گزارش/

آیا مردم کره‌شمالی قربانی سگ دیوانه می‎شوند؟

مقامات آمریکا تاکنون به تکرار از دو گزینه اصلی حمله نظامی و اقتصادی برای مهار برنامه هسته‌ای و موشکی نام می‌برند، در گزارشی ضمن اشاره به جنایت های آمریکا در کره‌شمالی و عراق، واقعی این دو گزینه را بررسی می کنیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه گلوبال ریسرچ در گزارشی تحلیلی با عنوان «کره‌شمالی: نابودی کامل، پاسخ نظامی سخت یا جنگ اقتصادی» به قلم پرفسور «مایکل چاساداوسکی» با اشاره به اظهارات اخیر مقامات آمریکا، گزینه‌های احتمالی نحوه برخورد واشنگتن با کره‌شمالی را تحلیل و بررسی کرده‌است.

پاسخ نظامی سخت و تاریخ پُرجنایت سگ دیوانه

 مایکل چاساداوسکی با اشاره به واکنش جیمز متیس وزیر دفاع کنونی آمریکا به آزمایش‌های هسته‌ای کره‌شمالی که گفته بود آمریکا به دنبال نابودی کامل کره‌شمالی نیست، اما ادامه تهدید‌های کره‌شمالی پاسخ سخت نظامی آمریکا را در پی خواهد داشت برخی از جنایت‌های جنگی پیشین جیمز متیس معروف به «سگ دیوانه» یا «سگ هار» را افشا می‌کند.

 برخلاف این نظر عمومی و پذیرفته‌شده که رسانه‌های آمریکا به علت صریح‌اللهجه بودن و سریع صحبت کردن به جیمز متیس به وی لقب «سگ دیوانه» داده‌اند، چاساداوسکی افشار می‌کند که لقب «سگ دیوانه» را روزنامه نیویورک‌تایمز درسال ۲۰۰۴ پس از حمله هولناک نیرو‌های نظامی آمریکا به شهر فلوجه عراق در ماه آوریل همان سال داد که فرماندهی این عملیات را جیمز متیس به عهده داشت.

 آیا مردم کره‌شمالی قربانی سگ دیوانه می‎شوند؟

 

وی با استناد به گزارش مفصل و تکان‌دهنده خبرنگار آمریکایی به نام «آرون گلانتس» از اوضاع شهر فلوجه پس از حمله بی رحمانه جیمز متیس و نیروهایش می‌نویسد: تفنگداران آمریکایی تحت فرماندهی آمریکا به بهانه مبارزه با شورشیان دست به قتل‌وعام مردم شهر فلوجه زدند، آن‌ها در میانه درگیری حتی آمبولانس‌های و نیرو‌های امدادی را هدف گلوله قرار دادند، کل شهر را بسته بودند و به هیچ کس اجازه فرار نمی‌دادند و پس از قتل‌وعام شهروندان غیرنظامی شهر فلوجه با پیکر‌های آن‌ها عکس‌های پیروزمندانه می‌انداختند.

 آرون گلانس که با عنوان یک خبرنگار مستقل پس از حمله آمریکا به عراق رفته بود به محض اطلاع از محاصره فلوجه در آوریل ۲۰۰۴ خود را به این شهر می‌رساند و مشاهدات خود را از این جنایت وحشتناک ثبت می‌کند.

 گلانس گزارش مفصل و درناک خود را از این تراژدی عظیم را هنگام معرفی «جیمز متیس» به عنوان وزیر پیشنهادی برای وزارت دفاع در تاریخ ۱۱ ژانویه ۲۰۱۷ در وب‌سایت «revealvews» منتشر کرد تا وی را به عنوان یک جنایتکار جنگی به مردم آمریکا و جهان معرفی کند و از این طریق تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.

 در بخشی از گزارش گلانس آمده است: هنگامی که به شهر رسیدم بوی تعفن اجساد تمام شهر را فراگرفته بود، ۷۰ درصد ساختمان‌های شهر نابود شده و اجساد تلنبارشده به قدری زیاد بود که استادیوم فوتبال شهرداری شهر را می‌بایست به گورستانی دسته‌جمعی تبدیل کرد.

 پرفسور چاساداوسکی همچنین به گزارش دیگری از یک خبرنگار دیگر ازتراژدی فلوجه اشاره می‌کند که با عنوان «شهر ارواح» در تاریخ ۱۱ ژانویه در روزنامه گاردین منتشر شده بود؛ بنا به این گزارش پس از حمله نازی‌ها به کشور‌های اروپایی و به ویژه بمباران شهر‌های ورشو و روتردام در سال‌های ۱۹۳۹ و ۱۹۴۰ فاجعه فلوجه نخستین تراژدی ویرانی کامل یک شهر و کشتار بی‌رحمانه ساکنان آن است.

 آمریکا چگونه مردم کره‌شمالی را به خاک‌وخون کشید

 چاساداوسکی در ادامه گزارش خود می‌نویسد: اکنون که «سگ دیوانه» سکان رهبری پنتاگون را به دست گرفته و اختیار استفاده از سلاح‌های هسته‌ای راهبردی و تاکتیکی را نیز دارد این خطر وجود دارد که با تجربه «پاسخ سخت نظامی» به مردم بی‌گناه فلوجه این‌بار یک کشور را به نابودی کامل بکشاند.

 

 آیا مردم کره‌شمالی قربانی سگ دیوانه می‎شوند؟

پیونگ‌یانگ 1953

 نگارنده با اشاره به تبلیغات سنگین رسانه‌های آمریکا و غربی که به دروغ مدعی هستند کره‌شمالی تهدیدی بزرگ برای آمریکا و جهان محسوب می‌شود یادآوری می‌کند که در طی جنگ کره در دهه پنجاه در نتیجه «بمباران‌های اشباع» یا گسترده جنگنده‌های آمریکایی، کره‌شمالی بیش از ۳۰ درصد جمعیت خود را از دست داد؛ این واقعه همان سیاست نابودی کامل بود که اکنون «سگ دیوانه» آمریکایی‌ها به آن تلویحا اشاره می‌کند.

 توصیف ژنرال آمریکایی از قتل‌وعام مردم کره‌شمالی

 به نوشته چاساداوسکی، ژنرال «کورتیس لِمی» پس از واقعه بمباران گسترده شهر‌های کره‌شمالی می‌گوید: ما در طی ۳ سال جنگ پس از نابودی ۷۸ شهر و هزاران روستا و کشتار بی شمار ساکنان آنها، بیش از ۳۰ درصد جمعیت کره‌شمالی را به قتل رساندیم.

 این ژنرال آمریکایی در ادامه توصیف کشتار مردم کره‌شمالی می‌افزاید: ما به آنجا رفتیم تا جنگ را پیروز شویم و سرانجام تمام شهر‌های کره‌شمالی را با شیوه هوایی و یا زمینی به آتش کشیدیم.

 پیونگ‌یانگ در محاصره اقتصادی

 مایک پنس معاون دونالد ترامپ در گفتگویی مطبوعاتی از دیگر پاسخ آمریکا به سرسختی کره‌شمالی در برابر سیاست‌های خصمانه واشنگتن پرده برداشت؛ وی در خصوص ادامه آزمایش‌های کره‌شمالی بیان کرد: ما از این پس روابط تجاری خود را با هر کشوی که مراوده تجاری با کره‌شمالی داشته باشد را متوقف می‌کنیم.

 

 آیا مردم کره‌شمالی قربانی سگ دیوانه می‎شوند؟

 

چاساداوسکی با بیان اینکه در حال حاضر کره‌شمالی نزدیک به ۹۰ درصد مراوده‌های تجاری خود را با کشور چین انجام می‌دهد می‌نویسد، وب‌سایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در تاریخ ۳ سپتامبر ماه جاری با اشاره به این تهدید مقامات آمریکا با تمسخر نوشت: اگر این تهدید عملی شود، این راهکار مقابله با کره‌شمالی به این معنی است که آمریکا روابط تجاری خود را با چین قطع می‌کند، درحالی‌که دولت چین از تحریم ها‌ی اقتصادی علیه پیونگ‌یانگ پشتیبانی می‌کند، اما همچنان شریک اقتصادی اصلی کره‌شمالی باقی می‌ماند.

 هاراگیری اقتصادی آمریکا

 مایکل چاساداوسکی با یبان اینکه تحریم اقصتصادی چین و قطع روابط تجاری با پکن نوعی هاراگیری (خودکشی) اقتصادی آمریکا است در خصوص پیامد‌های آنی آن می‌نویسد: تحریم چین به سرعت به عاملی علیه خود آمریکا تبدیل می‌شود و خیلی زود فروپاشی اقتصاد مصرفی کالا‌های ساخت چین در آمریکا را در پی خواهد داشت.

 آیا مردم کره‌شمالی قربانی سگ دیوانه می‎شوند؟

 

وی در خصوص این ادعای خود در ادامه استدلال می‌کند: اگرچه پکن ۹۰ درصد روابط تجاری با پیونگ‌یانگ را در اختیار دارد، اما دولت چین همچنان یکی از بزرگترین شرکای تجاری آمریکا است؛ چین هیچ وابستگی به واردات آمریکا ندارد بلکه وضعیت کاملا برعکس است. آمریکا دارای اقتصادی واردات‌محور است که بنیان و اساس صنعتی وتولیدی بسیار ضعیفی دارد و این ساختار اقتصادی موجب شده که آمریکا به‌شدت وابسته به واردات محصولات از چین باشد.

 با این اوصاف شرایطی را تصور کنید که چین در پی تهدید‌های آمریکا تصمیم به توقف صادرات به آمریکا بگیرد؛ بی‌شک توقف محصولات وارداتی چین فروپاشی اقتصاد مصرفی آمریکا را در پی خواهد داشت و همزمان با آن هم آشفتگی و هرج و مرج مالی و اقتصادی.

 آیا مردم کره‌شمالی قربانی سگ دیوانه می‎شوند؟

 

«Made in China» (محصولات ساخت چین) پاشنه آشیل تجارت خرده فروشی در اقتصاد آمریکاست که به صورت چشمگیری تقریبا تمام مصرف خانگی در بخش کالا‌های اصلی از لباس، کفش، سخت‌افزار، الکترونیک، اسباب‌بازی، جواهرات، لوازم خانگی، غذا، تلویزیون، تلفن‌های همراه و... را در قبضه خود دارد.

 نگارنده به نقل از گزارش وب‌سایت «آتلانتیک» در آگوست ۲۰۱۳ می‌افزاید: هم‌اکنون از هر ۱۰ گوشی همراه در جهان ۷ گوشی ساخت چین است و همچنین چین بیش از ۶۰ درصد تولید جهانی کفش را در اختیار خود دارد و نیز ۹۰ درصد رایانه‌های جهان و ۴۵ درصد ظرفیت کشتی‌سازی.

 آیا مردم کره‌شمالی قربانی سگ دیوانه می‎شوند؟

 

مایکل چاساداوسکی در پایان در ادامه دشواری‌های دولت ترامپ در خصوص مقابله با کره‌شمالی به این نیز اشاره می‌کند که دونالد ترامپ همیشه «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی را سرزنش می‌کند که تمام‌وکمال از گزینه حمله نظامی آمریکا علیه کره‌شمالی پشتیبانی نمی‌کند وبار‌ها کره‌جنوبی را به خروج از توافق تجارت آزاد بین دو کشور را لغو می‌کند. «مون جائه این» از هواداران حل‌وفصل مسئله هسته‌ای کره‌شمالی با گفتگو و دیپلماسی است.

 دونالد ترامپ پس از آزماش بمب هیدروژنی از سوی کره‌شمالی در تؤیتی کره‌جنوبی را متهم به هواداری خوشبینانه از راه‌حل سیاسی و گفتگو‌های مسالمت‌آمیز با کره‌شمالی برای توقف برنامه هسته‌ای و موشکی این کشور کرد.

 آیا مردم کره‌شمالی قربانی سگ دیوانه می‎شوند؟

 

آنچه در مورد موضع رئیس‌جمهور کره‌جنوبی اهمیت دارد این است که آمریکا بدون همکاری کره‌جنوبی در موقعیتی نیست که بتواند حمله نظامی علیه پیونگ‌یانگ را عملی کند؛ خوشبختانه دورنمای گفتگو‌های صلح برای حل‌وفصل تنش شبه‌جزیره کره با پشتیبانی چین، روسیه و کره‌جنوبی وجود دارد.

منبع: میزان

انتهای پیام/

آمریکا بدون کره جنوبی توان حمله نظامی به پیونگ یانگ را ندارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار