انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی خطاب به روحانی:

تعدد تغییر سرپرست و وزیر علوم گویای آشفتگی علمی در کشور است

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در نامه‌ای خطاب به روحانی بیان داشت: تجربه چندباره حاصل از تعددِ تغییر سرپرست و وزیر علوم، گویای آن است که تا اوضاع این وزارتخانه سامان نگیرد، جو علمی همچنان آشفته خواهد ماند.

تعدد تغییر سرپرست و وزیر علوم گویای آشفتگی علمی در کشور استبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی (عضو دفتر تحکیم وحدت) در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی رئیس جمهور ضمن انتقاد از بی توجهی به وزارت علوم بیان کرد: تجربه چندین و چندباره حاصل از تعددد تغییر سرپرست و وزیر علوم، گویای آن است که تا اوضاع این وزارتخانه سامان نگیرد، جو علمی کشور همچنان مشوش و آشفته خواهد ماند.

در ابتدای این نامه آمده است:

شاهد بودیم که در چند هفته اخیر، خبرهای مربوط به اعضای کابینه‌ پیشنهادی دولت دوازدهم و رأی اعتماد مجلس به ایشان، در صدرِ اخبارِ کشور قرارگرفته بود که با اخذ رأیِ اعتماد در مجلس شورای اسلامی، مقادیری از این تب‌ و تاب، فروکش کرد؛ اما همچنان جای خالی متصدی وزارت علوم حس می‌شود. شاهدیم که در حال حاضر نیز، شما برای این وزارت، سرپرست منصوب نموده‌اید، سِمتی که نیاز به اخذ رأی اعتماد از مجلس ندارد.

همچنین در ادامه این نامه تاکید شد: آنچه در این میان باعث ایجاد نارضایتی جامعه دانشگاهی از عملکرد شما شده است، نگرانی از تکرارِ حوادثِ تلخ وزارت علوم در دولت یازدهم و نیز بی‌توجهی‌ها و نگاه‌های حداقلی به این وزارتخانه و جامعه دانشگاهی است. رکنی که موتور پیشرفت کشور و تربیت‌کننده نیروی متخصص و متعهد برای تمام ارکان اجرایی و حکومتی کشور است.

در بخش دیگری از این نامه بیان شد: اگر دولت دوازدهم نیز بخواهد نگاهی جناحی و سیاسی به این وزارتخانه داشته باشد، شاهد تصمیم‌گیری‌های سیاست زده‌ای خواهیم بود که نمونه‌های آن را در دولت یازدهم نیز شاهد بودیم که در پی آن رشد شتاب علمی کشور کاهش یافت و این موضوع، مانع رشد و تعالی یافتن دانشگاه‌های کشور شد. این خطر کماکان با نگاه حداقلی دولت دوازدهم که همچنان وزیر علوم را به مجلس شورای اسلامی معرفی نکرده، در کمین جامعه علمی کشور است.

در این نامه خطاب به روحانی خاطر نشان شد: تجربه چندین و چندباره حاصل از تعددِ تغییر سرپرست و وزیر علوم، گویای آن است که تا اوضاع این وزارتخانه سامان نگیرد، جو علمی کشور همچنان مشوش و آشفته خواهد ماند و این موضوع نیز، خود مانع ترقی علمی کشور خواهد شد. مانند اعتراض‌های صنفی دانشجویان، کاهش شتاب علمی کشور و نارضایتی تشکل‌های انقلابی و حتی همسو با دولت به نبود فضای مناسب برای فعالیت که در چهار سال گذشته شاهد آن بودیم.

همچنین در این نامه بیان شد: در باب تشکل‌های دانشجویی نیز، جامعه دانشجویی از شما، جلوگیری از رشد قارچ گونه‌ تشکل‌های بی‌هویت را مطالبه دارد. تشکل‌هایی که به نام جنبش‌های دانشجویی تشکیل می‌شوند، ولیکن ریشه در حمایت‌های دولتی دارند. ازآن‌رو که هدف این تشکل‌ها، صرفاً ایجاد تنش در محیط‌های دانشگاهی و دانشجویی است. این موضوع به معنی عدم لزوم وجود تشکل‌ها با تفکرات مختلف نیست بلکه به معنی پایمال نکردن آبرو و هویت جنبش دانشجویی است. چرا که بعد از انتخابات سال 92 شاهد ظهور تشکل‌هایی در دانشگاه‌های کشور بودیم که اسماً دانشجویی بودند، ولیکن از استقلال ساختاری لازم برخوردار نبوده و ساختاری بالا به پایین و دولت ساخته داشتند.

در ادامه این نامه تشریح شد: تشکل‌های یک بار مصرفی که حالا، بعد از انتخابات پشت سر گذاشته‌شده، در پی اقدام برای ادغام هستند چرا که زمان کارایی آن‌ها به سر آمده است. این در حالی است که اصالت جنبش و فعالیت‌های دانشجویی، به آزادگی و عدم وابستگی است. چنین اقدامی در دولت یازدهم از تاریخ جنبش دانشجویی کشور حذف نمی‌شود.

همچنین در این نامه خطاب به روحانی بیان شد: جامعه دانشگاهی و علمی کشور، امروز از شما به عنوان رئیس جمهور منتخب مدیری شایسته و لایق را برای وزارت علوم توقع دارد که خود دغدغه پیشرفت علمی کشور را داشته و نیز دارای دیدگاهی درست و کامل و جامع نسبت به آن باشد. فردی که شخصیت مستقلی داشته باشد و دانشگاه را قربانی جناح بندی سیاسی خود نکند. وزیری مدبر و فراجناحی که نه دانشگاه را تبدیل به باشگاه سیاسی کند و نه مانع رشد و فعالیت سیاسی دانشجویان در سطح دانشگاه شود.

در بخش دیگری از این نامه تصریح شد: چنانچه وضع مهم‌ترین وزارتخانه به همین منوال باقی بماند، جامعه‌ دانشگاهی کشور درباره شما قضاوت سختی خواهد کرد. به امید آنکه روزی جمهوری اسلامی ایران سردمدار همه‌ حوزه‌های علمی در جهان باشد.

انتهای پیام/

نامه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی به روحانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار