رئیس فدراسیون چوگان: ورزش چوگان برای توسعه نیاز به حامیان مالی دارد

وکیل گیلانی گفت :ورزش چوگان برای توسعه نیاز به حمایت حامیان مالی دارد تا افراد بیشتری به آن گرایش پیدا کنند.

ورزش چوگان برای توسعه نیاز به حامیان مالی دارد/هذفمان توسعه هیئت استان های رشته چوگان استگلنار وکیل گیلانی در گفتگو با خبرنگارگروه ورزش باشگاه خبرنگاران درباره وضعیت رشته چوگان در ایران بیان کرد: چوگان ورزشی سنتی در ایران است با اینکه این رشته ورزشی سابقه طولانی در کشورمان دارد اما نسبت به سایر رشته های ورزشی جایگاه چندانی ندارد و تلاشمان این است تا ورزش چوگان را احیا کنیم افراد بیشتری به این ورزش گرایش پیدا کنند.

او در پاسخ به این سوال که چرا رشته چوگان در ایران رشد نکرده است تصریح کرد: متاسفانه توسعه این رشته ورزشی بسیار کند است و یکی از دلایل آن هزینه بر بودن ورزش چوگان است و با بودجه ای که در اختیار داریم بیش از این نمی توانیم به رشد و توسعه آن کمک کنیم.

حامیان مالی از چوگان حمایت نمی کنند

رئیس فدراسیون چوگان ادامه داد : همچنین حامیان مالی توجه زیادی به چوگان ندارند. مسابقات جام جهانی چوگان که چند وقت پیش در ایران برگزار شد پخش زنده تلویزینی داشتیم که باعث شد افراد زیادی به این رشته گرایش پیدا کنند .متاسفانه هیئت استان ها بودجه کافی برای ادامه فعالیت ندارند حتی برخی استان ها که در گذشته این رشته فعال بودند اکنون کنار رفتند. به دلیل مشکلاتی که وجود دارد زمان زیادی طول می کشد تا این رشته در جامعه گسترش پیدا کند.

وکیل گیلانی درپاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای رشد ورزش چوگان در ایران دارد اظهار کرد : مهم ترین هدف ما توسعه هیئت استان ها در رشته چوگان است. تنها 7 استان در این رشته فعالیت می کنند و سایر استان ها فعال نیستند تلاشمان را می کنیم تا استان هایی مثل اصفهان و البرز که سابقه طولانی در چوگان دارند با حمایت مادی و معنوی  دوباره مانند گذشته فعال شوند.

 او ادامه داد : از دیگر اهدافی که در برنامه های ما وجود دارد همکاری با آموزش و پرورش و توسعه آن بین دانش آموزان است تا این رشته ورزشی را  از پایه در جامعه گسترش دهیم. اگر این کار محقق شود در آینده چوگان نقش زیادی خواهد داشت اما تا وقتی که حمایت مالی از چوگان صورت نگیرد برای تحقق اهدافمان چندان موفق نخواهیم بود امیدورام در سال های آینده چوگان به جایگاه واقعی خود در جامعه دست پیدا کند.

اطلاعات مردم از ورزش چوگان کم است

وکیل گیلانی افزود : برای توسعه ورزش چوگان در جامعه اطلاع رسانی گسترده ای باید صورت بگیرد تا آگاهی مردم از این رشته بیشتر شود اگر این کار انجام شود علاقمندان به چوگان روز به روز افزایش پیدا می کنند با اینکه چوگان یک ورزش ایرانی است متاسفانه بسیاری از افراد جامعه شناخت کافی از آن ندارند و این مسائل باعث می شود تا چوگان چندان مورد توجه افراد نباشد.

او گفت: بسیاری از استان ها پتانسیل زیادی در چوگان دارند اما با امکاناتی که در اختیار دارند بیش از این نمی توانند در این ورزش فعالیت کنند. تجهیزات چوگان بسیار گران است و ورزشکاران برای تمرین و مسابقه به یک زمین استاندارد و چمن با کیفیت نیاز دارند.

ورزش چوگان به نام ایران در فدراسیون جهانی ثبت می شود

رئیس فدراسیون چوگان درباره برگزاری لیگ چوگان تصریح کرد: متاسفانه به دلیل تعداد کم هیئت استان ها نمی توانیم لیگ چوگان را برگزار کنیم امیدوارم با حضور و حمایت بیتشر استان ها این امر محقق شود.

وکیل گیلانی درباره ثبت ورزش چوگان در فدراسیون جهانی به نام ایران گفت :این موضوع باید از طریق سازمان میراث فرهنگی صورت بگیرد تا در یونسکو ثبت شود و از اختیار فدراسیون خارج است ما همه مدارک لازم برای انجام این کار را در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار دادیم و قرار است 16 آذر ماه سال جاری این امر محقق شود و ورزش چوگان به نان ایران در فدراسیون جهانی به ثبت برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار