یک شاعر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کتاب‌های منتشر شده شناسنامه فرد می‌شود

امید صباغ نو گفت: کسانی که کتاب چاپ می‌کنند باید بدانند اینها مدارکی است که از خودشان در زمینه شعر به یادگار می‌گذارند.

امید صباغ نو شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تب چاپ کتاب گفت: مشکل اصلی چاپ کتاب‌ در حوزه شعر، بیشتر تب انتشار است؛ یک دوره ایجاد می‌شود و پس از مدتی فراموش می‌شود. کسانی که کتاب چاپ می‌کنند باید بدانند که این آثار شناسنامه فرد می‌شود و مدارکی است که از خودشان در زمینه شعر به یادگار می‌گذارند. 10 سال آینده همین افراد از چاپ کتاب‌شان مطمئنا پشیمان می‌شوند.

وی افزود: اشتیاق برای چاپ کتاب باعث می‌شود افراد عجله کنند. این افراد گمان می‌کنند پس از یک سال گفتن و نوشتن حتما باید کتاب منتشر کنند. به همین دلیل با انتشاراتی‌های غیرتخصصی کار می‌کنند، نشرها هم بدقولی می‌کنند و این افراد پس از مدتی سرخورده می‌شوند. مجموعه‌هایشان با اقبال عمومی روبرو نمی‌شود و می‌بینند کتاب منتشر کرده اما حتی 10 جلد آن فروخته نشده است.

این شاعر با توصیه خود به شاعران جوان‌تر اظهار داشت: اگر دوستان جوان‌تر صبر کنند تا شعرهایشان به پختگی لازم برسد و بتواند مخاطب را جذب کند، سپس برای انتشار اثر اقدام کنند، اثر باکیفیت‌تری ارائه می‌دهند. به جای آنکه پنج مجموعه شعر منتشر کنند که در مجموع پنج اثر خوب دارد یک مجموعه شعر با 25 اثر خوب منتشر می‌کنند. در این صورت دو طرف به خواسته خود می‌رسند.

صباغ نو ادامه داد: جشنواره‌های ادبی در معرفی شاعران جوان شهرستان‌ها و دیده شدن آنها موثر است؛ اما هیچ وقت خود جشنواره‌ها باعث نمی‌شود کیفیت آثار شاعران بهتر شود. در دو دهه‌ حضور من در دنیای شعر، دیدم دوستانی که به سمت جشنواره سرایی رفتند، از شعر خود به طور کامل دور شدند و موفقیت‌های نسبی را که به دست آورده‌ بودند، از دست دادند. جشنواره‌ها برای شاعران جوان موثر است حتی ممکن است به همین واسطه، ناشران پیگیر آثارشان باشند و کتاب‌هایشان را منتشر کنند اما این که صرفا جشنواره‌سرایی کنند، سرانجام خوبی ندارد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.