کبریایی‌زاده:

تولیدات دارویی ایران صادرات محور می‌شوند/ تبليغ داروهاى وارداتى با تورهاى خارجى براى پزشكان

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با اشاره صادرات محور شدن داروهاى ايرانى گفت: شرکت های سودجوى وارد کننده دارو به بهانه تورهای علمی، برخی پزشکان را به سفر می برند.

تولیدات دارویی ایران صادرات محور می‌شوند/ ۹۶ درصد داروی مصرفی ایران تولید داخل استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کبریایی‌زاده رئیس سندیکای صاحبان داروهای انسانی در نشست خبری سومین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته (ایران فارما) که امروز در سازمان غذا و دارو برگزار شد با بیان اینکه ایران فارما کار ماموریتی سندیکای داروسازان است، گفت: از آنجایی که متولی سلامت وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است و کالاهای سلامت محور مانند دارو را این سازمان سیاست‌گذاری می‌کند ایران فارما حاصل همکاری سازمان غذا و داروی و سندیکای داروسازان است.

وی ادامه داد: در گذشته ما وقتی از فرمالاسیون دارو حرف می‌زدیم بیشتر داروها با مشارکت شرکت‌های خارجی تولید می‌شد اما امروز ادعا می‌کنیم که ایران زنجیره صنعتی شدن در برخی داروها را تکمیل کرده و در برخی داروها در حال تکمیل شدن است.

کبریایی‌زاده عنوان کرد: اگر به سال‌های قبل از انقلاب نگاه کنیم می‌بینیم که 25 درصد داروها در ایران مونتاژ و 85 درصد را وارد می‌کردیم اما با رشد صنعت ، زنجیره دانشی و صنعتی دارو در کشور شکل گرفت و امروز صنعت داروسازی بالغ شده که باید با استفاده از آن توانمندی‌های کشور را افزایش دهیم.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با بیان اینکه 96 درصد داروهای مصرفی در داخل کشور تولید می‌شوند، گفت: افتخار ما این است که 50 درصد داروهای کشور حاصل زنجیره دانشی صنعت داروسازی کشور است یعنی از مواد اولیه، مواد جانبی بسته‌بندی تا فروش همه نتیجه تلاش دانشمندان ایرانی در حوزه داروسازی است.

کبریایی زاده تصریح کرد: هدف ما از برگزاری نمایشگاه ایران فارما معرفی صنعت داروسازی به سایر کشورها است و در این نمایشگاه شرکت‌های تولیدی داخل که در زنجیره تامین دارو نقش دارند حضور دارند و به وارد کنندگان مجوز شرکت داده ایم که داروهای آنها با مشارکت شرکت های دارویی ایرانی تولید می‌شود یا ماشین‌آلات داروسازی در کشور را تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه صادرات محور کردن تولیدات دارویی ایران یکی از اهداف و سیاست‌های ما است، گفت: کمیته صادرات سندیکای داروسازان با همکاری وزارت بهداشت در زمینه صادرات دارو تلاش می‌کند تا بتوانیم در این زمینه رشد داشته باشیم و اکنون داروهای تولید داخل به کشورهایی مثل روسیه سوریه عراق آذربایجان گرجستان و کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی صادر می‌شوند.

کبریایی‌زاده، داروسازان را یکی از مخاطبان اصلی سومین نمایشگاه ایران فارما معرفی کرد و افزود: این نمایشگاه با این رویکرد سازمان‌دهی شده است که علاوه بر تولید کنندگان دارو داروسازان کشور که بیش از 12 هزار نفر هستند را جذب کند.

وی تصریح کرد: افزون بر داروسازان، دانشجویان یکی از مخاطبان اصلی شرکت‌کنندگان نمایشگاه ایران فارما هستند ، زیرا آینده صنعت داروسازی با حضور فعال دانشجویان رقم می خورد.

تخصیص 30 درصدی کتب علوم پزشکی در نمایشگاه ایران فارما

کبریایی‌زاده با اشاره به حضور ناشران کتب علوم پزشکی در نمایشگاه ایران فارما گفت: در این نمایشگاه 30 درصد تخفیف برای کتب علوم پزشکی در نظر گرفته شده، همچنین وزارت بهداشت یارانه‌ای را برای خرید کتب به دانشجویان و دستیاران داده است.

وی افزود: در کنار فعالیت‌های فرهنگی در نمایشگاه ایران فارما 40 کارگاه برای داروسازان پزشکان و صاحبان صنعت داروسازی با رویکرد توان‌افزایی برگزار می شود.

رئیس سندیکای صاحبان داروهای انسانی با بیان اینکه در سومین نمایشگاه ایران فارما 502 شرکت داخلی و خارجی حضور دارند، گفت: امسال نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد داشتیم سال گذشته 90 شرکت خارجی در ایران فارما حضور داشتند که امسال این رقم به 164 رسیده است که اغلب آنها فروشندگان ماشین‌آلات داروسازی هستند.

وی افزود: شرکت‌های داروسازی از 30 کشور دنیا در سومین نمایشگاه ایران فارما شرکت دارند و پیش‌بینی ما از آمار بازدید کنندگان 25 هزار نفر است، آمار بازدید کنندگان از نمایشگاه سال گذشته 20 هزار نفر بود، همچنین چند هیئت عالی رتبه از کشورهایی همچون عراق، اندونزی و روسیه در سومین دوره ایران فارما حضور پیدا خواهند کرد.

رئیس سندیکای صاحبان داروهای انسانی با بیان اینکه 106 شرکت تولید کننده دارو در کشور داریم، گفت: توان تولید این شرکت‌های دارویی بیش از بازار داخل است و اگر این شرکت‌ها نتوانند صادرات را توسعه دهند در داخل کشور با مشکل مواجه می شوند.

وی ادامه داد: حدود 400 میلیون در اطراف ایران زندگی می‌کنند که بازار خوبی برای صنعت داروسازی ایران محسوب می‌شود به همین دلیل صنعت داروسازی باید نگاه خود را به بیرون مرزها ببرند و در این زمینه ارتباطات ایران با برخی کشورها چون روسیه در حال شکل‌گیری است و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

بازار 20 هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان دارویی

رئیس سندیکای صاحبان داروهای انسانی با بیان اینکه 63 شرکت دانش‌بنیان در سومین نمایشگاه ایران فارما حضور دارند، گفت: متاسفانه شرکت‌های دانش‌بنیانی که تجاری شده باشند در بازار دارویی کم داریم اما با وجود این شرکت‌های دانش‌بنیان 6هزار میلیارد تومان در سال به خود اختصاص می دهند؛ این شرکت‌ها داروهایی را تولید می‌کنند که امکان تولید آن در همه صنعت وجود ندارد و در صورت نبود این شرکت‌ها باید این داروها را وارد کنیم.

کبریایی‌زاده افزود: 75 انجمن علمی دانشجویی در سومین نمایشگاه ایران فارما حضور دارند که ما را در رسیدن به اهدافمان بسیار کمک می‌کنند.

99 درصد داروهای فشار خون و دیابت تولید داخل هستند

کبریایی‌زاده با بیان اینکه کنترل عفونت باکتریایی دیابت و فشار خون با رمل استرلاب میسر نشده بلکه با داروهای به کمک‌های داروهای تولید داخل صورت گرفته است، افزود: 99.8 درصد داروهای فشار خون و 99 درصد داروهای دیابت تولید داخل هستند همچنین به کمک آنتی‌بیوتیک‌های ایران توانستیم عفونت‌های باکتریایی در کشور را کنترل کنیم.

کبریایی‌زاده با بیان اینکه صنعت داروسازی به 2  بخش دانشی و تولید تقسیم می‌شود، گفت: در زمان جنگ حمایت‌های خوبی از صنعت داروسازی شد و شاهد آن بودیم با کمک های دولت در دهه 60و 70 این صنعت رشد خوبی پیدا کرد.

دولت از صنعت داروسازی حمایت نمی کند

رئیس سندیکای صاحبان داروهای انسانی عنوان کرد: از سال 84 به بعد شیب توسعه صنعت در کشور افت کرد و صنعت داروسازی نیز یکی از صنایعی بود که در مسیر افت قرار گرفت و از سایر صنایع مستثنی نبود، در دولت هفتم و هشتم مدت زمان پرداخت مطالبات صنعت داروسازی 60 روز بود این میزان اکنون به 400  رسیده است و اگر امروز صنعت داروسازی زنده است همه نتیجه تلاش خود صنعتگران داروسازی است.

وی افزود: دولت به فکر منابعی که خود ایجاد کرده است، نیست و به همین دلیل شاهد آن هستیم بیماری نقدینگی گریبان‌گیر صنعت داروسازی شده است همچنین صنایع داروسازی با مشکل قیمت تمام شده و تحمیل‌های غیرمنصفانه‌ای همچون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات و ارز آزاد برای خرید ماشین‌آلات داروسازی مواجه است و همه موارد ظلم‌هایی است که به صنعت داروسازی تحمیل می شود.

رئیس سندیکای صاحبان داروهای انسانی با بیان اینکه یکی از مشکلات صادرات دارو از ایران به اروپا ناشی از تعاملات ضعیف اقتصادی است، گفت: کشوری مانند ترکیه از نظر بازار دارویی از ایران قوی‌تر نیست اما به دلیل آنکه تعاملات اقتصادی بهتری با اروپا دارد سهم بیشتری از صادرات دارویی به اروپا را به خود اختصاص داده است اما به دلیل مشکلاتی که در تعاملات اقتصادی داریم در صادرات دارو با مشکل مواجه‌ایم.

تورهای علمی پزشکان به بهانه فروش داروهای خارجی به بیماران

رئیس سندیکای صاحبان داروهای انسانی با اشاره به تورهای علمی پزشکان که شرکت‌های وارد کننده دارو برگزار می‌کنند، گفت: یکی از گلایه‌های ما این است که شرکت های وارد کننده دارو به بهانه سفر علمی پزشکان را به خارج از کشور می‌برند تا با تبلیغ داروهای خود پزشکان آنها را به بیماران توصیه کنند و از این راه سود ببرند ما این موضوع را به وزارت بهداشت و نظام پزشکی با نامه‌ای تذکر دادیم و وزارت بهداشت باید جلوی این امر غیر اخلاقی را بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.