وزیر اسبق امور خارجه فرانسه در پاسخ به باشگاه خبرنگاران:

فرانسه اروپایی‌ها را تشویق به دفاع از برجام برابر آمریکا می‌کند

اوبر ودرین در نشست شورای راهبردی و روابط خارجی گفت: فرانسه می‌تواند اروپایی‌ها را تشویق به دفاع از برجام برابر آمریکا کند.

فرانسه اروپایی‌ها را تشویق به دفاع از برجام برابر آمریکا می‌کندبه گزارش خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ؛   اوبر ودرین وزیر خارجه اسبق فرانسه در نشست بررسی روابط ایران و فرانسه در شورای راهبردی روابط خارجی حضور پیدا کرد و در نشستی به همراه کمال خرازی رئیس این شورا پاسخگو سوالات خبرنگاران و صاحب نظران شد.


وزیر امور خارجه اسبق فرانسه در ابتدا گفت : اکنون شرایط بسیار جالب است به ویژه از این جهت که بعد از برجام فصل جدیدی در روابط خارجه ایران آغاز شده است.


وی افزود: در زمان مذاکرات هسته ای برخی در ایران با آن مخالف بودند و امروز هم به دنبال بهانه هستند تا این توافق را زیر سوال ببرند؛ اما مشکل در اینجا نیست مشکل در آمریکا است.


بدرین ادامه داد: نیروهای بسیار قدرتمندی به هر قیمت تلاش کردند مانع مذاکرات هسته ای شده و از تسهیل و اجرای آن جلوگیری کنند و هنوز این تلاش ها خاتمه نیافته است چرا که امروز نیز رئیس جمهور ترامپ مخالف این توافق است و در اکثر مسائل نیزغیرقابل پیش بینی است و این را هم اعلام کرده است.


وزیرخارجه اسبق فرانسه با بیان این که شرایط کنونی بسیار حساس و مهم است اظهار داشت: به نظر من که از بیرون به مسائل نگاه می کنم، نفع ایران در اجرای این توافق است که ایران باید به تعهداتش عمل کند. البته آژانس هم مرتبا اعلام می کند که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است و سایر امضاکنندگان هم نفعشان اجرای این توافق و تعهدات آنها است.


ودرین گفت: اکنون شاهد لحظه ای استراتژیک هستیم و در دوره ای که در آینده ای نزدیک پیش می آید دیگر امضاکنندگان برجام باید مانع از این شوند که آمریکا خط کاملا منفی در این خصوص اتخاذ کند.


وزیرخارجه اسبق فرانسه یادآورشد: باید ببینیم امضاکنندگان برجام چکار باید بکنند که توافق با تمام شرایط اجرایی شود البته فقط این موضوع نیست از نگاه فرانسه و برای ما نگاه ایران به مسائل منطقه، روابط اعراب و ایران، موضع ایران درخصوص یمن، سوریه و عراق و آینده سیاسی این کشورها، سناریوهای پیش رو در افغانستان، سیاست ترکیه، سیاست روسیه و بسیاری از موضوعات دیگر برای فرانسه حائز اهمیت است.


وی گفت: بنابر این واضح است که در شرایط کنونی و با انتخابات ریاست جمهوری در ایران و فرانسه و با وجود ترامپ در آمریکا حتما منافع دو طرف در این است که گفت و گوهای سیاسی در عالی ترین سطوح برقرار شود.


وزیرخارجه اسبق فرانسه در پاسخ به سوالی درباره موضع کشورهای اروپایی در قبال برجام اظهارکرد: کشورهای امضاکننده این توافق، موافق گفت و گو در مورد مسائل مختلف بودند. برخلاف آمریکا که رئیس جمهور این کشور همیشه در حمایت از برجام تنها بود.
وی یادآورشد: رئیس جمهور (وقت) آمریکا واقعا دید سیاسی خوب و شجاعت بالایی داشت چرا که با وجود اینکه در کنگره اکثریت را به همراه نداشت پیگیر این توافق بود.


ودرین افزود: در کشورهای اروپایی برخلاف آمریکا اختلافی دراین باره نه در سطح دولت ها، نه در مجالس ملی و نه درسطح افکار عمومی وجود نداشت، البته برخی رسانه ها موافق خط آمریکا بودند و می گفتند نمی شود به ایران اعتماد کرد هر چند اینها در اقلیت بودند.
وزیرخارجه اسبق فرانسه خاطرنشان کرد: در زمان مذاکرات و بعد از آن امضاکنندگان برجام مستقل از آمریکا بین خودشان هماهنگ و منسجم هستند.


ودرین در بخش دیگر از سخنان خود اظهار داشت: آمریکایی ها منتظرهستند ایران قدم اشتباه بردارد و بگویند ما توافق را ترک می کنیم آنها نیاز به بهانه دارند تا به قبل از برجام برگردند.


این دیپلمات پیشین فرانسوی که به دعوت دفتر حقوقی ژید فرانسه در تهران حضور دارد در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سطح مناسبات تهران- پاریس اظهار داشت: روابط ایران و فرانسه روابط قدیمی است البته لحظات دشواری هم در این مسیر وجود داشته است اما ما امروز امیدوار به چشم انداز مثبت هستیم.


وزیر خارجه اسبق فرانسه درپاسخ به باشگاه خبرنگاران مبنی بر نقش فرانسه در اجماع سازی جهانی علیه بد عهدی های امریکا گفت:فرانسه نقش مهمي در ميان كشورهاي امضا كننده برجام داره و اروپايي ها و به ويژه كشورهاي امضا كننده را تشويق مي كند كه گام هاي مثبتي به نفع برجام بردارند بنابراین فرانسه در قبال سیاست آمریکا تنها نیست. فرانسه می تواند به ارائه پاسخ منسجم اروپا و سایر امضاکنندگان برجام به آمریکا نقش تعیین کننده ای ایفا کند در عین حال سطح روابط بین ایران و فرانسه خوب نیست و دو طرف می توانند روابط استراتژیک داشته باشند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار