جان بابا‌یی خبر داد؛

شناسایی ۱۰۰۰ مورد سکته مغزی طی دو سال در کشور

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در زمینه توسعه کنترل بیماری‌های غیرواگیر طی دو سال ۱۰۰۰ مورد سکته مغزی در کشور تشخیص داده شد.

شناسایی 1000 مورد سکته مغزی‌به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قاسم جان بابا‌یی معاون درمان وزارت بهداشت‌ صبح امروز در مراسم نشست جمع‌بندی کنترل و پیشگیری بیماری‌های غیرواگیر که در ساختمان مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: طی دو سال گذشته مراکز مدیریت درمان سکته های قلبی و مغزی در 110 بیمارستان کشور و تجهیز این مراکز تحت عنوان کد 247 724 انجام شده است که در اثر آن 1000 مورد سکته مغزی و 22 هزار سکته قلبی, شناسایی و در جهت توسعه درمان آن اقدامات خوبی انجام شده‌ است.

معاون درمان وزیر بهداشت افزود: سند ملی ارائه خدمت در حوادث ترافیکی نیز با هدف کاهش بار و مرگ ناشی از حوادث ترافیکی نیز در در حال اجراست.

وی عنوان کرد: ساماندهی وضعیت درمان بیماران سرپایی یکی دیگر از مسائل مهم است و باید در این زمینه خدمات پیشگیری در NCD را افزایش دهیم.

هزینه 15 میلیون یو‌رویی ایران در حوزه پیشگیری از بیماری‌های غیر‌واگیر

در ادامه مراسم ثمین‌ صدیق‌ نماینده سازمان جهانی بهداشت، گفت: سالانه دولت ایران 15 میلیون یورو بابت کنترل بیماری‌های غیرواگیر‌ هزینه  می‌کند که این در سطح جهان بسیار چشمگیر‌ است و ما آن را به دیگر کشورها توصیه‌ می‌کنیم.

وی بیان کرد: برنامه‌های پایلوت‌ که در ایران انجام می‌شود باید گسترش بیشتری پیدا کند و همه طرح‌ها باید مرحله به مرحله توسعه یابند‌ و بر اساس شاخص‌های مختلف‌ اقدامات سنجیده‌ شود، این کار در جهت اجرای مؤثر کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر‌ است.

صدیق‌ عنوان کرد: اجرای کامل پایلوت‌ با هدف قرار گرفتن بر طبق الگوی جهانی در حوزه پیشگیری و کنترل از بیماری‌های غیر‌واگیر است و ما همواره در کنار شما هستیم تا این الگو را به صورت مستند اجرا کرده و در سایر کشورها‌ پیاده‌سازی کنیم.

لزوم یکپارچگی‌ بین مراکز بهداشتی‌ و خدمات درمانی

در ادامه مراسم‌ اسلیم‌ اسلاما‌ هماهنگ‌کننده گروه‌ ایر‌اپن از دفتر منطقه‌ای، گفت: در بحث‌های مالی برای افراد 40 سال به بالا در خصوص بیماری‌ سرطان باید توجه جدی صورت گیرد و تعریف درستی از گروه‌های هدف انجام شود، همچنین باید یک همگرایی‌ بین مراکز درمانی و بیمارستان‌ها انجام شود.

وی بیان کرد: باید در استفاده از فناوری اطلاعات همگام با دنیا یک تعریف مشخص صورت گیرد و در این راستا برای کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیر‌واگیر برنامه‌ریزی مالی بسیار مهم است؛ به دلیل آنکه بسیاری از برنامه‌ها به صورت پایلوت‌ بوده به صورت پایلوت اجرا شده و برنامه کاملی ندارند، پوشش سراسری پایلوت باید به صورت سند و بخصوص در بخش سرطان گسترش یابد.

اسلاما‌ ادامه داد: ما در اجلاس وزرای‌ بهداشت در چارچوب منطقه‌ای سرطان را که به وسیله ایران تهیه شده در آن همایش ارائه می‌کنیم تا با روش‌های بیوتکنولوژی‌ بتوانیم باعث یکپارچگی‌ بیشتر بهداشت در سطوح مختلف پیشرفت عالی و همچنین استمرار آن بشویم.

 وی یادآور شد: اهداف بالینی و ادغام آن در کل نظام اطلاعات بهداشتی باید به صورت یکپارچه اتفاق بیافتد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار