باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

جشنواره کودک سینماهای اصفهان را به لرزه در آورد / آشتی مردم اصفهان با سینما

مردم اصفهان حدود دو ماه پیش با حضور در پردیس های سینمایی اصفهان رونق خاصی به فضای سینمایی استان دادند اما این فضای پرشور پس از جشنواره کم رنگ تر شد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان؛  از مهم ترين بخش های چرخه اقتصادی هنر صنعت سينما، گيشه و فروش فيلم ها در سالن های سينماست و در حالی که تعطيلی و خطر تغيير کاربری بسياری از سالن های سينمای کشور را تهديد می کرد دولت دست به جريانی هدفمند و تاثيرگذار در زمينه توسعه زيرساخت های سينمايی زد و پرديس سازی را به عنوان يکی از ضرورت های مهم در اولويت برنامه های خود قرار داد.

در ادامه پرديس های سينمايی به دليل ترکيبی از فضاهای تفريحی و تجاری با استقبال گسترده تری نسبت به سينماهای يک يا دو سالنه از سوی مردم مواجه شدند و کم کم با سرعتی باورنکردنی از سينماهای کوچک پيشی گرفتند.

اين پرديس ها با در اختيار قرار دادن فضايی تجاری و تفريحی برای کودکان و بزرگسالان و دارا بودن چندين سالن نمايش حق مخاطب را در انتخاب فيلم دلخواه بالا بردند و گذشته از آن که باعث افزايش تعداد سينماهای شهر شدند، سرمايه گذاران را برای راه اندازی پرديس های بيشتر سينمايی تشويق کردند.

در کشور ما هميشه تعداد فيلم های توليد شده در هر سال بيشتر از تعداد سالن های نمايش آن بوده و به همين دليل حجم بيشماری از فيلم ها مدت ها در نوبت اکران منتظر مي مانند.

 

جشنواره کودک سینماهای اصفهان را به لرزه در آورد / آشتی مردم اصفهان با سینما

 پرديس سازی گامی موثر در زمينه اکران بهينه فيلم ها  و چرخيدن چرخ سينما   

شايد اگر شهرداری اصفهان همت نمی کرد و همين چند پرديس را هم نمی ساخت، فاتحه سينما از خيلی وقت پيش خوانده شده بود.

از حدود 5 سال گذشته و پس از رفتن دوباره جشنواره های فیلم های کودکان نوجوان به همدان شهرداری اصفهان دو سینما فلسطین و خانواده را بازسازی کرد دو سینمایی که هر دو محور چهارباغ بودند و محل اصلی سینماهای اصفهان این محور بود و نیاز به چنین بازسازی دیده می شد .

سینما خانواده اصفهان تبدیل به پردیس سینمایی چهارباغ شد و به شکل مدرن با سه سالن سینما همراه با کافی شاپ فضای تفریحی ایجاد شد و در ابتدا و قبل از سی امین جشنواره فیلم های کودک و نوجوان کمتر به این پردیس سینمایی توجه می شد اما در جشنواره فیلم های کودک نوجوان خانواده هایی که برای تماشای فیلم آمده بودند فضای پردیس سینما چهارباغ آن ها را مجذوب خود می کرد و دیدن فیلم برای آن ها با سال های قبل متفاوت بود.

در سمت دیگری از خیابان چهارباغ اصفهان سینما فلسطین که سال ها بود که تبدیل به مخروبه شده بود و اهالی سینما را نگران کرده بود در تیر ماه امسال شور حال خاصی به خود گرفته بود. البته بعد از جشنواره کودک نیز پردیس های سینمایی رونق گرفت اما حال و هوای تیرماه 96 بسیار متفاوت بود.

شناسایی آسیب های سینما ها در اصفهان می تواند موجب افزایش جذب تماشگران آن شود و عمده مشکل که در اصفهان در بحث سینما دیده می شود تجمیع سینماها در یک خیابان اصفهان است .

سلیمی یکی از تماشگران سینما در حال خرید فیلم از گیشه پردیس سینما چهارباغ اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گفت : من علاقه زیادی به فیلم و رفتن به سینما دارم اما تجمیع سینما ها در یک نقطه شهر اصلا خوب نیست در خیابان چهارباغ اصفهان 4 سینما و پردیس سینمایی وجود دارد ولی در شمال شهر و محور خیابان کاوه که حدود 15 کیلومتر فاصله دارد هیچ سینمایی وجود ندارد و باید مسافت زیادی را طی کرد تا به سینما رفت .

محمدی کارمند یکی از ادارات استان اصفهان نیز دلیل نرفتن به سینما را گران بودن بلیط سینما عنوان کرد و گفت : بلیط سینما باید به صورت نیم بها در ادارات توزیع شود تا بتوانیم استفاده کنیم و اگر به صورت اینترنتی بیلط سینما فروخته شود بسیار راحت تر است .

وی ادامه داد: مثلا یک خانواده برای رفتن به سینما باید از موانع چند گانه ای مانند تنظیم زمان، تحمل ترافیک سنگین، مشکلات پارک وسیله نقلیه، پرداخت هزینه ها و غیره عبور کند همه این مسائل در کنار یکدیگر باعث می شود که سرپرست خانواده برای رفتن به سینما نیاز به یک برنامه ریزی اقتصادی و زمانی داشته باشد و این امر کمی سینما رفتن را دشوار کرده است.

 

جشنواره کودک سینماهای اصفهان را به لرزه در آورد / آشتی مردم اصفهان با سینما

طاهری جامعه شناس نیز علت رغبت نداشتن خانواده ها به سینما را با وجود ساخت پردیس های سینمایی این طور عنوان کرد و گفت : فرهنگ جوامع همواره تابع وضعیت اقتصادی آن جامعه است، در جامعه ای که مردم به سختی توان گذران زندگی روزمره خود را دارند چگونه انتظار می رود این افراد برای تفریحات خود نیز اولویتی قائل و حاضر شوند تفریح را نیز جز نیازهای اساسی خود تلقی کنند.

 وی افزود: تا زمانی که مردم یک رسانه ای را از جنس خود ندانند نمی توانند برای آن اهمیتی قائل شوند بنابراین جامعه هنری باید تلاش کنند سوژه ها و فیلم های خود را بر اساس توقعات و انتظارات مخاطبان و مردم تهیه کنند مثلا با وجود مادی گرایی و فرهنگ سودجویانه مردم، باز هر جا فیلمی از دل جامعه ایران تهیه و روی پرده سینماها قرار گرفته است از استقبال گسترده مردمی نیز برخوردا شده است.

به هر حال بخشی از آسیب های قهر مردم اصفهان با سینما نداشتن سالن مناسب و استاندارد بود که این موضوع در مدیریت شهری که روزهای آخر عمر خود را می گذراند مرتفع شد ، اما مشکلاتی که ذکر شد از جمله تجمیع همه سینما ها در یک خیابان ، گرانی قیمت بیلط ها ، نبود بن تخفیفی ، افزایش کیفیت فیلم ها نیز از دیگر عوامل ترغیب مردم در رفتن به سینما است که باید مسوولان این موضوعات را آسیب شناسی کنند تا هنر هفت کشور رونق بگیرد.

گزارش  از سید امیر مهدی ساب چیان

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.