مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان:

آمار چندقلوزایی در اصفهان بالاتر از میانگین کشوری است

مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان گفت: آمار چندقلوزایی در اصفهان طی سال ۹۵ از میانگین کشوری بالاتر است به طوریکه در استان این آمار ۳.۴ درصد گزارش شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حسین غفرانی کجانی با اشاره به اینکه زاد و ولد در استان اصفهان تا سال ۹۳ روند صعوی داشته و این در حالی است که از سال ۹۳ تا ۹۵ روند نزولی به خود گرفته است، اظهار داشت: آمار فوتی‌های استان اصفهان نیز مطابق فوتی‌های کشور از سال ۹۳ تا ۹۵ روند نزولی داشته است.

وی با بیان اینکه آمار فوتی‌های استان اصفهان از ۲۵ هزار و ۱۱۶ مورد در سال ۹۱ به ۲۳ هزار و ۱۸۲ مورد در سال ۹۵ کاهش یافته است، افزود: روند نزولی فوت خوشحال کننده است و این در حالی است که باید فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم در خصوص افزایش جمعیت و ادامه روند صعودی زاد و ولد در استان انجام شود.

مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه آمار چندقلوزایی در استان اصفهان در سال ۹۵ از میانگین کشوری بالاتر است، ابراز داشت: در سال ۹۵ حدود ۳.۱ درصد از زاد و ولد در کشور چند قلوزایی بوده و این آمار در استان اصفهان ۳.۴ درصد گزارش شده است.

وی تصریح کرد: از ۸۳ هزار  و ۸۱۰ نوزاد متولد شده در استان اصفهان در سال ۹۵ تعداد دو هزار و ۸۷۱ نوزاد حاصل چندقلوزایی بوده است.

غفرانی کجانی همچنین با اشاره به اینکه سرعت سالخوردگی در کشور بالاست، افزود: در حال حاضر کشور ایران در رتبه سوم سالخوردگی جهان قرار دارد و چنانچه این روند ادامه یابد بیش از ۵۰ درصد از جمعیت کشور را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه ایران در ۲۰ سال آینده وارد فاز اول سالمندی جمعیتی می‌شود، گفت: الگوی تغییر جمعیت در حال حاضر بیش از هر چیزی با سناریوی رشد پایین ۴۸.۱ درصد هماهنگ است.

مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان با اشاره به اینکه رشد جمعیت یک مساله ساختاری است که به تدریج و همراه با تغییرات ساختار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه امکان تغییر در سطح باروری به وجود می‌آید، ابراز داشت: از این رو باید توجه داشته باشیم که امکان افزایش جمعیت صرفاً با بسته‌های تشویقی  و بدون ایجاد زیرساختاری وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر دغدغه اصلی کاهش رشد جمعیت نیست، اضافه کرد: امروز دغدغه اصلی ما کاهش باروری کل است و باید این امر به صورت جامع و همه جانبه برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد.

غفرانی کجانی در ادامه با اشاره به اینکه در  حال حاضر در استان اصفهان با شرایط مطلوب جمعیتی روبرو هستیم، ابراز داشت: ۷۰ درصد جمعیت استان اصفهان در سن ۱۵ تا ۶۴ سالگی که سن کار و تلاش است قرار دارند اما باید توجه داشته باشیم که از سال ۷۱ با توجه به سیاست‌های کنترل جمعیت نرخ رشد جمعیت متوقف شده است و چنانچه این روند ادامه یابد تا سال ۱۴۲۰ با پیری جمعیت در استان اصفهان روبر و می‌شویم.

 

انتهای پیام/م

ایران در ۲۰ سال آینده وارد فاز اول سالمندی جمعیتی می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار