باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

اخلاق مداری حلقه گمشده در نظام سلامت/ حریم خصوصی بیماران قربانی درآمد پزشکان

این روزها حریم خصوصی بیماران در مراکز پزشکی و مطب پزشکان زیر پا گذاشته می‌شود.

اخلاق مداری حلقه گمشده در نظام سلامت/ حریم خصوصی بیماران قربانی درآمد پزشکانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گسترش انواع بیماری‌ها در شهر‌های پرجمعیت، شیوع برخی از ویروس‌ها در فصل‌های خاصی از سال و بسیاری از مسائل دیگر در طول سال مردم را روانه درمانگاه‌ها، مطب‌ها و مراکز پزشکی می‌کند.

ویزیت بیمار باید بر اساس بازه زمانی مشخص و با رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای پزشکی انجام شود که متاسفانه در مراجعه به برخی مطب‌ها و مراکز درمانی شاهد رعایت نشدن اصول اخلاقی هنگام ویزیت بیمار از سوی پزشک معالج هستیم که مصداق این مسئله نیز در مطب متخصصان زنان و زایمان بیش از سایر تخصص‌ها دیده می‌شود.

 در اکثر مواقع با مراجعه به یک بیمارستان یا مرکز درمانی شاهد شلوغی بیش از حد هستیم و پزشکان هم در تمام ساعاتی که در حال ویزیت هستند، سعی دارند در حداقل زمان ممکن بیماران بیشتری را پذیرا باشند.

متاسفانه آن چه که در پزشکی به عنوان حفظ اخلاق پزشکی و حریم خصوصی بیمار از آن یاد می‌شود؛ امروز به صورت ظاهری درآمده است و بسیاری از موارد حریم خصوصی بیمار در نظام سلامت به وادی فراموشی سپرده شده است؛ کم نیستند پزشکانی که بطور همزمان چند بیمار را با هم ویزیت می‌کنند که این مسئله به لحاظ شرعی و اخلاقی مقبول نیست.

رعایت اخلاق و حفظ حریم خصوصی بیمار، احترام و ارج نهادن به انتخاب اوست و آن چه که بیمار به عنوان مشکل جسمی یا روحی خود به پزشک معالجش عنوان می‌کند باید کاملا محرمانه باشد مگر این که بیمار بالغ یا عاقل نبوده و نیاز به متولی داشته باشد.

بیماران باید به حقوق خود آگاهی داشته باشند

سید مصطفی شیریزدی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه ویزیت همزمان چند بیمار توسط پزشک امری غیرقانونی است، تصریح کرد: مردم باید به حقوق خود در مراجعه به مراکز درمانی و پزشکان آگاهی کافی داشته باشند و در صورت مشاهده هر نوع بی عدالتی از حق خود دفاع کنند.

وی گفت: طبابت امری مقدس است که باید تمام شئون اخلاقی در آن رعایت شود تا از مسیر اصلی طبابت دور نشویم و امید است تمام مسئولان امر به مقوله آموزش اخلاق پزشکی و نظارت بر این حوزه توجه بیشتری نشان دهند.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به اینکه بیمار خصوصی‌ترین مشکلاتش را با پزشک معالج خود در میان می‌گذارد، بیان کرد: باوجود اینکه باید تمام اطلاعاتی که بیمار به پزشک می‌دهد بین آن‌ها و خداوند متعال محرمانه باقی بماند اما متاسفانه امروز شاهد هستیم برخی از همکاران در رعایت این امور اخلاقی به بیراهه می‌روند و بدون کسب اجازه از بیمار اطلاعات محرمانه او را در اختیار سایر همکاران قرار می‌دهند.

به گفته شیریزدی در جهت آموزش اخلاق پزشکی و نظارت در این حوزه کار‌های مناسبی انجام نشده و بهای لازم به این امر اختصاص نیافته است که می‌طلبد وزارت بهداشت نظارت بیشتری در حوزه اخلاق پزشکی داشته باشد، زیرا وزارت بهداشت تنها متولی امور دارویی و تجهیزات پزشکی نیست، بلکه پیشگیری و آموزش در حوزه بهداشت و درمان نیز از جمله وظایف این وزارتخانه به عنوان متولی سلامت روحی و جسمی مردم محسوب می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد حفظ اخلاق و حریم خصوصی بیمار را از الزمات طبابت عنوان کرد و نسبت به رعایت این مقوله در نظام سلامت هشدار داد.

 نیاز بیماران و سوء استفاده برخی از پزشکان

ماجرا از این قرار است که برخی از پزشکان به بهانه شلوغی و مراجعه زیاد، ترجیح می‌دهند به جای یک بیمار هم‌زمان چند بیمار را با هم ویزیت کنند اما باید این نکته مهم را هم در نظر گرفت که تشخیص اشتباه یا تجویز برخی دارو‌ها به علت ویزیت‌های کوتاه مدت و همزمان بازی با جان بیمار است.

هر چند ضروری به نظر می‌رسد که پزشکان بر اساس استاندارد‌ها باید زمان بیشتری را برای معاینه مراجعه کنندگان اختصاص دهند، اما از سوی دیگر لازم است مردم هم از آگاهی بیشتری نسبت به حق و حقوقشان برای ویزیت شدن برخودار باشند و اگر بدانند تا چند دقیقه حق دارند بطور اختصاصی در اتاق پزشک بمانند و علائم دقیق بیماری‌شان را شرح دهند، گامی کوچک در جهت رفع این معضل برداشته می‌شود.

گفتگوی اختصاصی با پزشک از حقوق مسلم بیمار است

 ایرج خسرونیا رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران با اشاره به این که ویزیت همزمان چند بیمار توسط برخی از پزشکان زیرپا نهادن اخلاق پزشکی است بیان کرد: این حق بیمار است که در یک اتاق بطور اختصاصی مشکلات جسمی و روحی خود را با پزشک معالجش در میان بگذارد و عدم رعایت این امر از سوی درصد کمی از پزشکان تخلف محسوب می‌شود.

 وی افزود: بیمار مبلغی را به عنوان حق ویزیت پرداخت می‌کند که در ازای آن پزشک باید با دقت کافی نسبت به تشخیص و درمان بیماری او اقدامات لازم را انجام دهد و حضور چند بیمار دیگر هنگام شرح حال گرفتن از بیمار یا معاینه بیمار توسط فردی غیر از پزشک معالج تخلف بوده و زیر پا گذاشتن حریم خصوصی بیمار محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این که مشورت گرفتن از سایر همکاران پزشک برای درمان ریشه‌ای بیماری امری روتین محسوب می‌شود، اظهار کرد: اغلب پزشکان برای درمان بهتر بیمار از همکاران خود مشاوره‌های لازم را میگیرند که بیمار نیز اجازه دارد پزشک مشاور را قبول نکند، اما این که در مراجعه به مطب یا مرکز درمانی چند بیمار بطور همزمان توسط یک پزشک ویزیت شوند اخلاقی نیست.

افزایش نظارت‌ها گام موثر در رعایت اخلاق حرفه‌ای پزشکی

اصغر سلیمی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص ویزیت همزمان چندین بیمار درمطب پزشکان، گفت: برخی از بیماران سعی می‌کنند برای پیگیری درمان خود به پزشکان معروف و خاصی مراجعه کنند؛ بنابراین ممکن است به دلیل انبوه مراجعه بیماران، پزشکان به ناچار چندین بیمار را در اتاق معاینه کنند.

به گفته وی اگر بتوان بحث پزشک خانواده را در کشور فعال کرد، یعنی بیماران از طریق پزشک خانواده به متخصصان ارجاع داده شوند؛ به طورحتم ازدحام مراجعه بیماران به برخی پزشکان کاهش پیدا می‌کند، بنابراین در این شرایط پزشک مجبور نیست که چندین بیمار را همزمان در مطب ویزیت کند.

نکته قابل تامل اینجاست که ورود همزمان چند بیمار به اتاق پزشک شرایطی را بوجود می‌آورد که بیمار نتواند نوع بیماری و مشکلات خود را بطور شفاف و صریح با پزشک معالجش در میان بگذارد که این امر به لحاظ شرعی و قانونی تخلف محسوب می‌شود و حتی روند درمان بیماری را با مشکل مواجه خواهد ساخت.

 

انتهای پیام/

گزارش از زهرا رحیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۲۵ شهريور ۱۳۹۶
.واقعا شرم آوره
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۰:۲۸ ۲۵ شهريور ۱۳۹۶
متاسفانه اغلب پزشکان حقوق بیمار رو رعایت نمی کنند
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۹:۲۸ ۲۵ شهريور ۱۳۹۶
واقعا حریم ها رعایت نمیشه شاید من دوست نداشته باشم کسی جز دکترم از مشکلم با خبر بشه.عیر از اینکه چند مریض رو باهات داخل مطب میفرستن وقتی هم پیش دکتر میری میبینی غیر ازخود دکتر شاگردهاش هم اونجا هستند که معاینت میکنند و اصلا نمیتونی درد اصلی خودت رو به دکتر بگی.شرعا درست نیست این مساله و کسی هم نظارت نمیکنه.لطفا مسئولان دقت بیشتری داشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
رقیه
۰۷:۲۸ ۲۵ شهريور ۱۳۹۶
متاسفانه اغلب پزشکان حقوق بیمار رو رعایت نمی کنند و چند تا بیمار رو همزمان در مطب خودشون پذیرش می کنند برای خود من به شخصه پیش اومده که با یه بیمار دیگه داخل مطب رفتم و نتونستم مشکلم رو به دکتر بگم.این کار اصلا درست نیست و کلی هم ویزیت میدی و اخر هم بدون نتیجه و بدون اینکه مشکل اصلیت رو به دکترت گفته باشی میای بیرون.
باید نظارت بیشتری بر نحوه عملکرد پزشکان در مطب ها وجود داشته باشه
آخرین اخبار