در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

قبادی :حجم مصرف پوشاک در ایران ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان است/ شیرازی: باید از تولیدکنندگان داخلی به صورت عملی حمایت کرد

دبیر کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد گفت: حجم مصرف پوشاک و اقلام مرتبط با آن همچون کیف، کفش و چرم رقمی بین ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

قبادی :حجم مصرف پوشاک در کشور بین ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان استبه گزارش خبرنگار  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه حجم مصرف پوشاک و اقلام مرتبط با آن رقمی نزدیک به ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، اظهار داشت در حقیقت این رقم نشان می‌دهد که هر خانوار بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برای پوشاک هزینه می کند.

وی افزود : کالا و لباس در گروه کالاهای ناپایدار هستند و در حقیقت رقم مذکور مصرف کالای ایرانی و ملحقات آن است.

قبادی با بیان اینکه ما ۶۵ میلیون دلار واردات رسمی پوشاک داریم، تاکید کرد: بر اساس اعلام گمرکات هفت کشور بیش از یک میلیارد دلار واردات انجام می‌شود که عمده آن از ترکیه و چین صورت می گیرد.

دبیر کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ما توانستیم در یک شرایط کاملاً نابرابر شرایط برندها را تغییر دهیم؛ یادآور شد :سورچرانی برندها با تخفیف ۵۰ تا ۷۰ درصدی انجام می شود و وقتی که یک برند به صورت غیرقانونی در کشور فعالیت می‌کنند چیزی نزدیک به ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان تبعات دارد و این به معنای آن است که این برند عوارض گمرکی و مالیات را پرداخت نمی‌کنند. این موضوع موجب افزایش سود آن ها خواهد شد.

قبادی تصریح کرد : برندها به دنبال مزیت سازی هستند و اقدامات یک سال و نیم اخیر صورت گرفته ما هزینه مانور برندها را افزایش داده است.

در ادامه گفت و گوی ویژه خبری گلناز نصراللهی مشاور وزیر صنعت در امور پوشاک با بیان اینکه حداقل ۶۰ تا ۶۵ درصد بازار پوشاک در اختیار تولید کننده داخلی است، یادآور شد : ما شهریور سال گذشته دستورالعملی را برای ثبت برند ها صادر کردیم و کلیه واردکنندگان موظفند که نمایندگی های شان بلاواسطه باشند و پرداخت حقوق گمرکی آنها بر اساس فهرست قیمت شرکت مادر انجام شود.

وی گفت : ۱۴ برند بر اساس دستورالعمل ها اقدام می کنند ؛ اما هنوز همه نام و نشان هایی که روی تابلوها وجود دارد بر اساس ضوابط و دستورالعمل ها عمل نکرده اند.

نصراللهی تصریح کرد: کیفیت تولیدات پوشاک ما بسیار مناسب است و تولید کنندگان ما هم به مد و طراحی توجه داشتند.

در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شاهرخ جعفری تولید کننده نخ عنوان داشت: تاثیر کالاهای قاچاق بر روی تولید بسیار زیاد است و ما به دستگاه‌های دولتی در این زمینه شکایت داشتیم تا در مقابل قاچاق کالا به ایستند و تاثیرات آن را کم کنند.

وی افزود اگر کالاها به صورت قانونی وارد کشور شوند ؛ قطعاً عوارض و شرایط گمرکی دارند و این موضوع موجب می‌شود تا تولید کننده داخلی هم بتوانند بر اساس یک قیمت گذاری مدون (در شرایط رقابتی با شرکت تولیدکننده خارجی) روی پای خود باایستند .

 مشاور وزیر صنعت در امور پوشاک در ادامه برنامه با اشاره به اینکه مقاومت هایی در رابطه با بحث واردات و سود بالای آن در خصوص دستورالعمل ها نیز وجود دارند اظهار داشت: اکنون دستورالعمل در روال خود قرار دارد.

 در حال حاضر14 برند خود را بر اساس ضوابط تطبیق داده اند

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر14 برند خود را بر اساس ضوابط تطبیق داده اند گفت: اکنون ضوابطی داریم که پذیرفته شده است و باید مورد رعایت قرار بگیرد، تمام نام و نشان های تجاری وارداتی باید بر اساس ضوابط عمل کنند.

 نصراللهی با اشاره به اینکه دستورالعمل راهی را طی می کنند که برند ها طبق ضوابط عمل کنند ادامه داد: همگی موظف هستیم تا تولید داخلی را حمایت کنیم لذا حمایت ما بر اساس ضوابط و مقررات است.

 مشاوره وزیر صنعت در امور پوشاک تصریح کرد: بر اساس ضوابط نمی توان محدودیت کامل برای واردات داشت به طوریکه واردات بر اساس ضوابط قانونی باید انجام شود.

 وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان علیرغم شرایط سخت باید توان رقابت با کالاهای خارجی را داشته باشند اظهار داشت: صنعت نساجی اشتغالزایی زیادی دارد به طوری که تولیدات این صنعت برای کشور ما قابل حصول و توجه وزارت صنعت به این حوزه معطوف شده است.

نصراللهی با اشاره به اینکه صنعت نساجی از نظر ارزش افزوده برای ما حائز اهمیت است خاطرنشان کرد: بازار ایران بازاری ۸۰ میلیونی است ما می توانیم با در دست گرفتن این بازار اشتغال خوبی با ارزش افزوده ایجاد کنیم .

 مشاور وزیر صنعت در امور پوشاک با اشاره به اینکه از همه برندها و واردکنندگان درخواست کرده ایم تا ضوابط خود را بر اساس دستورالعمل منطبق کنند گفت: سازمان حمایت بر روی این مسئله نظارت دارد.

 وی با اشاره به اینکه در ساخت در ساخت و سازهای جدید باید ضوابطی گذاشته شود تا فضای بیشتری به تولیدکنندگان داخلی اختصاص داده شود گفت: باید به صورت قاطع از تولیدات داخلی حمایت کرد.

قبادی دبیر کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این برنامه با اشاره به اینکه کارگروه مد و لباس باید به وظایف خود عمل کنند گفت : دستگاه‌های مختلفی عضو این کارگروه هستند، همه برندها را مورد شناسایی قرار داده ایم و از سوی دیگر، کسانی که بیش از یک فروشگاه دارند را شناسایی کرده ایم .

قبادی با اشاره به حفظ و تقویت فرهنگ و هویت ایرانی ادامه داد: متاسفانه در برخی از مواقع کالاهای قلابی و خارج از رده به اسم کالای اصلی به دست مردم می رسد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به قانون ساماندهی مد لباس افزود: تمامی فعالیتها و اقدامات مبتنی بر قانون است لذا قانون قابل اتکا است برای این قانون آیین نامه اجرایی تدوین و وظایف برای هر دستگاه مشخص شده است.

 متولی قانون ساماندهی مد و لباس صرفا وزارت ارشاد نیست

وی با اشاره به اینکه قانون ساماندهی مدل لباس وظایف هریک از دستگاه ها را تعیین کرده است خاطرنشان کرد :متولی قانون ساماندهی مد و لباس صرفا وزارت ارشاد نیست.

 قانون ساماندهی مد و لباس باید به درستی اجرا شود

 قبادی با بیان اینکه قانونگذار به درستی و وظایف را تفکیک کرده است ادامه داد: قانون ساماندهی مد لباس باید به درستی اجرا شود.

 وی افزود: کارگروه ساماندهی مد لباس و ظیفه نظارتی را بر عهده دارد لذا با دادستانی تهران هماهنگی های لازم صورت گرفته است نظارت قضایی در حال اعمال است.


ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران در بخش دیگری از این برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه مبارزه با کالاهای قاچاق امری ضروری و درست است که باید انجام شود گفت: صرف مبارزه با کالاهای قاچاق ما را به مقصد نهایی نمی رساند بلکه باید از تولیدات داخلی حمایت کرد .

 70 درصد تقاضای مشتری به سمت کالای ایرانی است

 وی با بیان اینکه بازرسی میدانی نشان می‌دهد ۷۰ درصد تقاضای مشتری به سمت کالاهای ایرانی و ۳۰ درصد به سمت کالاهای خارجی است ادامه داد: باید موانع را از سر راه تولید کنندگان ایرانی برداریم لذا، باید از تولیدکنندگان داخلی به صورت عملی حمایت کرد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
اغلب صاحبان بوتیک و مغازه های لباس مجلسی , هفته ای یکبار به ترکیه می روند و به شکل چمدانی - لباس و پوشاک از ترکیه می خرند و وارد ایران میکنند - 29 کیلوگرم لباس = 100 عدد شلوار لی
آخرین اخبار