افزایش فشار بین‌المللی بر دولت میانمار در پی گسترش جنایات علیه مسلمانان روهینگیا

کشورهایی که اکثریت جمعیت آنها مسلمان است دولت میانمار را برای پایان دادن به جنایات علیه مسلمانان تحت فشار قرار دادند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، کشورهایی مانند پاکستان، بنگلادش و اندونزی -که اکثریت جمعیت آنها مسلمان است- «آنگ سان سو چی»، رهبر حزب حاکم میانمار، را به دلیل فرار حدود 125 هزار مسلمان روهینگیایی از این کشور در پی تشدید خشونت‌ها، تحت فشار قرار دادند و از او خواستند به این شرایط پایان دهد.

افزایش فشار بین المللی بر رهبر میانمار در پی افزایش جنایات علیه مسلمانان روهینگیا

بوسه کودک روهینگیایی بر گونه مادرش پس از گذر از مرز و ورود به بنگلادش


«رتنو مرسودی»، وزیر خارجه اندونزی، روز دوشنبه با آنگ سان سو چی و رئیس ارتش میانمار دیدار کرد و خواهان توقف این کشتار شد. او پس از جلسه‌اش در میانمار گفت: «مقامات امنیتی باید فوراً تمام اشکال خشونت را متوقف کنند و کمک‌های انسان‌دوستانه را هم به شکل کوتاه‌مدت و هم بلندمدت فراهم کنند».

جدیدترین درگیری‌های ایالت راخین در میانمار از 25 اوت آغاز شد. در پی حملات ارتش میانمار دست‌کم 400 نفر کشته شدند و روستاییان آواره برای نجات جانشان به سوی بنگلادش هجوم بردند.

درگیری‌های اکثریت بودایی و اقلیت روهینگیایی میانمار چالش بزرگی برای سو چی است و منتقدان غربی او را به سکوت در مقابل جنایت علیه مسلمانان روهینگیا متهم کرده‌اند. میانمار برای دفاع از موضع خشونت‌آمیز و جنگ غیرقانونی خود علیه مسلمانان روهینگیا، ادعا می‌کند نیروهای امنیتی از اکتبر گذشته تاکنون در حال مقابله با «تروریست‌ها» هستند.

افزایش فشار بین المللی بر رهبر میانمار در پی افزایش جنایات علیه مسلمانان روهینگیا

مسلمانان آواره روهینگیا


با اینکه مقامات میانمار افرادی را که شورشی می‌نامند، مسئول سوختن خانه‌ها و مرگ غیرنظامیان می‌دانند، ناظران حقوق بشر و آوارگانی که به بنگلادش رسیده‌اند می‌گویند ارتش میانمار با توسل به جنگ و کشتار قصد دارد مسلمانان روهینگیا را از کشورشان فراری دهد.

«حسین توفیقی امام»، مشاور سیاسی نخست وزیر بنگلادش، در خصوص درخواست وزیر خارجه اندونزی از مقامات میانمار برای پایان دادن به این جنایات گفت: «اندونزی آغازگر این درخواست است و در نهایت همه کشورهای عضو انجمن ملل آسیای جنوب شرقی (ASEAN) به آن می‌پیوندند. اگر بتوانیم از طریق هند و ASEAN میانمار را تحت فشار قرار دهیم عالی است». این انجمن 10 عضو دارد که میانمار و اندونزی هم جزء آنها هستند.

 

آیا وجدان‌ها بیدار می‌شوند؟

«نارندرا مودی»، نخست‌وزیر هند، اواخر روز سه‌شنبه برای دیدار با مقامات ارشد میانمار از جمله سو چی، به این کشور سفر می‌کند. حسین توفیقی امام در خصوص سفر مودی به میانمار می‌گوید: «نخست‌وزیر مودی به میانمار می‌رود و وزیرخارجه ما در این باره با وزیرخارجه هند گفتگو کرده است. اگر وجدان بین‌المللی بیدار شود میانمار تحت فشار قرار می‌گیرد».

افزایش فشار بین المللی بر رهبر میانمار در پی افزایش جنایات علیه مسلمانان روهینگیا

آنگ سان سو چی


کارکنان سازمان ملل که در بنگلادش حضور دارند می‌گویند از 25 اوت تاکنون 123 هزار نفر از میانمار فرار کرده‌اند و از طریق مرز مشترک با بنگلادش وارد این کشور شده‌اند. انجمن‌ها و گروه‌های امدادی هنوز از درمان و رسیدگی به پناهجویانی که قبلاً وارد بنگلادش شده‌اند، خلاص نشده‌اند؛ اما آوارگان تازه وارد با زخم‌های گلوله و زخم‌های ناشی از سوختگی که بر تنشان دارند، نیازمند رسیدگی فوری هستند و امدادگران تحت فشار زیادی قرار گرفته‌اند.

«خواجه محمد آصف»، وزیر خارجه پاکستان، نیز غم و اندوه عمیق خود را از جنایاتی که علیه مسلمانان روهینگیا صورت می‌گیرد، ابراز کرد. او از سازمان همکاری اسلامی خواست اقدامی موثر و فوری برای پایان دادن به نقض حقوق بشر در میانمار و علیه مسلمانان غیرمسلح و بی‌گناه روهینگیا انجام دهد. پاکستان میزبان جمعیت زیادی از مسلمانان روهینگیا است.

«ملاله یوسف‌زی»، جوانترین برنده جایزه نوبل، نیز روز دوشنبه از سو چی خواست جنایات علیه روهینگیا را محکوم کند و گفت جهان منتظر واکنش سو چی به این جنایات است.

افزایش فشار بین المللی بر رهبر میانمار در پی افزایش جنایات علیه مسلمانان روهینگیا

ملاله یوسف زی


انتهای پیام/

افزایش فشار بین‌المللی بر دولت میانمار برای توقف جنایت علیه مسلمانان روهینگیا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
وای خدای من
آخرین اخبار