مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان اصفهان مطرح کرد

باسوادی 94.7 درصد مردم کشور طبق سرشماری سال 95

مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان اصفهان گفت: در سال 1355 تنها 47 درصد مردم باسواد بودند که در سرشماری سال 1395 مشخص شد از جمعیت در رده سنی 10 تا 49 سال کشور، 94.7 درصد باسواد و در استان نیز 96.9 درصد این رده سنی، باسواد به‌ حساب می‌آیند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمدحسن قائدیها امروز در مراسم گرامیداشت روز جهانی مبارزه با بی‌سوادی و تجلیل از دستگاه‌های برتر در امر رفع بی‌سوادی با بیان اینکه همه ارگان‌های فعال در مبارزه با بی‌سوادی در دید آموزش‌ و پرورش هستند، اظهار کرد: فرمان تاریخی و سرنوشت‌ساز امام خمینی و ادامه دادن این فرمان تاریخی توسط مقام معظم رهبری بسیار اثرگذار بوده است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی داعیه تشکیل آخرین حکومت مصلح جهانی را در سر دارد و به‌ هیچ‌ عنوان زیبنده نیست که بگوییم هنوز در برخی روستاها و حتی شهرهای ایران، افراد بی‌سواد حضور دارند، کسی با سواد محسوب می‌شود که بتواند یک رابطه عاطفی خوب با اطرافیان خود برقرار کند.

مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان اصفهان در ادامه گفت: کسی که آداب معاشرت خوبی داشته باشد و بتواند در جهت اقتصاد مالی خانواده و جامعه قدم بردارد، کسی که سواد رسانه‌ای داشته و در استفاده از مهارت‌های رایانه‌ای تبحر داشته باشد و بتواند فرزندان خوبی تربیت کند به‌ عنوان یک فرد باسواد شناخته می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه پنجمی استان اصفهان در شاخص میزان باسوادی در کل کشور، تصریح کرد: طبق گفته استاندار باید به جایگاه اول و دوم کشور برسیم، شهری به نام اصفهان که مهد فرهنگ و تمدن محسوب می‌شود و یک‌ششم شهدای دفاع مقدس را تقدیم این خاک کرده است، این حجم از بی‌سوادی زیبنده‌اش نیست.

قائدیها بابیان این‌که در سال 1355 تنها 47 درصد مردم باسواد بودند عنوان کرد: در سرشماری سال 1395 مشخص شد از جمعیت در رده سنی 10 تا 49 سال کشور، 94.7 درصد باسواد و در استان نیز 96.9 درصد این رده سنی، باسواد به‌ حساب می‌آیند.

وی میزان باسوادی سنین 10 تا 49 سال را در مناطق شهری 96.5 درصد و در مناطق روستایی را 89.4 درصد عنوان کرد و ادامه داد: رشد باسوادی نسبت به سال 1355 بیش از 46 درصد بوده است، در سطح استان باید 2 هزار و 800 نفر از همشهریان و 930 نفر از اتباع خارجی را برای سوادآموزی جذب کنیم.

مدیر کل آموزش‌ و پرورش استان اصفهان در تشریح محورهای فعالیت در سال جاری گفت: طرح سوادآموزی اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان مدارس، طرح خواندن با خانواده، طرح مراکز یادگیری محلی، طرح حلقه‌های کتاب‌خوانی، طرح آموزش رسانه‌ای، طرح آموزش در زندان‌ها، طرح آموزش مقدماتی رایانه‌ای و طرح آموزش عملی نماز با عنوان کلید بهشت از جمله اقدامات شاخص در سال جاری خواهد بود.

وی ادامه داد: اجرای طرح آموزش اتباع خارجی، طرح سوادآموزی نیروهای مسلح، به‌ روزرسانی بانک اطلاعاتی بی‌سوادان و باسوادان پایگاه، ویرایش اطلاعات آموزش‌دهندگان نیز از دیگر اقدامات اداره کل آموزش‌ و پرورش خواهد بود.

قائدیها در بخش دیگر خاطرنشان کرد: واگذاری 100 درصدی فعالیت‌ها به بخش خصوصی از رسالت‌های ما خواهد بود، آموزش‌ و پرورش گام‌های بزرگی را طی این سال‌ها در عرصه رفع بی‌سوادی برداشته که این مهم حاصل همکاری و تعامل با 40 دستگاه بوده است.

وی با اشاره به عزم راسخ در جذب کودکانی که باید وارد مرحله تحصیل شوند اما به هر علت این اتفاق نیفتاده است، گفت: بسیاری از معلمان ما در نوبت مخالف و به‌ صورت افتخاری در حال تدریس به کودکانی هستند که به علت بیماری در بیمارستان بستری هستند و امکان تحصیل ندارند.

مدیر کل آموزش‌ و پرورش استان اصفهان در پایان عنوان کرد: از دستگاه‌ها انتظار داریم که یک رابط را برای هماهنگی بهتر برنامه‌های سوادآموزی معرفی کنند و ما را در شناسایی افراد بی‌سواد و کم‌سواد یاری رسانند، محتواهای آموزشی ویژه مخاطبین سوادآموزی باید با همکاری و تعامل هر دو دستگاه تهیه شود و در قالب تفاهم‌نامه‌ها، در حسن اجرای برنامه‌ها همکاری شود.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.