وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت:

اختصاص مالیات بر ارزش افزوده‌ به حوزه سلامت/ درد مزمن کمبود نقدینگی در صنایع داروسازی کشور

وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

۱۹ مهر ماه نتایج نهایی آزمون دانشنامه پزشکی اعلام می‌شود/ درد مزمن کمبود نقدینگی در صنایع داروسازی کشوربه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت و درمان در هفته گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

پرداخت کا‌رانه پرستاران ۸ ماه تاخیر دارد/ استخدام پرستاران توسط شرکت‌های فعال وزارت بهداشت

حمید چراغی رئیس سازمان نظام پرستاری استان تهران اظهار کرد: متاسفانه میزان کار پرستاران به دلیل کمبود نیرو بیش از حد استاندارد و مجاز است و همین مسئله باعث بروز مشکلات مختلفی از جمله ایجاد بیماری‌های مختلف در دراز مدت و کاهش کاری آنها می‌شود.

وی بیان کرد: مطالبات و پرداختی های پرستاران در استان تهران در بیمارستان‌های دولتی چندین ماه به تاخیر افتاده و همین مسئله باعث بروز مشکلات فراوانی در تامین هزینه‌های زندگی‌ آنها شده است و حتی به تازگی اضافه کاری‌ آنها را نیز به صورت علی‌الحساب پرداخت می‌کنند و این مسئله می‌تواند بر روحیه آنها تاثیر گذاشته و انگیزه را در بین همکار‌انمان و به خصوص پرستاران جوان برای کار در این شغل سخت کم کند.

آزمون‌ها از استاندارد لازم برخوردار شده است

 سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت اظهار کرد: در حالیکه تلاش‌های بسیاری برای کم کردن مرگ یک مادر یا یک نوزاد به ویژه در همان استان هرمزگان یا استان سیستان و بلوچستان صورت می‌گیرد و در طول چهارسال گذشته آمار مرگ و میر در استان سیستان و بلوچستان برای مادران بیش از دوسوم کاهش پیدا کرده است، ازدست دادن این تعداد دانش آموز نخبه باعث اندوه فراوان است.

وی سخنان خود را در خصوص حوزه آموزش پزشکی ادامه داد و اظهارداشت: در حوزه آموزشی کار‌های زیادی صورت گرفته است، که با وجود سختی راه، به نتیجه رسید.

هاشمی گفت: تمام تلاش‌ها برای حفظ استاندارد‌ها است که این اتفاق افتاد و در دانشگاه‌ها رفتار‌هایی مشابه آنچه در گذشته وجود داشت، کمتر مشاهده می‌شود.

وزیربهداشت با بیان اینکه آزمون‌ها از استاندارد لازم برخوردار است، تصریح کرد: تشکیل مرکز سنجش آموزش پزشکی در وزارت بهداشت اقدام ارزشمندی است و امید است با تقویت بیشتر، راهکار‌های بهتری در جهت اجرای آزمون‌ها در پیش گرفته است.

درد مزمن کمبود نقدینگی در صنایع داروسازی کشور

غلامرضا اصغری معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه از جمله معضلاتی که در حال حاضر صنعت داروسازی کشور با آن مواجه بوده کمبود نقدینگی است، عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های مهم در چرخه دارو، پرداخت مطالباتی است که با تاخیر انجام می شود.

وی اضافه کرد: همه شرکت‌های دارویی باید در حوزه تولید داروهای کیفی تلاش کنند ما نیز تلاش می کنیم مشکل پرداخت مطالبات آنها را از طریق سازمان های مرتبط بر طرف کنیم.

وی عنوان کرد: انجام این مشکل به مدد همکاری‌های فرا بخشی و بین بخشی بویژه سازمان‌های بیمه گر، بانک مرکزی، سازمان مدیریت و وزارت بهداشت است که به رفع زود هنگام آنها بسیار امیدواریم.

شناسایی ۱۰۰۰ مورد سکته مغزی طی دو سال در کشور

قاسم جان بابا‌یی معاون درمان وزارت ظهار کرد: طی دو سال گذشته مراکز مدیریت درمان سکته های قلبی و مغزی در 110 بیمارستان کشور و تجهیز این مراکز تحت عنوان کد 247 724 انجام شده است که در اثر آن 1000 مورد سکته مغزی و 22 هزار سکته قلبی, شناسایی و در جهت توسعه درمان آن اقدامات خوبی انجام شده‌ است.

معاون درمان وزیر بهداشت افزود: سند ملی ارائه خدمت در حوادث ترافیکی نیز با هدف کاهش بار و مرگ ناشی از حوادث ترافیکی نیز در در حال اجراست.

لزوم تغییر ترکیب‌ شورای عالی بیمه/ اختصاص مالیات بر ارزش افزوده‌ به حوزه سلامت

علی نوبخت‌ رئیس کمیسیون بهداشت مجلس اظهار کرد: موضوع برنامه ششم توسعه‌ و تغییر نگرش در سیاست‌های وزارت بهداشت و کمیسیون ذیربط‌ یکی از برنامه‌های مهم مجلس بوده است که تأمین سلامت آحاد مردم‌ همراه با جهت‌گیری انقلاب اسلامی و فرمایشات رهبری مبنی بر سالم بودن فرد‌، همچنین بسترسازی‌ از ضرورت های تأمین توسعه پایدار کشور است.

واکنش وزارت بهداشت درباره سلامت محصولات تراریخته بازار ایران

ايرج حريرچى، سخنگوى وزارت بهداشت گفت: در سال ٩١ مردم بيش از ٥٤ درصد هزينه هاى سلامت را از جيب پرداخت كردند و در سال ٩٤ اين ميزان به ٣٨.١ درصد رسيد.

وی افزود: اين كاهش ١٦.٧ درصدى باعث شد در سال ٩٤ مردم ١٧ هزار ميليارد تومان در حوزه سلامت كمتر هزينه كنند، در سال حدود ٤١ هزار ميليارد تومان يارانه به مردم پرداخت مى شود و با اجراى طرح تحول سلامت حدود ١٧ هزار ميليارد تومان از پرداختى مردم در حوزه سلامت جلوگيرى شد، اين ميزان حدود ٤٠ درصد يارانه نقدى است كه در جيب مردم ذخيره شد.

حریرچی عنوان کرد: ١١ ميليون نفر در طرح تحول سلامت بیمه شدند و با این وجود وزير رفاه يك ماه پيش اعلام كردند كه ٧ درصد مردم بيمه نيستند که بیشتر به دلیل مشكل كارت ملى و شناسنامه، شرايط خاص جغرافيايى، كم اطلاعى، عدم نياز و غيره است.

افزایش اعتماد مردم به سازمان غذا و دارو

رسول دیناروند رئیس سابق سازمان غذا و دارو اظهار کرد: خدا را شاکرم که در دوره حساسی از وزارت بهداشت در اجرای طرح تحول سلامت و کسب رضایت مردم ایران سهیم بودم و بعد از چهار سال تلاش، این وظیفه را به دکتر اصغری تحویل دادم که حدود ۳۰ سال است ایشان را می‌شناسم، همچنین آرزوی توفیق و موفقیت برای وزیر بهداشت دارم.

وی با بیان اینکه حل بحران دارویی و مشکلات کاهش دارو و پایداری کنترل این وضعیت طی ۴ سال، دستاورد بزرگی بود، گفت: دستاورد بعدی کاهش وابستگی زنجیره تامین دارو به خارج بود و دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی افزایش یافته که با این حال ما کاهش واردات داشتیم، همین‌طور افزایش سهم دارو‌های تولید داخل از ۶۰ درصد به ۷۰ درصد نیز در این دولت اتفاق افتاد.

رئیس سابق سازمان غذا و دارو بیان کرد: افزایش دسترسی و کاهش کمبود‌ها و رضایت‌مندی مردم با کاهش هزینه از جیب مردم اتفاق افتاد، قبل از اجرای طرح تحول سلامت، هزینه پرداخت از جیب مردم در حوزه بیماران صعب العلاج و خاص، ۴۵ درصد بود و این میزان به ۱۱ درصد رسیده است.

۱۰ درصد از فارغ التحصیلان در دانشگاه‌های محل تحصیل به کار گرفته می‌شوند

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی‌ وزیر بهداشت اظهار کرد: از 2 سال پیش ما پیشنهاد کردیم که 10 درصد‌ فارغ‌التحصیلان‌ هر دانشگاه‌ در اختیار خود آن دانشگاه قرار بگیرند و در این راستا معاونت درمان با معاونت آموزشی‌ همکاری مؤثری داشت که معاونت آموزشی این نیروها را در اختیار دانشگاه‌ها قرار داد و ما این روند را با وجود محدودیت‌ از نظر تعداد رشته‌ها ادامه می‌دهیم.

رقابت ۴ هزار نفر در آزمون دانشنامه پزشکی/ ۱۹ مهر ماه نتایج نهایی آزمون اعلام می‌شود

محمدباقر لاریجانی‌ معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در شصت و چهارمین دوره آزمون دانشنامه پزشکی چهار هزار نفر در رشته‌های فوق تخصص و تخصص با هم رقابت می‌کنند.

وی افزود: در برگزاری این آزمون از بانک سؤالات استفاده شده است و حدود 46 درصد رشته‌ها لاگ‌ بوک‌ الکترونیکی دارند‌ که آزمون 14 رشته نیز به صورت PMP الکترونیک‌ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.