باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

حال‌و هوای افغانستان در عید قربان+ تصاویر

مردم مسلمان افغانستان در روز عید قربان مانند همه مسلمانان جهان بندگی خود را با قربانی کردن نفس اماره جشن می‌گیرند.

 به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان ،روز دهم ماه قمری ذی‌الحجه، مصادف با عيد قربان از گرامی‌ترين عيدهای مسلمانان است که به ياد حضرت  ابراهيم و فرزندش اسماعيل، توسط بسياری از مسلمانان جشن گرفته می‌شود، 

 عيد قُربان يا گوسپندکُشان (در عربی: عيد الأضحی) يکی از روزهای فرخنده در گاه‌شماری اسلامی است. این عيد از جمله تعطيلات رسمی مسلمانان نیز می‌باشد  که از يک تا چهار روز جشن گرفته می‌شود و طی آن مردم با پوشيدن بهترين پوشاک خود، پس از انجام عبادات، به ديد، بازديد، جشن و سرور می‌پردازند.

البته برگزار کردن مراسم قربانی در اين عيد بر همه واجب نيست و تنها بر زائران کعبه در مراسم حج واجب است، اما بسياری از مسلمانان در سراسر جهان در اين روز، گوسفند، گاو يا شتری را قربانی کرده و گوشت آن را بين همسايگان و مستمندان تقسيم می‌کنند.

آداب و رسوم مسلمانان افغانستان در عید قربان+ تصاویر

حاجيان در اين روز پس از به پايان رساندن مناسک حج، حيوانی را ذبح می‌کنند و پس از قربانی آنچه بر آنان در حال احرام، حرام شده‏ بود - مانند نگاه کردن در آينه، گرفتن ناخن و شانه زدن مو، حلال می‌شود و با توجه به اينکه حج، يکی از عبادتهای بسيار مهم در اسلام است، توانايی به انجام رساندن آن نيز برای هر مسلمانی بسيار شادی آور است، در نتيجه، روزی که پس از انجام وظايف‏ سنگين حج، به عنوان جايزه الهی و اتمام احرام پيش می‌آيد را عيد می‌دانند. همچنين در روايت‌های مکرری نقل شده که در روز عيد قربان، قربانی کنيد تا گرسنگان و فقرا نيز به خوراک برسند.

در کشور افغانستان حدود 10 روز پیش از عید خانه‌روبی در تمام شهرها و روستاها آغاز شده و افغانستانی‌ها تا 2 روز پیش از عید با شور و شوق فرا رسیدن عید منازل خود را پاک می‌کنند. با نزدیک‌تر شدن به عید اعضای خانواده‌ها به سمت بازارها رفته و لباس‌های جدیدی عیدی خریداری کرده و میوه‌های خشک و تازه برای سفره عیدی از بازار با خود به خانه می‌آورند.

جالب‌تر اینکه خانواده‌های که پسر آنها نامزد دارند، بیشتر و زودتر از همه به بازارها رفته و برای عروس عیدانه خریداری کرده و آن را 5 تا 2 روز پیش از عید با چند زن که همه نزدیکان داماد هستند، به خانه عروس می‌برند.  

آداب و رسوم مسلمانان افغانستان در عید قربان+ تصاویر

 ساز و موسیقی کسانی که به عروسان عیدی می‌برند، خود پیامی مبنی بر نزدیک شدن ایام عید است، ضمن اینکه واقعاً رسم جالب و دیدنی نیز است. پس از خریداری لباس، میوه و عیدی، بزرگان خانواده به سمت مراکز فروش حیوانات رفته و حیوانان حلال‌گوشت مانند گاو و گوسفند را برای ذبح خریداری می‌کنند.

همزمان با پایان مقدمات آمادگی‌ها، شب عید همه خوش و خرسند از کار و وظایف خود در هر جا و هر ولایتی که باشند به منازل خود آمده و با سایر اعضای خانواده خود منتظر فرا رسیدن عید می‌باشند.در این شب، کودکان از همه خرسندتر به نظر می‌رسند، زیرا بزرگان آنها برای‌شان حنا تهیه کرده و آنها در این شب دستان کودکانه خود را حنابندان می‌کنند. 

آداب و رسوم مسلمانان افغانستان در عید قربان+ تصاویر

 در نخستین ساعات نخستین روز عید، همه و همه به سمت مساجد رفته و با ادای نماز عید، برای سلامتی خود، خانواده و مسلمانان، آرزوی پیروزی اسلام بر کفار را می‌کنند. پس از نماز عید، معمولاً کوچک‌ترها به خانه بزرگ‌ترها رفته و فرا رسیدن عید را به آنها مبارک می‌گویند و پس از آن، برادران و پسران عموها با هم یکجا شده و به منازل کسانی می‌روند که یکی از اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند.

 عید قربان به مدت 3 روز در افغانستان از آن تجلیل می‌شود که هر روز آن دیدنی‌تر و مردم مصمم تر از هر روزی برای تقویت دوستی و زدودن کدورت‌ها به نظر می‌رسد. در این روزها ساکنان افغانستان اسلامی برای تقویت دوستی و نزدیکی بیشتر به منازل دوستان و خانواده‌های خود رفته و عید را برای آنها مبارک گفته و از میوه‌های خشک و تازه که روی یک سفره کنارهم چیده شده استفاده می‌کنند، ضمن اینکه در کنار میوه‌ها، اکثر خانواده‌ها با چای و شربت نیز از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند.

پس از پایان دید و بازدیدها اکثر خانواده‌ها به تفریح‌گاه‌ها رفته و با خانواده و یا دوستان خود از روز عید و فرا رسیدن این روزهای اسلامی تجلیل می‌کنند. با آنکه عید قربان به صورت رسمی 3 روز است، اما دید و بازدیدها از همدیگر تا یک هفته هم ادامه می‌یابد که اکثراً در فضای صمیمی و امنیت کامل است.

در این روزها نیروهای امنیتی بیشتر از هر زمانی فعال‌تر شده و امنیت مسلمانان را تأمین کرده و زمینه بازدید آنها بدون دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را فراهم می‌کنند. شادی عید قربان زمانی پایان می‌یابد که حجاج از عربستان بازگشته و خانواده‌های آنها مراسم‌های ختم قرآن شریف را برگزار می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار