نوبخت در نشست خبری:

بازنده نقض برجام آمریکاست/ هرچه در توانمان باشد برای میانمار انجام می‌دهیم

سخنگوی دولت گفت: بازنده و منزوی اصلی هر اقدام احتمالی آمریکا در قبال برجام، خود دولت این کشور خواهد بود.

بازنده نقض برجام آمریکاست/ هرچه در توانمان باشد برای میانمار انجام می‌دهیمبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری خود که امروز سه‌شنبه( 21 شهریورماه) با حضور اصحاب رسانه در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: سال گذشته تلاش این بود که در پی مهار نرخ تورم بتوانیم رشد اقتصادی را هم به گونه‌ای افزایش دهیم تا رکود هم برطرف شود؛ رسیدن به رشد اقتصادی مثبت هفت اقدام قابل دفاعی بود اما استمرار آن مهم‌تر از افزایش رقم است.

وی ادامه داد: برای افزایش رشد اقتصادی نیازمند تحرک سرمایه ‌گذاری در عرصه های تولیدی بودیم، بر همین اساس در سال 17 هزار و 900 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار واحدهای کوچک و متوسط قرار دادیم.

در بهار 96 رشد اقتصادی با نفت 6.5 درصد و بدون نفت 7 درصد است

سخنگوی دولت افزود: بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار، در بهار 96 رشد اقتصادی با نفت 6.5 درصد و بدون نفت 7 درصد بود؛ بعضی از کارشناسان نسبت به رشد اقتصادی دو رقمی سال گذشته انتقاد داشتند و می‌گفتند این رشد به دلیل افزایش صادرات نفت اتفاق افتاده، با توجه به اینکه امسال نسبت به سال گذشته تولید نفت کشور رشد نداشته است عملا می‌توانیم بگوییم ما بدون نفت توانستیم به این رشد دست یابیم.

هنوز با وضع مطلوب فاصله داریم

نوبخت بیان کرد: سال‌های گذشته رشد منفی در بخش ساختمان داشتیم خوشبختانه در بهار امسال و زمستان پارسال رشد بخش ساختمان هم مثبت شد و به 7.1 درصد رسید، چنانچه می‌دانید که ساختمان فقط مسکن نیست 42 هزار میلیارد تومان که برای طرح‌های عمرانی پرداخت کردیم توانسته است اثر خود را روی رشد اقتصادی بگذارد.

وی با تأکید بر این که دولت مصمم به فعالیت جدی در بخش رونق اقتصادی است، گفت: البته ما هنوز نسبت به وضعیت مطلوب فاصله داریم؛ رشد اقتصادی در گروه کشاورزی 3.1 است که زیر گروه آن شکار و جنگلداری 3.2 و ماهیگیری 8 درصد بوده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در گروه صنعت نیز رشد اقتصادی 4.9 را داشته‌ایم که گروه معدن نیز 4.6 درصد بوده است در گروه خدمات نیز رشد 8.8 را تجربه کردیم.

نوبخت در ادامه به ارائه آماری درباره خرید گندم از کشاورزان پرداخت و گفت: تا تاریخ 21 شهریور ماه، 7میلیون و 854 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده، ارزش کل آن بالغ بر 11 هزار و 571 میلیارد تومان است، از این مبلغ 7 هزار و 790 میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده، 3 هزار و 781 میلیارد تومان باقی مانده هم در دست پرداخت است.

جابه‌جایی استانداران در حال انجام است

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تغییر برخی استانداران، گفت: همان گونه که 50 درصد کابینه تغییر کرد در سطح مدیران عالی استان‌ها هم اقدامی در حال انجام است، احتمال دارد از زحمات برخی استانداران قدردانی کنیم و توفیق ادامه همکاری با برخی از آنان را نداشته باشیم؛ برخی از استانداران هم در استان‌های دیگر مشغول به کار خواهند شد و تعدادی هم جدید اضافه می‌شوند؛ تا آنجا که اطلاع دارم وزیر کشور با تأمل و سرعت لازم این موضوع را دنبال می‌کند و ظرف هفته‌های آینده نسبت به تغییرات در سطح مدیریت عالی اقدام خواهد شد.

