در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

رویوران: فلسطین به عنوان یک اولویت مطرح است/خرمشاد:اگر برخی لجاجت ها ادامه پیدا کند منطقه ممکن است در آتش بسوزد

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی گفت: اگر برخی از حماقت ها و لجاجت ها ادامه پیدا کند منطقه ممکن است در آتش بسوزد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین رویوران کارشناس مسائل غرب آسیا ، محمد باقر خرمشاد دبیر شورای راهبردی روابط خارجی کشور و صباح زنگنه سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری اسلامی امشب 9 شهریور ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی جنگ های داخلی جهان اسلام پرداختند.

  رویوران در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون پشت صحنه موضوع تروریست تکفیری گفت : جنگی که از سال ۹۰ آغاز شد شش سال و نیم از آن می گذرد به طوری که جنگ بسیار گسترده ای است که هدف آن محور مقاومت بود.

 وی با بیان اینکه با ویترین های مختلف مذهبی، قومی و سیاسی این جنگ آغاز شد اظهار داشت: کشورهای زیادی در این جنگ همچون آمریکا ،کشورهای اروپایی و کشورهای منطقه ای حضور داشتند به گونه ای که با حمایت‌های مالی بسیار گسترده ای روبه رو بودند.

 این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه این جنگ در چند سطح تعریف شده بود ادامه داد: شامل سطح های میدانی، رسانه ای و مذهبی بود که در حوزه رسانه ای و مذهبی بسیار سنگین بود.

رویوران با بیان اینکه بازیگران این جنگ از بازیگران جنگ تحمیلی بیشتر بودند اظهار داشت : بازیگران نیز از امکانات بسیار زیادی برخوردار بودند به طوری که سطوح درگیری نسبت به گذشته افزایش داشت.

 وی با بیان اینکه از سال گذشته با آزسازی حلب و موصل شاخص های پیروزی خود را به نفع محور مقاومت نشان می داد گفت: تا پایان جنگ فاصله زمانی وجود دارد، در یک سال گذشته هیچ حمله ای در عراق و سوریه انجام نشد مگر اینکه این جنگ‌ها به پیروزی ختم ‌شد.

فلسطین اولویت اول جهان اسلام است

 وی با اشاره به اینکه قطعاً فلسطین به عنوان اولویت اول جهان اسلام مطرح خواهد شد اظهار داشت: باید برای این مهم تلاش های بیشتری صورت گیرد.


این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه گروه‌های مقاومت فلسطین می‌توانند امیدوارانه تر به مبارزات خود ادامه دهند بیان کرد : علارغم اینکه جنگ ادامه دارد، مردم قدس به تنهایی رژیم صهیونیستی را به زمین درآوردند.

 جنگ وقتی به اتمام برسد رژیم صهیونیستی قطعا دچار بحران می شود

وی با اشاره به اینکه جامعه غیرمسلح ، مظلوم و تحت اشغال توانست اراده خود را بر دشمن تحمیل کنند خاطرنشان کرد: این نشان دهنده اعتماد به نفس و قدرت میدانی است ، این جنگ وقتی به اتمام برسد رژیم صهیونیستی قطعاً دچار بحران می‌شود.


صباح زنگنه سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری اسلامی در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه همچنان ارزش های درون منطقه ای در حال حرکت و تحول است گفت: گرایش به حل مسائل با کمترین آسیب هدف محور مقاومت است اما صرفا مقابله از طریق نظامی نیست بلکه تلاش در جهت راه حل های سیاسی است .

 زنگنه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با تلاش و پیگیری مستمر توانست در دو مرحله شاخص های روشنی را برقرار کنند که یکی از آن محورها اجلاس آستانه بود اظهار داشت: تحولات عربستان آثار و نتایج متعدد و متنوعی داشته است ، اگر عربستان به تصمیم جدی برسد که حمله خود را علیه مردم یمن متوقف کند گام مهم و ارزشمندی محسوب خواهد شد که می تواند به صلح و ثبات در منطقه غرب آسیا منجر شود.


زنگنه با اشاره به ابعاد مینیاتوری جزئیات نقشه درگیری ها در مهمترین کشورهای جهان اسلام افزود: این نقشه مینیاتوری محصول کشور های منطقه ای و قدرتهای بزرگ است به طوری که درسطح کشورهای منطقه ای کشورهایی مانند عربستان، اردن، ترکیه، امارات و کشورهای دیگر درگیر هیزم آوردن برای آتشی بودند که در منطقه شعله‌ور شده است.

وی با اشاره به اینکه قدرت های بزرگ در سطح موثر و مهمی قرار دارند خاطرنشان کرد : همه امکانات کشور های اسلامی مانند ترکیه یا عربستان در جهان اسلام وقتی درگیر جنگ گسترده در سطح سوریه و عراق می شوند یعنی از سرمایه‌های جهان اسلام هزینه صورت می‌گیرد به گونه ای که بر اعتبار جهان اسلام در خارج از منطقه تحمیل می شود.

 اگر درگیری ها نباشد ، جهان اسلام می تواند به مسئله فلسطین بپردازد

اين سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری اسلامی با اشاره به اینکه دولت‌ها به دلیل محاسبات غلط یا بنا به دلایل مختلف دست به کارهایی می زنند افزود: دولت‌های منطقه در درجه اول توسط آمریکا هدایت و راهنمای می شوند تا دست به اقداماتی بزنند ، عملاً جهان اسلام درگیر مسائل داخلی خود است به طوری که فلسطین در کنار این کشورها به فراموشی سپرده شده است ، اگر درگیری ها نباشند جهان اسلام می تواند به مسئله فلسطین بپردازد.


محمد باقر خرمشاد دبیر شورای راهبردی روابط خارجی کشور در ادامه برنامه با اشاره به اینکه اگر برخی از حماقت ها و لجاجت ها ادامه پیدا کند منطقه ممکن است در آتش بسوزد افزود: جبهه مقاومت باید موفقیت نظامی خود را در عرصه سیاسی هم به دست آورد.

 وی با اشاره به اینکه فلسطین به عنوان مسئله اول کشور ها متاسفانه به حاشیه رانده شده است خاطرنشان کرد: این منطقه آبستن دو پدیده ی دموکراسی و اسلام سیاسی است.

خرمشاد تصریح کرد: از حدود ۲۰ سال قبل کارشناسان منطقه غرب آسیا به این جمع‌بندی رسیده بودند که به دلایل عدیده ای این منطقه آبستن دو پدیده دموکراسی و اسلام سیاسی خواهد بود به طوری که نظام های مردم سالاری به جای نظام های پادشاهی و تک رایی قرار گرفتند.

 خرمشاد با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران از پدیده جنبش های اسلامی صحبت می کرد به طوری که پس از آن نیز اسلام سیاسی مطرح شد گفت: لذا این موضوع در پارادایم تفکر غرب قریب بود اما در ایران هم انقلاب شود و هم حکومت تشکیل شد .

 وی با اشاره به اینکه اسلام سیاسی دارای موتور محرکه جدی به نام مردم سالاری دینی بود اظهار داشت : آمریکایی‌ها و غربی‌ها از قبل برنامه داشتند و به دنبال فرصت برای پیاده‌سازی اهداف خود بودند لذا ما هم نیز به دنبال پیاده کردن اهداف خود بودیم و بنابراین بیداری اسلامی آغاز شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار