رئیس سازمان نهضت سواد آموزی مطرح کرد؛

فقدان انگیزه، چالش اصلی در سواد آموزی است/ لزوم انعطاف پذیری در برنامه های آموزشی

علی باقرزاده گفت: فقدان انگیزه کافی و ابهام در اهداف آموزشی از چالش های اصلی سواد آموزی محسوب می شود.

فقدان انگیزه، چالش اصلی در سواد آموزی است/ لزوم انعطاف پذیری در برنامه های برنامه های آموزشیبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همایش ملی سواد آموزی در دنیای دیجیتال که به مناسبت سالگشت روزجهانی سواد آموزی و با حضور سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سواد آموزی و نمایندگان نهاد های بین المللی همایش سوادآموزی صبح امروز در سالن حجاب برگزار شد.

در این مراسم باقرزاده با اشاره به اهمیت سوادآموزی در پیشرفت و آبادانی جوامع که از سالیان دور مورد توجه قرار گرفته، بیان کرد: امروزه آموزش و به خصوص مهارت‌های اساسی سواد، مرکز ثقل تمام عناصر و مولفه های توسعه پایدار قلمداد شده و موتور حرکت تمام شئون زندگی انسان ها محسوب می شود.

 وی افزود: آموزش در بیرون کشیدن مردم از فقر، ناتوانی و استیصال تعیین کننده است و در درک مفاهیم تغذیه سالم و حفاظت از منابع طبیعی، تنوع زیستی و جلوگیری از اتلاف منابع و کاهش تولید زباله، نقش اساسی دارد.

 رئیس سازمان نهضت سوادآموزی بیان کرد : آموزش در طیف وسیعی از مسائل مربوط به سلامت و سبک و شیوه زندگی، افزایش امید به زندگی و کسب اعتماد به نفس، برای حل مسائل و مشکلات روزمره تاثیر گذار است و دسترسی برابر به آموزش فراگیر و باکیفیت در کاهش نابرابری های اجتماعی و اقتصادی اثر جدی داشته و به پویایی اقتصاد ، کارآفرینی و توسعه بازار کار کمک می کند.

 او با بیان اینکه آموزش روحیه مشارکت جویی و مشارکت پذیری در تمام امور جامعه را افزایش داده، افزود: آموزش استعدادها و

 باقرزاده سوادآموزی را بخشی از جریان آموزش دانست و تصریح کرد: سوادآموزی تلاش می‌کند فرصت دوم یادگیری و تواناسازی را برای افرادی که به هر دلیل فرصت آموزش عمومی را از دست داده‌اند، فراهم کند و نکته مهم این است که امروزه یادگیری خواندن و نوشتن، به تنهایی کفایت نکرده و نمی تواند با توجه به آنچه که گفته شد‌، به فرد کمک کند تا او زندگی بهتری را تجربه کند.

 رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: باید روش‌ها و رویه‌های جاری، متناسب با تحولاتی که در زندگی واقعی مردم رخ می دهد، اصلاح گردد و سلطه محتوای ثابت و از پیش تعیین شده، فرو ریخته شود ، باید موضوعاتی که زندگی فرد را در موقعیت های واقعی به چالش می کشد، در کانون برنامه ریزی درسی و آموزشی قرار گیرد.

وی باا شاره به اینکه در تدوین مقررات و آئین نامه های آموزشی باید حداکثر انعطاف وجود داشته باشد، بیان کرد: در اجرای برنامه ها، حداکثر مشارکت مورد توجه بوده و برنامه ها باید طوری طراحی و اجرا شوند که حداکثر سودمندی را برای مشارکت کنندگان و ذینفعان به ارمغان بیاورد.

باقرزاده به چالش های عمده پیش روی سواد آموزی اشاره کرد و گفت: فقدان تقاضا و انگیزه یادگیری در جامعه هدف، یکی از مهمترین راه بندهای اجرای برنامه‌های سوادآموزی در جهان اعلام می‌شود و پژوهش ها نشان می‌دهد، نداشتن فرصت کافی، ابهام در اهداف آموزش و مشخص نبودن آنچه که باید یاد بگیرند‌، همچنین نگرش منفی به یادگیری، زمان و مکان و محتوای نامناسب، بالا بودن هزینه فرصت از دست رفته، عدم انطباق روش و محتوی با شرایط و نیازهای فراگیران، و مواردی از این قبیل، در ناکامی برنامه های سواد آموزی و موفقیت فرآیند جذب، نگهداشت و آموزش افراد بی‌سواد، کم‌سواد تاثیرگذار بوده اند.

سوادآموزی عامل  افزایش خودکاری و خودجوشی در فراگیران

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی عنوان کرد: سوادآموزی باید به استقلال و آزادی فراگیران توجه کند و هرگونه اجبار را از بین ببرد‌،  خودکاری و خودجوشی را در فراگیران افزایش دهد و اعتماد به نفس و شهامت را در افراد تقویت کند تا آنها برای رسیدن به اهداف خود امیدوارتر شوند.

تناسب شعار روز جهانی سواد آموزی با نیازهای آموزشی بزرگسالان

 باقرزاده به شعار روز جهانی سواد آموزی اشاره کرد و گفت: شعار روز جهانی امسال ،" سوادآموزی در دنیای دیجیتال" است که به نظر می رسد تعقیب این رویکرد با شرایط و نیازها و ویژگی های بزرگسالان تناسب بیشتری دارد و می تواند فرصت خوبی را برای تغییر جریان عرضه محوری را به تقاضا محوری فراهم کند. سازمان نهضت سوادآموزی با درک این فرصت، در 5 سال گذشته، اقداماتی را انجام داده است.

او تصریح کرد: پژوهش و اجرای آزمایشی، آموزش از طریق تبلت به بزرگسالان بی سواد، آموزش مهارتهای اولیه icdl ویژه فراگیران دوره دوم سوادآموزی، انتشار کتاب "خانواده سلامت " ، همکاری با جهاد دانشگاهی تهران از جمله اقذدامات انجام شده محسوب می شود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه سوادآموزی در انتخاب ابزارها و روش‌های یاددهی – یادگیری‌، باید توجه بیشتری به فناوری های جدید داشته باشد، گفت: پذیرش فناوری نو از سوی کاربران از عوامل کلیدی موفقیت یک فناوری است، این پذیرش در بستر زمان شکل می گیرد و نیازمند فرصت کافی است.

باقرزاده تصریح کرد: نتایج یک پژوهش ملی در مورد نحوه استفاده از فناوری های نوین در سواد آموزی نشان می دهدکه امکان استفاده از فناوری از منظر زیرساخت برای سوادآموزان ضعیف است، مهارت نیروی انسانی برای سازماندهی مراحل تدریس بر اساس فناوری در حد قابل قبول نیست، آمادگی سوادآموزان برای پذیرش فناوری جدید ضعیف بوده و قابلیت محتوی آموزش برای ارائه در فضای دیجیتال حداقلی است.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۱:۱۷ ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
ولخرجی و اسراف در نهضت سوادآموزی!!هشدار!!
آخرین اخبار