قسمت اول/

بازخوانی بیانات امام خمینی(ره) در دیدار با اعضای هیئت دولت

با فرارسیدن هفته دولت توصیه‌های رهبر کبیر انقلاب اسلامی به رئیس جمهور و اعضای هیات دوبت بازخوانی می‌شود.

بازخوانی بیانات امام خمینی(ره) در دیدار با اعضای هیئت دولتبه گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت گریزی به توصیه‌های امام خمینی(ره) در هفته دولت زدیم که در ادامه مشروح آن را می‎خوانید.

 

گزیده‌ای از بیانات امام خمینی (ره) در جمع اعضای هیئت دولت در هفتم شهریور 1362

من کراراً به آقایان عرض کرده ام و حالا هم باز تکرار می کنم که خدمتگزار باشید به این ملتی که آن دست های خیانتکار را قطع کرد و این امانت را به شما سپرد. شما الآن امانت بزرگی از دست این ملت تحویل گرفتید و مقتضای امانتداری این است که آن را به طور شایسته حفظ کنید و به طور شایسته به نسل آینده و دولت های آینده تحویل بدهید و مادامی که این طور باشید ملت پشت شماست، و مادامی که ملت همراه شما باشد هیچ آسیبی به شما و به کشور نمی رسد.

یکی از انگیزه هایی که دیکتاتوری پیش می آورد این است که دیکتاتورها می بینند ملت همراهشان نیست، اعمال دیکتاتوری می کنند. یکی از انگیزه هاست البته، انگیزه های دیگر هم دارد. چنانچه ملت ها همراه دولت باشند، وجهی پیدا نمی کند که دیکتاتوری بکنند با ملت خودشان، مجهز می شوند برای کسانی که به آنها حمله می کنند.

وقتی که ملت جدا باشد از دولت و دولت هم بخواهد از ملت استفاده کند و بدوشد ملت را، دیکتاتوری پیش می آید. در این رژیم های سابق شاهنشاهی وضع این طور بود که مردم حال گریز داشتند، و اینها می خواستند آنها را با فشار نگه دارند و از آنها بدوشند، از این جهت دیکتاتوری پیدا می شد.

در هر صورت آنی که برای شما مهم است خدمت کردن به همه طبقات خصوصاً مستضعف ها، خصوصاً محرومینی که در طول تاریخ محروم بوده اند این بیچاره ها. باید خدمت کنید و خدمتتان را بگویید به آنها، و وقتی گفته می شود، عمل دنبالش باشد. 

سفارش دوم این است که بین خودتان، بین وزرایی که هستند، بین دولتی ها که هستند برادری باشد. شما برای اسلام می خواهید خدمت کنید، نمی خواهید که برای خودتان کاری بکنید. شما می خواهید برای این ملت محروم در طول تاریخ خدمت بکنید، نمی خواهید که جیب خودتان را پر کنید. شما این جور نیستید هیچ گاه. وقتی این طور شد داعیه بر اینکه با هم مبارزه و معارضه بکنید نیست و ان شاء اللَّه نمی کنید. نمی گویم می کنید که حالا فردا بگویند معلوم شد که اینها ریخته اند به هم که فلانی این حرف را می زند. نه، این طور نیست. نصیحت است من می کنم و لو می دانم که شما هیچ کدام این وضع را ندارید. 

گزیده‌ای از بیانات امام خمینی(ره) به مناسبت هفته دولت در 4 شهریور ماه سال 63

مردم این دولت و این جمهورى را بپا کردند و آن هم، نه همه مردم؛ این مردم پابرهنه، این بازارى و این متوسطین و این محرومین. فشار روى اینها بوده است، یعنى فشار انقلاب روى دوش این محرومین بوده. اگر در خیابانها، در تظاهراتى که مردم کردند در زمان رژیم سابق و بعد از او در اوایل انقلاب، اگر یک کسى بررسى کرده بود مى‌دید که در بین اینها از آنهایى که مرفه ‏اند چند نفرند و محرومین چقدرند؟ محرومین‏ اند که این کار را کردند. بنابراین، دولت شما دولت محرومین است، یعنى، باید براى محرومین کار بکنید.

کارهایى را که مردم نمى ‏توانند انجام بدهند، دولت باید انجام بدهد. کارهایى که هم دولت مى ‏تواند انجام بدهد و هم مردم مى‏ توانند انجام بدهند، مردم را آزاد بگذارید که آنها بکنند، خودتان هم بکنید، جلوى مردم را نگیرید. فقط یک نظارتى بکنید که مبادا انحراف پیدا بشود، مبادا یک وقتى کالاهایى بیاورند که مخالف با اسلام است، مخالف با صلاح جمهورى اسلامى است. (صحیفه امام، ج‏19، ص: 33 - 38)

این مردم‌اند که این جمهوری را به این جا رساندند و این مردم‌اند که باید این جمهوری را راه ببرند تا آخر. و این شما آقایان هستید که مردم را می‌توانید، وزارتخانه‌هایتان می‌تواند، اداراتتان می‌تواند راضی نگه دارد و می‌تواند- خدای نخواسته- اشخاصی در آن باشند که ناراضی باشند، و این را با قاطعیّت عمل کنید. التزام شما ندارید که هر کس از سابق در این اداره بوده، حالا اگر چنانچه ضدّ انقلاب هم باشد، باید باشد. این را بیرونش کنید برود سراغ کارش، اگر یک کسی است‌ می‌خواهد ضد انقلاب باشد. اما اگر کسانی هستند که از روی نادانی- از چی- خوب ارشادشان کنید، توجیه‌شان کنید که کارها را انجام بدهند و مردم را ناراضی نکنند. در هر صورت ما باید دنبال این معنا باشیم که مردم را نگه داریم، و همین طوری که آقایان می‌گویند؛ بدون پشتیبانی مردم نمی‌شود کارکرد. و پشتیبانی هم به این نیست که مردم الله اکبر بگویند این پشتیبانی نیست. پشتیبانی این است که همکاری کنند، همکاری این است که در تجارت همکاری کنند، شما مجال به آنها بدهید همکاری کنند.

گزیده‌ای از بیانات امام خمینی (ره) در دیدار با اعضای هیئت دولت در 8 ش‍ه‍ری‍ورماه سال ‭65

ما باید عملکرد دولت را روی هم رفته حساب کنیم، ببینیم که آیا این دولت‏‎ ‎‏در این مدتی که در جنگ بوده است و در محاصرۀ اقتصادی بوده است و مخالفت همۀ‏‎ ‎‏قوتهای بزرگ دنیا بوده است، این دولت موفق بوده است روی هم رفته یا نه؟ بی انصافی‏‎ ‎‏است که ما بگوییم موفق نبوده، بی انصافی است که ما بگوییم که دولت کار ازش نیامده.‏‎ ‎‏خوب، کارهای بزرگی کرده اند؛ کارهایی که در ظرف چهل ـ پنجاه سال نشده بود، اینها‏‎ ‎‏کرده اند در هر قشرشان، همه جا، همۀ افرادشان و روی هم رفته یک دولت موفق بوده‏‎ ‎‏است و من به شما آقایان سفارش می کنم که با اینکه موفق بودید باید دنبال موفق تری‏‎ ‎‏بروید، قناعت نکنید به اینکه ما حالا فلان کار را کردیم.

ما هر چه خدمت بکنیم به این‏‎ ‎‏ملت، کم خدمت کرده ایم؛ برای اینکه این ملت بود که همۀ این گرفتاریها به دست او رفع‏‎ ‎‏شد، دولت شاهنشاهی به دست آنها ساقط شد و هرچه ما داریم از آنهاست. ما باید‏‎ ‎‏خدمتگزار باشیم، واقعاً خدمتگزار باشیم و هر چه خدمت بکنیم باز کم است. ما که شکر‏‎ ‎‏خدا را نمی توانیم بجا بیاوریم، برای اینکه کوچکتریم از اینکه شکر خدا را به جا بیاوریم،‏‎ ‎‏لکن شکر این ملت قهرمان و مظلوم همان شکر خداست. کسی که شکر اینها را به جا‏‎ ‎‏نیاورد، شکر خدا را به جا نیاورده است، برای اینکه اینها بندگان خدا هستند، اینها کسانی‏‎ ‎‏هستند که برای خدا دارند خدمت می کنند به این کشور و شکر این است که ما به آنها‏‎ ‎‏خدمت بکنیم، هر کس در هر مقامی که هست خدمت بکند.‏ 

گزیده‌ای از بیانات امام خمینی (ره) در جمع اعضای هیأت دولت در آستانه هفته دولت در 1 ش‍ه‍ری‍ور ‭ 66

من از مشکلات دولت، از مشکلات کارمندان دولت، از مشکلات همۀ قشرهایی‏‎ ‎‏که در بین دولت کار می کنند آگاهم؛ چنانچه شماها بهتر آگاهید و من می دانم که این‏‎ ‎‏دولت و این اقشاری که مربوط به دولت هستند، در عین حالی که محرومترین قشرها‏‎ ‎‏هستند، با اخلاصترین قشرها هستند،  در عین حالی که با یک زندگی درویشانه‏‎ ‎‏می گذرانند، به حمدالله، قدرت معنوی دارند و هر چه زندگی زیادتر بشود، قدرت روحی‏‎ ‎‏کمتر می شود.‏

‏‏این مسلّم است هر قدمی که دنیا برای آدم بر می دارد، انسان عقب می گیرد. آنهایی که‏‎ ‎‏در کاخهای بسیار مجلل زندگی می کنند، نگرانیشان بیشتر از آنی است که درویش اند و‏‎ ‎‏در محله ها زندگی می کنند. پس ما از این جهت هم شکرگزار هستیم که ما را در لباس‏‎ ‎‏درویشها درآورده است ـ نه درویش به معنای اصطلاحی، درویش واقعی ـ و ما خدمت‏‎ ‎‏به خدا و خدمت به خلق خدا را وظیفۀ خودمان می دانیم و مشکلات را هم ان شاءالله،‏‎ ‎‏پشت سر می گذاریم و همان طوری که تاکنون ایستادگی کرده ایم، همه ایستادگی کردند‏‎ ‎‏در مقابل همۀ مشکلات، از این به بعد هم بین همۀ مشکلات ایستادگی خواهند کرد. و من‏‎ ‎‏دعا می کنم که خداوند به شما توفیق بدهد و اشخاصی که خارج ایستاده اند و اشکال می کنند، از باب اینکه خودشان در گود‏‎ ‎‏نیستند، اشکال کردن یک چیز آسانی است. اما حل اشکال مشکل است.

خوب، البته‏‎ ‎‏اشخاصی خارج نشسته اند، می گویند: چرا چه شد؟ چرا نشد؟ چرا باید بشود؟ چرا فلان‏‎ ‎‏کار باید بشود؟ باید بکنند. لکن وارد نیستند ببینند که مشکلات چی است. در یک همچو‏‎ ‎‏زمانی که دولت و ایران مبتلای به همۀ گرفتاریهایی که می بینید هستند و همۀ دولتها، همۀ‏‎ ‎‏جهان به استثنای ملتهایشان در صدد محو جمهوری اسلامی هستند؛ یعنی، در صدد محو‏‎ ‎‏اسلام هستند، در عین حال، خدای تبارک و تعالی تأیید کرده است و ما استقامت کردیم،‏‎ ‎‏مقاومت کردیم، بعدها هم خواهیم کرد، ان شاءالله.‏ 

گزیده‌ای از بیانات امام خمینی (ره) در جمع اعضای هیأت دولت در 8 ش‍ه‍ری‍ور ماه 67

لزوم مشارکت مردم در بازسازی و نظارت دولت‏ ‏‏این یک مسئله است، مسئله دیگر؛ این مسئلۀ بازسازی است که بسیار مهم است، در‏‎ ‎‏بازسازی اگر بخواهد ملت سر خود کار بکند، فساد ایجاد می شود. اگر بخواهد دولت‏‎ ‎‏مستقل اجرا کند، قدرت ندارد. باید مردم همراهی کنند و هر چه قدرت دارند برای این‏‎ ‎‏امر مهم به میدان بیاورند، لکن با نظارت دولت. و راجع به اینکه کجا مقدم، کجا مؤخر،‏‎ ‎‏این بالاخره صحبت پیش می آید و آن طوری که صلاح است این است که هیأت‏‎ ‎‏تشخیص مصلحت باشد مرکب از سران کشور و نخست وزیر و تشخیص بدهند،‏‎ ‎‏تشخیص مصلحت بدهند که کجا باید اول باشد، کجا باید بعد باشد، وضعش باید چه جور‏‎ ‎‏باشد.

مردم خودشان داخل باشند، لکن مستقل نباشند و دولت باید به مردم مجال بدهد‏‎ ‎‏به اینکه در کارها داخل بشوند. و مردم هم باید به دولت مجال بدهند که با تأنّی و‏‎ ‎‏نقشه کشی این کار مهم را انجام بدهند؛ ممکن است دستهایی در کار باشند که بخواهند در‏‎ ‎‏همین مقوله هم راجع به بازسازی هم شلوغ کنند و فساد ایجاد کنند، این را باید خیلی‏‎ ‎‏متوجه باشند و این همان هیأت تشخیص مصلحت که مرکب از سران کشور است، آنها‏‎ ‎‏باید نظارت کنند در امور، لکن مردم را هم شرکت بدهند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار