گاردین: کاخ سفید مقامات اطلاعاتی آمریکا را درباره برجام تحت فشار قرار داده است

گاردین در مطلبی نوشت دولت آمریکا مقامات اطلاعاتی این کشور را برای یافتن مدرکی دال بر نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران تحت فشار قرار داده است.

کاخ سفید مقامات اطلاعاتی آمریکا را درباره برجام تحت فشار قرار داده استبه گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه انگلیسی گاردین با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: دولت آمریکا مقامات اطلاعاتی این کشور را برای یافتن مدرکی دال بر نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران تحت فشار قرار داده است.

در این گزارش آمده است مقامات سابق آمریکایی و کارشناسان سیاسی معتقدند با توجه به تجربه حمله آمریکا به عراق در سال 2003 میلادی، مقامات اطلاعاتی آمریکا نباید تسلیم فشارهای دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، شوند. نابودی احتمالی توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که باعث محدودیت برنامه‌های هسته‌ای ایران شده است، آن هم درست در بحبوحه تنش‌های فزاینده میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ باعث ایجاد یک بحران درخصوص اشاعه تسلیحات هسته ای خواهد شد.

در ادامه گزارش آمده است: کارشناسان اطلاعاتی که از تجربه حمله آمریکا به عراق در سال 2003 میلادی و در زمان ریاست جمهوری جرج بوش که مبتنی بر مدارک و شواهد بی‌اساس بود، درس گرفته‌اند، در قبال فشارهای کاخ سفید برای یافتن شواهدی دال بر نقض برجام از سوی ایران مقاومت می کنند.

ند پرایس، یکی از کارشناسان سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و سخنگوی شورای امنیتی و مشاور ویژه باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، می‌گوید اعضای اطلاعاتی دولت ترامپ معتقدند در این خصوص تحت فشار هستند. آن‌ها می‌گویند شرایط این روزها یادآور روزهای پیش از حمله به عراق است؛ طوری که گویی در حال تماشای فیلمی هستند که پیش‌تر آن را دیده‌اند.

دونالد ترامپ پیش بینی کرده است گزارش آتی کاخ سفید به کنگره در اواسط ماه اکتبر، عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای را نشان خواهد داد. دولت ترامپ همچنین به دنبال مسیر دیگری است که باعث نابودی برنامه جامعه اقدام مشترک -برجام- شود.

دیوید کوهن، معاون سابق رئیس سیا، با انتقاد از نتیجه گیری ترامپ درباره عدم پایبندی ایران به برجام پیش از ارائه مدارک و شواهد مستند، اظهار داشت تضعیف جامعه اطلاعاتی آمریکا و سیاسی کردن آن و اداره این نهاد طبق خواسته‌های رئیس جمهور این کشور، موجودیت چنین جامعه‌ای را زیر سؤال خواهد برد.

این گزارش می‌افزاید همچنین، در اقدامی که یادآور روزهای پیش از حمله به عراق است، دولت ترامپ آژانس بین المللی انرژی اتمی را تحت فشار قرار داده است تا با اتخاذ رویکردی سختگیرانه‌تر در قبال ایران، خواستار بازرسی از پایگاه‌های نظامی این کشور شود؛ درست همانند دولت جرج بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا، که پیش از حمله به عراق خواستار افزایش بازرسی‌ها از پایگاه‌های نظامی این کشور شده بود. نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، با سفر به وین و در بازدید از مقر سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، مقامات آژانس را تحت فشار قرار داد تا با بازرسی از پایگاه‌های نظامی ایران موافقت کنند.

در ادامه گزارش آمده است: بر خلاف زمان حمله به عراق که در جامعه اطلاعاتی آمریکا شکاف عمیقی وجود داشت؛ درباره اینکه هیچ مدرکی دال بر عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای موجود نیست، یک همبستگی میان سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، وزارت خارجه این کشور، آژانس بین المللی انرژی اتمی و 5 کشور امضاکننده توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی –انگلیس، آلمان، فرانسه، روسیه، چین– و اتحادیه اروپا وجود دارد.

 

انتهای پیام/


ترامپ مقامات اطلاعاتی آمریکا را برای یافتن شواهدی دال بر نقض برجام از سوی ایران تحت فشار قرار داده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۰۶ شهريور ۱۳۹۶
عجب
آخرین اخبار