بحران کم آبی و مایع حیاتی که در روستاها هدر می رود/ بی تدبیری در آبرسانی روستایی

شبکه آب آشامیدنی روستاهای دریاچه و رومرز شهرستان جیرفت به دلیل عدم وجود منبع آب هر ماه و حتی در هفته یک بار دچار آسیب و ترکیدگی شده و همین امر در هدر رفت آب تاثیر بسزایی دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ،از قدیم گفتن آب مایع حیاته ، این روزها که از هر طرف فریاد کم آبی و صد البته بی آبی به گوش میرسه هدر رفت آب می تونه خبر وحشتناکی باشه اما ذره ذره که نه مترمکعب، متر مکعب آب ، بیخ گوش ما هدر میره فریاد که هیچی ، کسی زحمت فکر کردن بهش را هم به خودش نمی ده که چرا وقتی میشه تدبیری اندیشید قبل از وقوع حادثه این کار نشده والان آب این سرمایه ی زندگانی در روستاها به این سادگی هدر بره و مردم هم در بی آبی بسر ببرند.

مشکل ترکیدگی لوله های آب آشامیدنی شبکه روستایی دریاچه و رومرز از توابع شهرستان جیرفت یکی از مواردی است که اعتراض مردم را در این مناطق به دنبال داشته است .
یکی از ساکنین روستای دریاچه گفت : دو شبانه روز است که با مشکل کمبود آب مواجه شدیم و متاسفانه هنوز این مشکل برطرف نشده است ،و هر چند وقت یکبار این اتفاق در روستا رخ می‌دهد و دلیل آن عدم وجود منبع آب در روستا است.
ابراهیم خواجه بهرامی رئیس شورای اسلامی روستای دریاچه در ارتباطی تلفنی گفت:روستای دریاچه با ۲۵۰ خانوار و ۱۴۵۰نفر جمعیت، و همچنین روستای رومرز سفلی با ۹۲ خانوار و جمعیت ۳۰۰ نفر حدود ۵ سال است با مشکل فرسودگی منبع آب شبکه روستایی مواجه میباشد و شبکه آب این روستا بدون منبع میباشد، آب آشامیدنی ساکنین از طریق چاه به وسیله پمپ و شناور مستقیما وارد شبکه آبرسانی میشود و به دلیل ورود مستقیم آب از پمپ و شناور به شبکه آب رسانی فشار زیادی به لوله های آب وارد شده و دچار ترکیدگی لوله ها میشود واین مشکل اغلب در زمانی اتفاق می‌افتد که ساکنین استفاده چندانی از آب نداشته باشند.

وی افزود :جهت رفع مشکل اخیر که به دلیل آسیب دیدگی شناور با قطعی آب مواجه هستیم اقدامات اولیه انجام و قرار براین شد که به صورت موقت یک پمپ در چاه آب کار گذاشته شود تا آب آشامیدنی موردنیاز ساکنین تأمین شود.

وی ضمن تشکر از مسئولین تصریح کرد: امیدواریم هرچه زودتر جهت رفع مشکل اصلی شبکه آب آشامیدنی روستا اقدامات لازم انجام شود و منبع آب در این روستا کار گذاشته شود.
جهانبخش شهدادنژاد دهیار روستای رومرز هم گفت:روستای رومرز علیا با ۳۱۶ خانوار و ۱۴۷۱ نفر جمعیت حدود ۴ ماه است که با مشکل ترکیدگی لوله های شبکه آب رسانی مواجه میباشدو مسئولین  شبکه روستایی هم از این مشکل باخبرند اما متاسفانه تاکنون هیچ گونه اقدامی جهت رفع مشکل انجام نشده است.

وی افزود: این ترکیدگی دقیقا در وسط آسفالت جاده رومرز اتفاق افتاده و حدود ۵۰ متر، آب روی آسفالت شناور شده و این آب به دلیل خاموش شدن پمپ که هر ۶ ساعت یکبار خاموش میشود به شبکه آب رسانی باز میگردد که مشکلات بهداشتی فراوانی را همراه دارد در هر صورت به دلیل عبور مرور ماشین ها از جاده و استفاده حیوانات از این آب شناور روی آسفالت قطعا آب دچار آلودگی میشود و همین آب آلوده به شبکه آبرسانی روستا بازمیگردد و این مشکل دغدغه مسئولین شبکه بهداشت روستا نیز هست.

وی تصریح کرد:مسئولان جهت رفع مشکل آب آشامیدنی مردم روستای رومرز علیا و همچنین رومرز سفلی و روستای دریاچه اقداماتی بعمل آوردند.
 هوشنگ سنجری رئیس آب و فاضلاب شبکه روستایی جیرفت گفت: در شبکه آبرسانی روستایی دقیقا طی سه روز اخیر تعداد ۶ عدد پمپ آب آسیب دیده و از کار افتاده است که هزینه ای بالغ بر ۸۰ میلیون تومان جهت تهیه آن لازم می باشدو متاسفانه از طرفی دیگر اعتبارات نیز ما محدود است و درحال حاضر با معاونت بهره برداری آب و فاضلاب استان کرمان در حال بررسی جهت رفع این مشکل هستیم.
وی در ادامه افزود:۴۰ درصد شبکه آبرسانی در سطح شهرستان فرسوده میباشد و اداره آب و فاضلاب رفع مشکلات آبرسانی روستایی را در برنامه کار خود دارد و هرسال ترمیم ۱۲ کیلومتر از این شبکه های فرسوده به صورت روستا به روستا در دستور کار قرار گرفته است ،که امسال مشکل بخشی از شبکه آبرسانی روستای اسفندقه برطرف شد .
وی تصریح کرد: ۲۹ کیلومتر از شبکه آبرسانی اسفندقه دچار فرسودگی میباشد و یک میلیارد تومان اعتبار جهت رفع این مشکل نیاز است.
سنجری گفت: ۲۳۰۰ کیلومتر شبکه آبرسانی و ۲۰۰ کیلومتر خطوط انتقال در سطح شهرستان است که از این میزان شبکه ۸۰۰ کیلومتر آن عمری بالای ۳۰ سال دارند .
وی در پایان تصریح کرد: اقداماتی جهت کاهش این هزینه ها و تأمین آب این روستاها در حال انجام میباشد و قرار است آب شرب ساکنین این روستا ها از مجتمع علاالدینی تأمین شود و رسیدن به این مهم مدت زمان طولانی را به خود اختصاص می‌دهد.

هر چه هزینه شود و تلاش انجام گیرید به نفع مردم و آینده کشور است چون هدر رفت آب می تواند منابع زیر زمینی و صد البته سلامت مردمی که سرمایه های این کشورهستند را تهدید کند .

گزارش از مژگان سنجری
انتهای پیام/ی

هدر رفت آب در روستاها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار