در دیدار با رئیس مجلس آفریقای جنوبی مطرح شد

لاریجانی: ایران در زمینه تولید انرژی برق کمک خوبی به آفریقای جنوبی می‌کند/ ام‌بته: عضویت ایران در بریکس می‌تواند موثر باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس مجلس نمایندگان آفریقای جنوبی در نشست خبری مشترک بر تقویت روابط دو کشور تأکید کردند.

لاریجانی: ایران در زمینه تولید انرژی برق کمک خوبی به آفریقای جنوبی می‌کند/ ام‌بته: عضویت ایران در بریکس می‌تواند موثر باشدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از دیدار با خانم «بالکا ام بته» رئیس مجلس نمایندگان آفریقای جنوبی در نشست خبری مشترک اظهار داشت: ایران و آفریقای جنوبی در دو دهه گذشته روابط بسیار خوب و دوستانه‌ای داشتند و همواره رایزنی درباره مسائل بین‌المللی بین دو کشور ساری و جاری بوده است.

وی با بیان اینکه سفر رئیس جمهور آ‌فریقای جنوبی به ایران گشایش‌هایی را در زمینه توسعه روابط دو جانبه به وجود آورد، گفت: سقف قابل قبولی برای روابط تجاری دو کشور با حضور رئیس جمهور آفریقای جنوبی به ایران به وجود آمد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به موارد مطروحه در دیدار با رئیس مجلس نمایندگان آفریقای جنوبی تصریح کرد: ما در این دیدار پیرامون زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری بین دو کشور بحث کردیم و همچنین مذاکرات خوبی در زمینه رسیدن به سطح مورد نظر روسای جمهور دو کشور داشتیم.

لاریجانی با تاکید براینکه ایران در زمینه تولید انرژی برق سرمایه‌گذاری و کمک خوبی به آفریقای جنوبی می‌کند، افزود: ما از سرمایه‌گذاری کشور دوستمان آ‌فریقای جنوبی در زمینه نفت، گاز و انرژی استقبال می‌کنیم و قرار بر این شد تا در زمینه حمل و نقل هم همکار‌ی‌هایی‌هایی با هم داشته باشیم.

رئیس قوه مقننه با اشاره به این که در این دیدار پیرامون همکاری دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم و تبادل اطلاعات بحث و گفتگو شد، اظهار داشت: ما از مواضع خوب آفریقای جنوبی در احقاق حق مردم مظلوم فلسطین تشکر می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بنده امیدوارم سفر رئیس مجلس نمایندگان آفریقای جنوبی و هیئت همراهشان به گسترش روابط دو کشور کمک شایانی کرده و زمینه را برای تحقق اهداف تجاری دو کشور و افزایش همکاری‌های پارلمانی طرفین در ابعاد مختلف فراهم کند.

*ما علاقمند به عضویت ایران در بریکس هستیم

در ادامه نشست خانم «بالکا ام بته» رئیس مجلس نمایندگان آفریقای جنوبی اظهار داشت: ما در نشست‌های پارلمانی در اقصی نقاط دنیا همکاری‌های بسیار خوبی داریم و اعتقاد دارم که در کنار مدیریت و زندگی خودمان باید نقش سازنده‌ای داشته باشیم تا جهانی خوب را برای آیندگان بسازیم.

وی با اشاره به اینکه در سفر رئیس جمهور آفریقای جنوبی به ایران مسئله الحاق ایران به بریکس مطرح شد، گفت: ما این کار را در دستور خود قرار دادیم و علاقمند به عضویت ایران به بریکس هستیم چرا که اعتقاد داریم اضافه شدن اعضای جدید چون ایران می‌تواند دستاوردهای بسیار خوبی داشته باشد.

رئیس مجلس نمایندگان ‌آفریقای جنوبی افزود: ما با جمعیت 80 میلیونی ایران آشنا هستیم و می‌دانیم ایران در زمینه آ‌موزش دستاوردهای مهمی داشته و کاملا با موقعیت راهبردی و استراتژیک ایران آشنا هستیم و براین اساس معتقدیم که عضویت ایران در بریکس می‌تواند موثر باشد.

خانم ام بته در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم پیش از پایان سال میلادی میزبان آقای روحانی باشیم و در آ‌ینده‌ای نزدیک هم میزبان آقای علی لاریجانی باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار