در مراسم اختتامیه جشنواره نمایش آیینی؛

۶ پیشکسوت هنر نمایش آیینی تجلیل شدند/ گرامیداشت یاد شهید محسن حججی

مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره نمایش آیینی با تجلیل از پیشکسوتان این عرصه همراه بود.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اختتامیه هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی امروز چهارشنبه ۱۵ شهریور ماه سال ۹۶ در محوطه تالار وحدت با حضور مهدی شفیعی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی، پیمان شریعتی، داود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره، حجت‌الاسلام مازنی، احمد مسجدجامعی، داریوش اسدزاده، اصغر همت، عبدالرضا اکبری، پندار اکبری، هادی مرزبان، علی قویدل، خسرو احمدی، جواد انصافی، اتابک نادری، قاسم زارع، بهزاد فراهانی، شاهین علایی‌نژاد، غلام بابوته، سامان خلیلیان، فهیمه رحیم‌نیا، محمدرضا رحمانیان، هنگامه مفید، عطاالله کوپال، مریم معترف و بسیاری از اهالی تئاتر هنر تعزیه، شبیه خوانی، تخت حوضی و اهالی رسانه برگزار شد.

۶ پیشکسوت هنر نمایش آیینی تجلیل شدند/ گرامیداشت یاد شهید محسن حججیدر ابتدای مراسم آیاتی چند از قرآن کریم خوانده شد و بعد از آن همگی برای خواندن سرود ملی به پا خواستند.

سپس کلیپ‌هایی از افتتاحیه مراسم و اجراهای صحنه‌ای و محیطی شب‌های گذشته به مخاطبان عرضه شد.

از ۶ پیشکسوت هنر نمایش آیینی تجلیل شد
 در ادامه مراسم علی رفیعی مجری برنامه، ضمن خیرمقدم و تشکر از اهالی تئاتر از دبیر جشنواره دعوت کرد که بر صحنه بیاید.
 
داود فتحعلی بیگی ضمن خیر مقدم گفت: من ابتدا از همه کسانی که برای این برنامه تلاش کردند، تشکر می‌کنم به ویژه از هنرمندانی که برای این جشنواره اعلام آمادگی کردند و پذیرفته شدند یا به این رویداد راه نیافتند.
 
وی افزود: همه فرزندان ما باید نقالی را یاد بگیرند تا با فرهنگ دیرینه آشنا بشوند و از لحاظ شخصیتی هم برای آنها بسیار موثر است. پیام جشنواره این بوده است؛ فرهنگ ملی و میهنی و مذهبی خودمان را جدی بگیریم و مدیران بالادستی برای این علاقه‌مندی و توجه کاری بکنند.
از ۶ پیشکسوت هنر نمایش آیینی تجلیل شد
سپس تعزیه‌ای با مضمون امام حسین(ع) و شهدا اجرا شد که در پایان آن ویدئویی از شهید محسن حججی و خانواده اش به نمایش درآمد.
 
در ادامه مهدی شفیعی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی بر صحنه رفت و گفت: جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی متنوع‌ترین رویداد کشور است. تنوع در جهانی که در آن تمایل به یکسان‌سازی کمتر است. بازنمایی تفاوت راهی برای زندگی محترمانه‌تر و همزیستی است. من هم در سطح کشورمان و هم در سطح کشورهای منطقه‌ای و جهانی از مسئولان و نهادهای مردم نهاد دعوت می‌کنم تا ما را در این راه همراهی کنند.
 
وی افزود: بخش جوانه‌ها جایی برای شناخت استعدادها است و من از خانواده‌ها تشکر می‌کنم که راهنمای این جوانان بودند و امیدوارم نسل آینده موفق‌تر عمل کند. ارتقای ساز و کار آثار ایرانی و سنتی به مخاطب غیرایرانی نیاز بیشتری دارد. شهر تهران به یک تکیه فاخر و اماکنی ایرانی اسلامی برای اجرای آثار ایرانی و سنتی نیاز دارد. امیدوارم با کمک شهردار محترم و اهالی این عرصه این مکان‌ها افتتاح شود. من به نمایندگی از هنرمندان برای ارتقا بخشیدن به هنر تئاتر از احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران طلب یاری می‌کنم.
از ۶ پیشکسوت هنر نمایش آیینی تجلیل شد
سپس از ۶ پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی؛ مرشد مهدی چایانی، علی قویدل، مظفر قربانیان نژاد، غلام بابوته، علی فتحعلی و تقی نبئی توسط احمد مسجدجامعی، اصغر همت، مهدی شفیعی، حجت‌الاسلام مازنی، هوشنگ توکلی، داوود فتحعلی بیگی و داریوش اسدزاده تجلیل شد.
 
در ادامه مراسم احمد مسجد جامعی نیز بر صحنه رفت و گفت: امشب در کنار بزرگان و علاقه مندان به هنر، شب بسیار قشنگی است. از زمانی که داود فتحعلی بیگی کار را شروع کرد بیش از  ۲۸ سال گذشته است. آن زمان ها انجام هنرهای نمایشی بسیار مهم بود و کسانی که این کارها را انجام می‌دادند سن بالایی داشتند و تنوع بسیاری هم نداشت. ما زمانی استرس این را داشتیم که آیا هنرهای ما استمرار دارد یا نه؟! بازیگری یک نوع نوآوری هست و از تمامی ظرفیت‌های تاریخی، گویش و لهجه استفاده می‌کند.
 
وی افزود: من این پیشنهاد را دادم که در کنار تئاتر شهر، تکیه شهر را هم ایجاد کنند تا هنرهای نمایشی مثل تعزیه در آنجا اجرا شود. من امیدوارم در مدیریت شهری شاهد توسعه و گسترش مکان‌های فرهنگی باشیم و طرح‌هایی را که داریم اجرایی کنیم.
 
در پایان محمدحسین ناصربخت قائم مقام دبیر جشنواره بیانه کانون جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی را قرائت کرد.
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.