دیلی استار: ترامپ توافق هسته‌ای ایران را به خطر می‌اندازد

روزنامه انگلیسی دیلی‌ استار با انتقاد از سیاست‌های ترامپ در قبال برجام نوشت پایبندی آمریکا به توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵، به نفع این کشور خواهد بود.

ترامپ، توافق هسته‌ای ایران را به خطر می‌اندازدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ دیلی استار با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بارها در طول رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی را که با نام برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می شود، بدترین توافقی خواند که آمریکا تاکنون به امضا رسانده است. ترامپ وعده داده بود در صورت راهیابی به کاخ سفید، اولویت نخست او پاره کردن توافق‌نامه هسته‌ای ایران خواهد بود.

در ادامه گزارش آمده است: برجام باعث محدود شدن برنامه‌ هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌های کشورهای غربی و سازمان ملل متحد علیه این کشور شده است. کاخ سفید باید هر سه ماه یکبار، گزارش پایبندی و یا عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را به کنگره آمریکا تسلیم کند. دولت ترامپ 18 آوریل سال جاری میلای (2017)، علی‌رغم میل ترامپ در نخستین گزارش خود به کنگره، پایبندی ایران به این توافق را تأیید کرد. دومین گزارش نیز اواسط ماه ژوئیه پس از بحث‌های شدید میان مقامات کاخ سفید، تسلیم کنگره شد. این گزارش نیز بر پایبندی ایران به مفاد برجام صحه می‌گذاشت. با وجود این، ترامپ فردای روزی که تیلرسون این گزارش را به کنگره ارائه داد، تحریم‌های جدید غیرهسته‌ای را علیه 18 نهاد و فرد ایرانی وضع کرد. طبق این تحریم‌ها، هرگونه مبادلات تجاری میان افراد و شرکت‌های آمریکایی با این 18 فرد و نهاد ایرانی ممنوع شد. وضع تحریم‌های جدید علیه ایران درست پس از تأیید پایبندی این کشور به برجام، احمقانه و غیرمنطقی است.

نگارنده مطلب در ادامه با اشاره با خصومت‌ورزی ترامپ در قبال جمهوری اسلامی ایران، می‌افزاید نام ایران همچنان در فهرست منتشره وزارت خارجه آمریکا، به عنوان یکی از کشورهای حامی تروریسم قرار دارد. گزارش سوم دولت ترامپ درباره ایران که قرار است اواسط نوامبر تسلیم کنگره شود، اهمیت زیادی دارد. تصویب قانون تحریم‌های جامع ایران، روسیه و کره شمالی در کنگره در 25 ژوئیه، احتمالاً باعث جسارت بیشتر ترامپ در این زمینه شده است.

در ادامه گزارش آمده است: نکته جالب اینجاست که تحریم‌های جدید مستقیماٌ به ایران و برنامه‌های هسته‌ای این کشور مربوط نمی‌شود. این تحریم‌ها در واکنش به برنامه‌های موشکی ایران وضع شده‌اند. ایران 29 ژانویه سال جاری میلادی، یک فروند موشک بالستیک را آزمایش کرد و 27 ژوئیه، ماهواره‌بر پیشرفته‌ای را در مدار قرار داد. این آزمایش‌ها خشم ترامپ را برانگیخت و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را به دنبال داشت. این در حالی است که تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌الملیی انرژی اتمی که دوم ژوئیه سال جاری منتشر شد، حتی یک مورد از نقض برجام از سوی ایران را نشان نمی‌دهد.

این گزارش می‌افزاید: برجام 14 ژوئیه سال 2015 میلادی میان 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه آلمان (گروه 1+5) و ایران امضا شد. این توافق که با همکاری اتحادیه اروپا به امضا رسید و مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل نیز قرار گرفت از 16 ژانویه سال 2016 اجرایی شد. ترامپ که با سایر سران اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد (انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) درباره برجام اختلاف‌نظر دارد، در نشست گروه 20 در شهر هامبورگ آلمان، تلاش کرد این کشورها را از عادی‌سازی روابط با ایران و ازسرگیری مبادلات تجاری با این کشور بازدارد. ترامپ نمی‌تواند به طور یکجانبه از برجام –که یک توافق چندجانبه مورد تأیید سازمان ملل است– خارج شود و یا آن را تغییر دهد. حتی اگر او آمریکا را از این توافق خارج کند، 5 کشور دیگر حاضر نخواهند شد روابط خود را با ایران قطع کنند؛ زیرا، مبادلات تجاری با ایران پس از لغو تحریم‌ها، منافع زیادی برای این کشورها داشته است.

نگارنده مطلب سپس می‌افزاید: شرکت‌های اروپایی از اینکه ترامپ مؤسسات آمریکایی را از انجام مبادلات تجاری با ایران منع کرده است، خشنود هستند؛ زیرا این کشورها مجبور نیستند (در بازار ایران) با شرکت‌های آمریکایی رقابت کنند. شرکت‌های خودروسازی فرانسوی قراردادی به ارزش 778 میلیون دلار برای ساخت 150 هزار دستگاه خودرو در ایران امضا کرده‌اند. توتال –غول انرژی فرانسه– و یک شرکت نفتی چینی یک قرارداد 5 میلیارد دلاری برای توسعه یکی از میدان‌های گازی ایران با این کشور به امضا رسانده‌اند. از سوی دیگر، چین و ایران توافق کرده‌اند در 10 سال آینده، مبادلات تجاری خود را به 600 میلیارد دلار افزایش دهند. همچنین در سال 2016 میلادی، سطح صادرات کالاهای آلمانی به ایران، 16 درصد افزایش یافت. پیش‌بینی می‌شود ارزش کالاهای صادراتی آلمان به ایران تا سال 2018 میلادی به 5 میلیارد دلار برسد. سطح صادرات روسیه با ایران نیز در سال 2016 میلادی، 80 درصد افزایش یافت. پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات روسیه به ایران به 10 میلیارد دلار برسد. همچنین، بانک‌ها و شرکت‌های انگلیسی قرار است به طور گسترده در توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی ایران سرمایه‌گذاری کنند. شرکت هواپیمایی ایرباس نیز سال 2016، قرارداد فروش هواپیما به ایران را با این کشور امضا کرد. ایرباس تحویل این هواپیماها به ایران را آغاز کرده است. آمریکا تنها کشور از میان امضاکنندگان توافق هسته‌ای با ایران است که از این قافله عقب افتاده است. این کشور در سال 2016، تنها 258 میلیون دلار صادرات به ایران داشت. جالب اینجاست که قرارداد 16.6 میلیارد دلاری میان بوئینگ با ایران‌ایر برای فروش 80 فروند هواپیمای مسافربری و قرارداد دیگر این شرکت با شرکت هواپیمایی آسمان که ارزش آن 3 میلیارد دلار است، مشمول تحریم‌های ترامپ نمی‌شود.

در ادامه گزارش آمده است: ترامپ پس از خروج از توافق آب و هوایی پاریس بین خود و دیگر سران جهان -که مخالف برگزاری مجدد مذاکرات هسته‌ای با ایران هستند- شکاف ایجاد کرده است. رئیس جمهور آمریکا با اعمال یکجانبه تحریم‌ها علیه ایران و منع شرکت‌های آمریکایی از انجام مبادلات تجاری با این کشور، خود را در موقعیت بغرنجی قرار داده است. او با این اقداماتش، در جهت تضعیف سیاست خودش -اول آمریکا- گام برمی‌دارد.

نگارنده مطلب در ادامه می‌افزاید: تهران مصمم به حفظ برجام است؛ توافقی که امکان خروج از انزوا و صاردات آزادانه نفت را برای این کشور فراهم کرده است. ارزش درآمد‌های نفتی ایران در پایان سال مالی منتهی به 20 مارس 2017، به 41 میلیارد دلار رسید. تهران تحریم‌های جدید واشنگتن را محکوم و آن‌ها را بی‌ارزش توصیف کرد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، هدف از وضع چنین تحریم هایی را مسموم کردن جو موجود و نقض روح توافق هسته‌ای خواند. تهران همچنین با برنامه‌های موشکی خود ادامه خواهد داد؛ زیرا برجام برنامه‌های موشکی ایران را در بر نمی‌گیرد.

در ادامه گزارش آمده است: تحریم‌های جدید آمریکا که تأثیر چندانی بر اقتصاد ایران نخواهند داشت، با انتساب مجدد حسن روحانی به سمت ریاست جمهوری ایران، مصادف بود. واشنگتن باید بداند که لغو توافق هسته‌ای ایران خطراتی را به دنبال خواهد داشت ... رئیس جمهور ایران ممکن است در اقدامی تلافی‌جویانه از این توافق خارج شود و برای انتقام از واشنگتن دستور از سرگیری برنامه‌ هسته‌ای این کشور را صادر کند.

در پایان گزارش نیز آمده است: بسیاری از جمهوری خواهان و دموکرات های آمریکایی از ترامپ می‌خواهند توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی را ترک نکند. ترامپ باید به این نکته توجه کند که تحریم‌ها مانع از آن نشد تا تهران برنامه‌های هسته‌ای خود و غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند. ادامه روند کنونی و پایبندی به برجام به نفع ترامپ خواهد بود. با در نظر گرفتن بحران کنونی کاخ سفید و اینکه ترامپ سیاست خارجی مشخصی ندارد، او در حال حاضر با مشکلات جدی‌تری مواجه است؛ تهدیدات کره شمالی.

 

انتهای پیام/


دیلی استار در گزارشی از سیاست ترامپ در قبال برجام انتقاد کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۷:۴۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۶
روحانی دیگه اینجاشود فکر نکرده بود که یکی به نام ترامپ دیوانه برجامو به چالش میکشه
روحانی مچکریم اصلاحات مچکریم . 5 سال گذشت
آخرین اخبار