پرتاب دو خلبان ایرانی به فضا

دو خلبان فضانورد ایرانی تا ۸ سال آینده به فضا پرتاب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، فتح اله امی رئیس پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم در آمل پرتاپ بزرگ‌ترین موشک ماهواره برسیمرغ از خاک ایران به فضا را با بازتابی پراهمیت در عرصه جهانی اعلام کرد و گفت: محققان پژوهشکده هوا فضای وزارت علوم بعد از این موفقیت ارزشمند، به دنبال پرتاب ماهواره‌هایی با قابلیت طی کردن مسافت یکهزار کیلومتر در فضا پس از جدایی از موتور نخست هستند.


وی با بیان اینکه ۱۰ خلبان ماهر و زبده هم اکنون در حال گذراندن تمرینات سخت و فشرده هستند، افزود: ۲ نفر از این خلبانان که توان بیش از سه هزار ساعت پرواز را داشته باشند، برای اعزام به فضا انتخاب می‌شوند.


رئیس پژوهشگاه هوا فضای وزارت علوم گفت: پژوهشگاه بر اساس سند هوا فضا که در آن بر پرتاب موجود زنده به فضا تاکید شده، تا پایان برنامه ششم توسعه و کمتر از هشت سال آینده پرتاب انسان را به صورت زیرمداری انجام خواهد.


امی افزود: بر اساس توافق به عمل آمده با شرکت بزرگ فضایی روسیه، موافقت شد در پرتاب موجود زنده به فضا با ابن کشور همکاری مشترکی شود.


رئیس پژوهشگاه هوا فضای وزارت علوم با اعلام این که طرح‌های تحقیقاتی زیادی در این پژوهشکده در حال انجام است، گفت: در روز ۱۴ بهمن روز ملی هوا فضا و گرامیداشت دهه مبارک فجر امسال، طرح‌های بزرگ صنعت هوا فضای ایران رونمایی خواهد شد.


امی یکی از طرح‌های مهم را ساخت هواپیما‌های سبک و فوق سبک معرفی کرد و افزود: طراحی و ساخت هواپیما‌های سبک و فوق سبک تا ۱۹ نفره هم اکنون در دست اقدام است که امید می‌رود زمینه‌ای برای ساخت هواپیما‌هایی تا ظرفیت ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفره در ایران باشد.


وی از تولد فرزند ۲ میمونی که با کاوشگر‌های ایرانی به فضا فرستاده شده بودند، در هفته گذشته خبر داد و گفت: ' آفتاب ' و ' فرگام ' دو میمونی بودند که به صورت جداگانه با کاوشگر‌های ساخت ایران به فضا فرستاده شدند و سالم بازگشتند.


رئیس پژوهشگاه هوا فضای وزارت علوم افزود: محققان ایرانی آفتاب را نهم بهمن سال ۹۱ با کاوشگر پیشگام به فضا فرستادند و فرگام هم با کاوشگر پژوهش، ۲۳ آذر سال ۹۲ به فضا پرتاب شد.


وی گفت: محققان در حال بررسی اثرگذاری سفر فضائی این میمون‌ها بر روی فرزند آن‌ها هستند.


انتهای پیام/ع


دو خلبان ایرانی به فضا پرتاب می‌شوند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار