هنرمندان به مناسبت روز ملی سینما چه گفتند؟

برخی هنرمندان همزمان با روز ملی سینما با اشاره به درخشش جهانی سینمای ایران، مشکلات و دغدغه‌های حرفه‌ای خود را بیان کردند.

هنرمندان به مناسبت روز سینما چه گفتند؟به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سینما این امکان را برای آدمی فراهم می‌آورد تا برای ساعتی هم که شده از زندگی خود دور شود و به تماشای چگونه زیستن و لحظه‌های دراماتیک زندگانی فردی دیگر بپردازد.

در سال 1379 در چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران و همزمان با بزرگداشت صدمین سال ورود سینما به ایران، 21 شهریور ماه به عنوان «روز ملی سینما» شناخته شد. هر سال جشن خانه سینما در این روز برگزار می‌شود و به این ترتیب 21 شهریور ماه به عنوان روزی نمادین وارد تقویم شد.

به همین مناسبت با دو تن از هنرمندان این عرصه هنری به گفتگو نشستیم که در ادامه آن را می‌‌خوانید:

  

امروز سینمای ما نوپاست/ سینماگران ما تاکنون بسیار خوب درخشیدند

محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره روز ملی سینما گفت: روز سینما را به سینماگران، مردم فهیم و سینمادوست تبریک می‌گویم.

وی در خصوص این روزهای سینما عنوان کرد: امروز سینمای ما نوپاست و در اوایل کار هستیم. البته سینماگران ما تاکنون بسیار خوب درخشیده‌اند. امیدوارم در سال‌های آینده شاهد درخشش بیشتر سینماگران در سطح دنیا باشیم.

تهیه‌کننده فیلم مریم مقدس اظهار کرد: ما با این نگاه سینما را آغاز کردیم که تاثیر انقلاب اسلامی و سبک زندگی اسلامی را در فیلم‌ها شاهد باشیم و این اتفاقی است که باید در سینما رخ دهد.

علی‌اکبری خاطرنشان کرد: من ۳۵ سال در این سینما فعالیت کرده‌ام. از سینماگران جوان نیز دعوت می‌کنم به مضامین اصلی سینما وارد شوند. ما قهرمان‌هایی در دوران انقلاب و دفاع مقدس داشتیم که می‌توانیم آنها را به جوانان امروز جامعه نشان دهیم.

 

برخی نگاه کاسب کارانه به سینما دارند

عباس غزالی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران جوان به مناسبت روز ملی سینما، ضمن تبریک این روز به سینماگران و همه سینما دوستان، در مورد اوضاع امروز سینمای ایران گفت:  مشکلات این روزهای سینمای ایران بسیار زیاد است؛ از ضعف فیلمنامه گرفته تا مشکلات مدیریتی و کلان. البته نبود فیلمنامه خوب مشکل سینمای جهان است. به هر حال اگر بخواهیم به اصلی ترین مشکل اشاره کنیم، می‌توان به فراموش شدن رسالت اصلی سینما توسط عده ای از فعالان این عرصه اشاره کرد. سینمای خوب هم زیبایی های خاص خودش را دارد؛ داستانی پند آموز را به مخاطب ارائه می‌دهد و تنها جنبه سرگرمی به خود نمی گیرد. از همین طریق است که می‌تواند مخاطب را به خود جلب کند ولی فیلمسازان ما گاهی تنها جنبه سرگرمی سینما را در آثارشان لحاظ می‌کنند.

بازیگر سریال «وضعیت سفید» اضافه کرد: در این چند سال٬ برخی فیلم ها هدف و اولویت خود را تنها فروش بالا قرار داده اند. ما امروز شاهد این هستیم فیلم‌های بی محتوا که هیچ پیامی برای مخاطب ندارد و فقط حجم بالایی از لودگی، هجویات و در برخی موارد ابتذال را به مخاطب ارائه می‌دهند، در صدر گیشه قرار می‌گیرند. از طرفی فیلم‌های ارزشمند و شریفی که با پیام‌های زیبا و انسانی ساخته می‌شوند، هیچ جایی در بین فیلم‌های پر فروش ندارند. مخاطبان ما مقصر این ماجرا نیستند و تنها کسانی‌که ذائقه مخاطبان را به این سمت و سو بردند، مقصرند.

وی اضافه کرد: برخی از سرمایه گذاران و فیلمسازان ما با نگاه کاسب کارانه و تجاری به عرصه فرهنگ و هنر و فیلمسازی وارد می‌شوند. این افراد شناخت بسیار اندکی از  هنر و فرهنگ حاکم بر جامعه سینما دارند و سواد این حرفه را ندارند. این دسته از فعالان عرصه سینما تنها به دلیل نگاه تجاری که دارند، به فروش بالای فیلم‌های خود می‌رسند. این افراد جایگاه سایر هنرمندان که سواد و تجربه هنری بالایی دارند، گرفته اند.

این بازیگر جوان در خصوص آشتی مخاطبان با سینما در سال‌های اخیر گفت: در کنار تمام اتفاقات ناگوار سینما، اتفاقات خوبی نیز در حال  رخ دادن است. ورود سینماگران جوان به عرصه سینما و جشنواره ها که نظر منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کرده، یکی از آنهاست. این اتفاق با آمدن فیلم‌های زیبا به روی پرده و آشتی مخاطبان و سینما همراه شد. اما متاسفانه عده ای از این صداقت و آشتی مخاطبان با سینما سو استفاده کردند تا آثار بی کیفیت خود را به خورد مخاطبان پر شمار بدهند و اینگونه به اهداف مادی خودشان برسند.

بازیگر فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» درباره تعدد جشنواره های سینمایی در سال‌های اخیر اضافه کرد: اصولا جشنواره ای که با هدف و نگاه رونق بخشی به سینمای ایران و به نمایش گذاشتن فیلم‌های خوب تاسیس شده باشد، جشنواره ای مثبت و تاثیرگذار خواهد بود. جشنواره ای که به دلیل  ایجاد یک رقابت کاذب و یا صرفا شبیه سازی و تقلید از جشنواره های مشابه خارجی بنا نهاده شود، نه تنها هیچ کمکی به کلیت و پیشرفت سینمای ایران نمی‌کند؛ در برخی موارد باعث ضربه زدن به بدنه فرهنگی و هنری سینمای ایران نیز می‌شود. من نیز به این جشنواره ها که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند دعوت  شده ام، ولی در آنها شرکت نکرده ام چون کمکی به من و سینمای ایران نخواهند کرد.

عباس غزالی  در خصوص هویت و استقلال سینمای ایران در جامعه بین المللی اظهار کرد: اگر فیلم ها را در دوره های مختلف بررسی کنیم، می‌بینیم که سینمای ایران تغییر و تحول بسیاری داشته است. سینمای ایران از بعد از انقلاب پیشرفت قابل توجهی داشت و امروز شاهد جهانی شدن فیلم‌های سینمای ایران و درخشش آنها در عرصه بین‌المللی هستیم. در گذشته این اتفاق وجود نداشت و این نشان از پیشرفت و ایجاد یک هویت مستقل  برای سینمای ایران دارد.

این بازیگر سینما و تلویزیون در انتهای این مصاحبه گفت: از زمانی که مرحوم کیارستمی با فیلم‌هایش در جشنواره هایی مثل کن و ... درخشید تا به امروز، سینمای ایران شاهد پیشرفت‌های بزرگی با فیلم‌های اصغر فرهادی و سایر فیلمسازان در عرصه بین المللی بوده است. البته حضور  فیلم‌های ایرانی در جشنواره های خارجی باعث ایجاد یک آسیب جدید هم شده است. برخی از فیلمسازان تنها نگاه جشنواره ای پیدا کرده اند و تنها برای دیده شدن در جشنواره ها خارجی، فیلم می سازند. ما امروز به فیلمسازانی نیاز داریم که با فیلم‌هایشان معرف ملیت و فرهنگ کشور ایران باشند و یک هویت مستقل و شاخص به مخاطبان بین المللی ارائه دهند.

 

انتهای پیام/

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار