تعداد آوارگان روهینگیا در بنگلادش به 300 هزار نفر رسید

سازمان ملل اعلام کرد 300 هزار روهینگیایی در پی بالاگرفتن تنش‌های میانمار از این کشور فرار کرده و به بنگلادش رفته‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، در 15 روزی که از آغاز تنش‌های جدید میانمار گذشته است حدود 300 هزار روهینگیایی از ایالت راخین در این کشور به بنگلادش فرار کرده‌اند و سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند تعداد این افراد همچنان افزایش خواهد یافت. تعداد افرادی که به بنگلادش گریخته‌اند در عرض یک روز 20 هزار نفر افزایش یافته است.روز پنج‌شنبه جمعیت این افراد 164 هزار نفر اعلام شده بود. مقامات بنگلادش قصد دارند پناهگاهی بسازند که ظرفیت آن به 250 هزار نفر می‌رسد.

«جوزف تریپورا» یکی از سخنگوهای آژانس پناهجویان سازمان ملل در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: «حدود 290 هزار روهینگیایی از 25 اوت تاکنون به بنگلادش رسیده‌اند».

تنش‌های اخیر میانمار از 25 اوت آغاز شد. کسانی که از میانمار گریخته‌اند ارتش این کشور را به حملات انتقام جویانه به مسلمانان روستایی متهم می‌کنند. به گفته مقامات مطلع سازمان ملل تعداد بیشتری از روهینگیایی‌ها را در روستاهای بنگلادش و دیگر مناطق شناسایی کرده که تاکنون در آژانس‌های امدادرسانی ثبت نشده بود.

رئیس برنامه جهانی غذا در بنگلادش در خصوص بحران به وجود آمده گفت: «شرایط ثابت نیست. ما در ابتدا برای ورود 120 هزار نفر برنامه‌ریزی کرده بودیم، اما پس از آن برنامه‌ای برای 300 هزار نفر چیدیم. در حال حاضر تعداد پناهجویان حدوداً به 300 هزار نفر رسیده است».

اغلب روهینگیایی‌ها پیاده یا با قایق به بنگلادش می‌رسند. آنها باید از مرز 278 کیلومتری بنگلادش و میانمار که یک چهارم آن را رودخانه «ناف» تشکیل داده عبور کنند.

میانمار -که اغلب جمعیت آن بودایی هستند- حق شهروندی مسلمانان روهینگیا را نادیده می‌گیرد و همیشه رفتاری تبعیض‌گرایانه با آنها داشته است. با اینکه چندین نسل از این مردم بی‌گناه در میانمار زندگی کرده‌اند، دولت میانمار هنوز هم آنها را مهاجران غیرقانونی بنگلادشی به حساب می‌آورد. جامعه جهانی از «آنگ سان سو چی»، رهبر حزب حاکم میانمار و برنده جایزه صلح نوبل، خواسته‌اند به سکوت در برابر ظلم علیه مردم روهینگیا پایان دهد و از حق آن ها دفاع کند. اما به نظر می‌رسد او قصد ندارد هیچ کاری در این باره انجام دهد. منتقدان سو چی خواستار پس گرفتن جایزه نوبل از او شده‌اند. همچنین در روزهای گذشته تظاهرات گسترده‌ای در سراسر آسیا در اعتراض به نسل‌کشی در میانمار برگزار شد.

 ظرفیت پناهگاهایی که در مرز میانمار و بنگلادش ساخته شده بودند حتی پیش از آغاز تنش‌های ماه گذشته هم تکمیل شده بود و دهها هزار نفری که به تازگی به این کشور رسیده‌اند از باران‌های موسمی در امان نیستند. کسانی که به بنگلادش رسیده‌اند اقدامات هولناک ارتش میانمار از جمله کشتار، آتش‌سوزی و تجاوز را شرح می‌دهند؛ اما مقامات میانمار ارتکاب هرگونه اشتباهی را انکار می‌کنند. اغلب آوارگان روزهای زیادی را پیاده‌روی کرده‌اند و به گزارش سازمان ملل بیمار، خسته و نیازمند پناهگاه هستند.

نقشه زیر نشان می‌دهد که از دهه هفتاد میلادی نزدیک به یک میلیون مسلمان روهینگیایی در پی شکنجه‌های شدید از میانمار گریخته‌اند. تعداد آوارگان بر اساس آمار سازمان‌های امدادرسانی تخمین زده شده است.

تعداد آوارگان روهینگیا در بنگلادش به 300 هزار نفر رسید

انتهای پیام/

افزایش شمار آوارگان روهینگیا در بنگلادش به 300 هزار نفر 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار