معاونت علمی در هفته ای که گذشت؛

شرکت‌های دانش‌بنیان یارانه می‌گیرند/ فاصله ۳۰ میلیاردی با بازار زیست فناوری در کشور

معاونت علمی در هفته‌ای که گذشت با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به برخی از آنها می‌پردازیم.

شرکت‌های دانش‌بنیان یارانه می‌گیرند/ فاصله ۳۰ میلیاردی با بازار زیست فناوریبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در هفته‌ای که گذشت با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به برخی از آنها می‌پردازیم.

رشد صنایع و فناوری‌ها در گرو نگاه نوآورانه/ لزوم حمایت از مالکیت فکری

محمد نهاوندیان معاون امور اقتصادی رئیس جمهور گفت: برای کسی که کارهایش در سطح جامعه دیده نمی شود مشوقی بالاتر از این نیست که اهالی فن به کارهایش ارج نهند و این گونه سنجش و نوآوری نشانه بلوغ کشور است و باعث پیشرفت می شود.

معاون امور اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: اینکه ما پس از گذشت سال‌ها توانسته ایم در جایگاهی قرار بگیریم که کار‌ها و طرح‌های اقتصاد دانش بنیان را داوری کنیم بسیار خوب است، ما راه بسیار بلندی را تا به اینجا طی کرده ایم، در ٢٠ سال گذشته وقتی از تجارت الکترونیک صحبت می شد تعداد افرادی که از مقدمات آن خبر داشته باشند بسیار کم بود، اما امروزه به جایی رسیده ایم که حتی می توانیم طرح ها را داوری کنیم.

مكانيزم داورى براى دانش بنيان شدن شركت ها/ سخت گیری برای ارزيابى شرکت های نوپا وجود ندارد

مهدی الیاسی معاون ارزیابی راهبردی معاونت علمی گفت: مكانيزم داورى براى دانش بنيان شدن شركت ها تخصصى است.

وی با اشاره به اینکه برای ارزیابی شرکت‌های نوپا سخت گیری‌های چندانی انجام نمی‌گیرد، تصریح کرد: درصد خطا از سوی داوران بسیار کم است البته برای شرکت‌های نوپا سخت گیری کم است و در مقابل حمایتی که از آنها می شود هم کم است، برای مثال وام با مبلغ کمی به اعطا می‌شود . البته بسيارى از این شرکت‌ها به دلیل اینکه مراحل دانش بنیان شدن را به خوبی طی نمی‌کنند از سوی هیئت داوری رد می‌شوند.

صادرات ۵۲۰ میلیون دلار محصول به خارج از کشور

سید ضیا هاشمی سرپرست وزارت علوم و تحقیقات و فناوری گفت: فراهم آوردن ابزار‌ها برای تحقق اقتصاد مبتنی بر علم نیازمند همکاری است.

وی ادامه داد: همکاری می تواند موثر باشد که به اقتصاد دانش بنیان و خلق ایده و نوآوری کمک کند و منجر به تحقق نوآوری شود که عامل اصلی و محرک اقتصاد دانش بنیان است.

سرپرست وزارت علوم و تحقیقات و فناوری با اشاره به نامگذاری امسال به اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال یکی از ابزار‌های تحقق اشتغال پایدار و پی ریزی کشور را دانش و نوآوری دانست همچنین بر اساس تاکیدهای رهبر معظم انقلاب بر مرجعیت علمی، وظیفه علم و فناوری را بیش از پیش مهم مطح کرد.

هاشمی با اشاره به اینکه میتوان توان و پتانسیل کشور را به سمت اقتصاد دانش بنیان برد، اظهار کرد: مطابق گزارش های جهانی ایران در حوزه علم و فناوری جایگاه ١٦ و اول جهان اسلام را دارد و 2 درصد مقالات دنیا به نام دانشمندان ایرانی ثبت شده اند و این درحالی است که کشور ایران یک درصد از جمعیت جهان را دارد و ما در سال ٢٠١٦ توانستیم مقام نخست را از نظر شتاب علمی به دست بیاوریم آن هم در زمانی که بسیاری از کشور‌های توسعه یافته رتبه منفی داشتند

با مفت خوری آینده ایران ساخته نمی‌شود

سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهور  گفت: موسسه هایی مانند رویان سبب شدند صادرات محصولات علمی و تکنولو‍ژی افزایش یابد و ما باید این رویه تجاری سازی را ادامه دهیم.

معاون علمی فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه ما در بودجه با مشکلات بسیاری زیادی مواجه هستیم اما با این حال بخش قابل توجهی از بودجه خود را درگیر موسسه هایی همچون رویان کرده‌ایم، اظهار کرد: البته نگاه تجاری در کشور باید تقویت شود؛ نمی‌شود با بودجه دولتی تکنولوژی خلق کرد بخش خصوصی باید به پیشرفت برسد زیرا آن چیزی که برکت دارد پول است، پژوهشی که می‌خواهد تمام بودجه خود را از منابع دولتی بگیرد قطعا خروجی آن هم نمی‌تواند برای مردم مفید باشد.

بازار زیست فناوری با ارزش نیم میلیارد دلاری/ فاصله تا بازار 30 میلیارد دلاری

حمیدرضا طهوری مدیر گروه تولید، تجاری سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناوری گفت: در حال حاضر ارزش محصولات زیست فناوری تولیدی ایران حدود نیم میلیارد دلار بر آورد شده است.

وی افزود: نقشه جامع علمی کشور، رسیدن به سه درصد بازار جهانی در سال 1404 را هدف گذاری کرده که بر اساس مطالعات انجام شده این سه درصد برابر با 30 میلیارد دلار خواهد بود. دستیابی به این عدد در سال 1389 به تصویب رسیده ولی برنامه ریزی ها ی منسجم، منظم و جدی برای اجرای آن از حدود سه سال گذشته آغاز شده است.

 سخت گیری برای ارزيابى شرکت های نوپا وجود ندارد

مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و اظهار کرد: مکانیزم داوری به گونه ای طراحی شده است که شرکت‌ها در حد توانشان خود را پیدا کنند.

معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه مسیر ارزیابی منظم است و تعداد زیادی کارگزار تخصصی وجود دارد؛ اظهار کرد: در این حوزه نیز ممکن است در همه فرآیند‌ها همچون دیگر موارد دقت صد درصدی نباشد، اما مهم تر از این موضوع این است که شرکت‌ها خودشان آئین نامه را به درستی بخوانند، دیده ام شرکت‌ها مشکلاتی دارند و اظهار نامه دقیقی ارائه نمی‌دهند.

نیمی از هزینه ورود شرکت‌ها به بورس را معاونت علمی می‌دهد

علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و اظهار کرد: یک بحث صندوق‌های سرمایه‌گذاری‌های بورسی است و دیگری عرضه سهام شرکت‌های دانش بنیان که تا به امروز ٦ صندوق سرمایه گزاری بورس تشکیل شده و در ارتقای شرکت‌های دانش بنیان بسیار موثر بوده اند.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ذکر این موضوع که ما در بورس تابلوی اختصاصی شرکت‌های دانش بنیان داریم، اظهار کرد: بیش از ٢٦٠ شرکت تا به امروز توانسته اند به بورس و این تابلو وارد شوند و به درآمد بالای ١٠ ملیارد تومان برسند.

شرکت‌های دانش‌بنیان یارانه می‌گیرند

حسام زند حسامی مدیر کل تجاری سازی معاونت علمی ریاست جمهوری با اشاره به تعلق یارانه به شرکت‌های دانش بنیان گفت: شرکت‌هایی که سطح فناوری آن‌ها بالاست یارانه می‌گیرند.

وی با بیان اینکه ما بازار داخلی را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار داده ایم و در مقابل برای دسترسی این‌ها به بازار‌های خارجی نیز تسهیلاتی قرار داده ایم؛ گفت: 500 شرکت معتبر داریم که برای یک هزار و 400 محصول خروجی این‌ها شرکت‌ها حدود 800 شرکت خارجی وجود دارد.

 طراحی سامانه ای با هدف کاهش گازهای گلخانه ای

 محمدرضا قازلی مجری طرح سامانه رهسپار  اظهار کرد: این سامانه راهکار نوین برای سفری ایمن و ارزان است که با اشتراک گذاری وسیله نقلیه در سفرهای بین شهری صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: سامانه رهسپار، اولین سامانه امن اشتراک گذاری سفرهای شهری و بین شهری تحت شبکه اینترنت است که هدف آن ایجاد ارتباط بین مسافرین و راننده‌های تک سرنشین است، بدین ترتیب رهسپار می‌تواند ترافیک محورهای پر تردد مانند آزاد راه تهران _ کرج را به شدت کاهش دهد و از این سو مکمل مناسبی برای سیستم حمل و نقل عمومی خواهد بود و به دنبال آن میتواند سبب کاهش آلودگی هوا گردد.

قازلی با تاکید بر اینکه تمام افرادی که از سیستم رهسپار استفاده می‌کنند احراز هویت می‌شوند، افزود: دانشجویان از طریق کد ملی، کد دانشجویی و اطلاعات هویتی که در سیستم وارد کرده‌اند و افراد غیرسازمانی نیز از طریق ثبت کد ملی احراز هویت خواهند شد، ضمن آنکه راننده متقاضی باید خودروی خود را در سامانه به ثبت برسانند به این ترتیب که تصویر گواهینامه و بیمه شخص ثالث خود را باید در سیستم رهسپار آپلود کنند.

آغاز ثبت‌نام اولین آزمون استخدامی شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان از فردا

صابری  معاون توسعه و فناوری پارک پردیس گفت: ثبت‌نام اولین آزمون استخدامی شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان از فردا آغاز می‌شود.

وی مطرح کرد: این آزمون در 2 مرحله حضوری و غیرحضوری و در قالب بررسی سه بخش توانایی علمی، توانایی مهارتی و شخصیتی برای دست یابی به شغل مناسب برگزار می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار