ستاری در اجلاس سران کشور‌های اسلامی خبر داد:

تلاش برای صادرات محصولات دانش بنیان ایران به کشور‌های اسلامی

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: صادرات محصولات شرکت‌های دانش بنیان ایران به کشور‌های اسلامی یکی از اهداف حضور در نخستین اجلاس سران کشور‌های اسلامی در حوزه علم و فناوری است.

به گزارش حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در نخستین اجلاس سران کشور‌های اسلامی در حوزه علمی و فناوری، تلاش برای تسهیل حضور شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشور‌های اسلامی و همگام کردن سران کشور‌ها برای اجرای طرح‌های مشترک علمی را مهم ترین دستاورد این اجلاس دانست.

ستاری گفت: جمهوری اسلامی ایران سال گذشته به لحاظ ارائه مقالات علمی در سطح جهانی رتبه نخست را به خود اختصاص داد و در بسیاری از فناوری‌های نوین همچون نانو، بیوتکنولوژی، هوافضا و پزشکی با فاصله‌ای معنا دار از کشور‌های اسلامی قرار دارد.

امضای سند 10 ساله برای همکاری‌های علمی و فناوری کشور‌های مسلمان

وی افزود: در این اجلاس سندی 10 ساله ای تحت عنوان ۲۰۲۶ به تصویب اعضا خواهد رسید که مباحثی همچون تبادل دانشجو، ارتقای رتبه دانشگاه ها، توسعه علوم جدید و اجرای مگا پروژ‌هایی که اجرای آن از توان مالی و نیروی انسانی یک کشور خارج است در این سند گنجانده شده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با وجود توان بالای علمی و توسعه شرکت‌های دانش بنیان به ویژه در سال‌های اخیر جایگاه مناسبی در تجاری سازی این دستاورد‌ها نداشته است، به همین جهت حرکت دادن شرکت‌های دانش بنیان به سوی صادرات به بازار کشور‌های اسلامی مهم ترین هدف حضور در این اجلاس است.

ستاری ادامه داد: دیدگاه‌های مشترک فرهنگی و مذهبی با کشور‌های اسلامی زمینه بسیار خوبی را برای تولید مشترک نرم افزار و توسعه علوم جدید فراهم کرده است و امروز شرکت‌های بسیار خوبی در ایران در زمینه نانو فعال هستند که هم اکنون به کشور‌های پیشرفته صادرات دارند و به راحتی می‌توانند در حوزه کشور‌های اسلامی فعال شوند.

وی گفت: برگزاری این اجلاس تغییر دیدگاه سران کشور‌های اسلامی را در زمینه همکاری‌های علوم و فناوری فراهم می‌کند و این بزرگترین دستاورد این اجلاس خواهد بود، اما برپایی این اجلاس زمینه را برای برگزاری نشستی متشکل از برخی سران کشور‌های اسلامی برای اتخاذ موضعی واحد در محکومیت جنایات ضد بشری بر علیه مسلمانان میانمار فراهم کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار