تولیت آستان قدس رضوی:

روحانیت اثرگذارترین جایگاه در جامعه اسلامی است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: روحانیت اثرگذارترین جایگاه در شئون مختلف جامعه اسلامی است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  آستان نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با فضلا، طلاب و علمای حوزه‌های علمیه استان خراسان جنوبی، با مردم، از مردم و در مردم بودن را از ویژگی‌های علمای بزرگ اسلام معرفی و عنوان کرد: علمای بزرگ اسلام همواره توجه به مردم در پرتوی توجه به خداوند را سرلوحه خود داشته‌اند.

وی با بیان اینکه فقیه واقعی کسی نیست که تنها مباحث فقه و اصول را در حافظه خود نگاه دارد، اضافه کرد: فقه اکبر علم به عقاید و باورهای دینی، فقه اوسط علم به اخلاق فاضله و کریمه و فقه اصغر علم به احکام واجب و محرمات دین است، اگه فقه به معنای آنچه در اسلام وجود دارد، در جلوه‌های فکری، اخلاقی، عملی و اجرایی فردی متجلی شد، آن گاه همچون علمای بزرگ اسلام، فقیه هدایتگر و جامع الشرایطی می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری علما و فضلا را مرزبانان فرهنگی کشور دانست و با بیان اینکه مرزبانی مستلزم هوشیاری و دشمن شناسی دقیق است، عنوان کرد: لازمه این مرزبانی، دیده بانی و رصد دقیق تهدیدات و فرصت‌های پیش روی جامعه اسلامی است و در این راه باید روحانیت با وحدت و هم‌افزایی گام بردارند.

وی با بیان اینکه اثر گذارترین قشر در جامعه اسلامی روحانیت هستند و طبیعتاً دشمن از هجمه به چنین جریان مبارکی غافل نخواهد شد، افزود: امروز پایین‌ترین رقم دریافتی مربوط به روحانیت و طلاب است و سخت‌ترین کارها را در گوشه و کنار این سربازان دلداده به انقلاب و امام زمان(عج) انجام می‌دهند و گاهی هیچ نام و نشانی از آنها نیست.

وی در این دیدار با اشاره به روایت «أَلْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللّه ُ فِى قَلْبِ مَنْ يَشآءُ» از امام صادق(علیه‌السلام)، گفت: علم نوری است که خداوند به هرکس بخواهد می‌دهد، حقیقت علم در عبودیت نهفته است و این یعنی هرکس بندگی و عبودیت بیشتری نسبت به خداوند متعال داشته باشد، عالم‌تر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نمونه‌های تاریخی آگاهی بخشی علمای دین نسبت به توطئه‌های استکبار، اظهار کرد: هر کجا پای یک روحانی خالص مردم دار بوده توانسته است تأثیرگذار باشد و امروز دشمن متوجه جایگاه روحانیت در میان مردم شده است.

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه اندیشه و عمل انقلابی اشاره و عنوان کرد: اندیشه و عمل انقلابی می‌تواند راهگشای کشور در بسیاری از مشکلات باشد و در این میان حوزه‌های علمیه به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی نقش مهمی در اشاعه فرهنگ و تفکر ارزشمند انقلابی در جامعه دارند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه علمای بزرگ دین، امام راحل و امروز رهبری معظم انقلاب در پرتوی خدا باوری، مردم باور هستند، اظهار داشت: نگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به مردم یک امر تشریفاتی و تزئینی نبوده و نیست بلکه برگرفته از یک باور قلبی و حقیقی است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه حوزه‌های علمیه جایگاه‌هایی معرفتی و دینی از مردم، با مردم و برای مردم هستند، گفت: همواره در طول تاریخ حوزه‌های علمیه دغدغه مردم را داشتند و علما ملجاء جامعه بودند و این موضوع از ویژگی‌های علما و حوزه‌های علمیه است.

وی در ادامه به آگاهی و بصیرت مردم اشاره و بیان کرد: امروز به برکت ولایت و خون مطهر شهیدان در این کشور مردم ما بیدار هستند. خوب رصد می‌کنند، خوب تشخیص می‌دهند و قدرت تحلیل بسیار بالایی دارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه علما تربیت کنندگان نفوس مستعده هستند، تصریح کرد: روحانیت اثرگذارترین گروه مرجع و اثرگذار در مسائل سیاسی و اجتماعی مردم در جامعه اسلامی هستند و می‌خواهند در جامعه بشری تمدنی به نام دین و ارزش‌های اسلامی را رقم بزنند.

وی افزود: کسی که به میدان دفاع از دین و ارزش‌های الهی ورود پیدا کند، حرف و سخن مردم را بر زبان جاری سازد و به دنبال انجام وظیفه ولایی خود باشد، طبیعتاً در معرض تهمت‌ها، هجمه‌ها و حمله‌ها قرار می‌گیرد، یکی مانند شهید حججی برای اسلام سر می‌دهد و شاید لازم باشد دیگری آبروی خود را فدا کند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تصریح کرد: به لطف خداوند و به برکت انقلاب اسلامی، امروز زمینه برای فعالیت گسترده حوزه‌های علمیه فراهم شده است و شرایط برای تحقیق و پژوهش بیش از هر زمانی محیاست که شایسته است طلاب از این شرایط به شکل مطلوب بهره ببرند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.