اگر آمریکا از برجام خارج شود بازنده و منزوی اصلی آنان هستند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر این که اخیرا صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در مصاحبه‌ای گفته که ایران خواستار ادامه پایبندی به توافق هسته‌ای است حتی در صورتی که آمریکا از این توافق خارج شود، با توجه به این که آمریکا یکی از طرفین‌های اصلی مذاکرات بود آیا ادامه برجام بدون آمریکا عملا امکان پذیر است؟ اظهار کرد: برجام قراردادی میان ایران و شش کشور دیگر بوده، یکی از این کشورها آمریکاست که تعیین کننده بوده، در حال حاضر فضای بین المللی و حقوقی تغییر کرده ما از سازمان ملل و شورای امنیت لغو قطع نامه‌هایی را داریم که آن زمان جاری بود و اراده‌ای برای ادامه همکاری‌ها غیر از کشور آمریکا مشاهده می‌کنیم هر کشوری که بخواهد از این قرارداد خارج شود خودش ایزوله می‌شود.

وی افزود: ما در راستای تأمین منافع ملی بهترین تصمیم را می‌گیریم، این تصمیم هم فقط از یک مرجع گرفته نمی‌شود بلکه نهادهای مختلف نظام اظهارنظر می‌کنند آنچه محصول نهایی این کنش و واکنش‌ها خواهد شد، تأمین منافع جمهوری اسلامی است و بازنده و منزوی اصلی اقدام احتمالی آمریکا خود آنان هستند.

حرف‌های دولتمردان آمریکا بی‌اساس است

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر آمانو تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران پایبند به برجام است و حرف‌های دولتمردان آمریکا بی‌اساس بوده، حتی آژانس هم آن را تأیید نکرد.

از همه اهرم‌ها برای پیگیری وضعیت مسلمانان میانمار استفاده می‌کنیم

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دولت در قبال کشتار مسلمانان میانمار بیان کرد: رخداد غم‌انگیزی است، دولت و ارتش میانمار را مسئول این کشتارها می‌دانیم با مسلمانان میانمار همدردی می‌کنیم و هرچه از نظر دیپلماتیک در توان‌مان باشد انجام می‌دهیم، ما از همه اهرم‌ها فراتر از ابراز همدردی و محکومیت استفاده می‌کنیم و جمعیت هلال احمر ما امکاناتی را برای کمک به آنان فراهم کرده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آ‌یا مذاکراتی با چین و روسیه درمورد وضعیت مردم میانمار انجام شده است یا خیر؟ اضافه کرد: ما همه ابزارهای دیپلماتیکی را به کار می‌بریم چرا که سیاست جمهوری اسلامی حمایت از مظلومین و محرومین است و متأسفانه واکنش مناسبی از سوی مراجع جهانی درمورد مسلمانان میانمار اتخاذ نشده است.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره تخلف برخی از مدیران دولتی در ایام انتخابات، افزود: در این زمینه بحث جدی در دولت صورت گرفته است آنان وظایف قانونی شان را انجام دادند، این که استانداری در دوره انتخابات از عملکرد دولت دفاع کند و نه از کاندیدای خاصی، تبعا کارش را انجام داده است، برای قوه قضاییه حق استقلال و انصاف قائلیم و می‌دانیم اگر در این زمینه شکایتی هم از جریان رقیب دولت صورت گرفته باشد این قوه با انصاف رسیدگی خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تلاش برخی نهادها برای محدودیت دسترسی به فضای مجازی اظهار کرد:‌ دولت از هیچ اقدامی که آزادی مردم را محدود کند، حمایت نمی‌کند البته ما نمی‌توانیم استقلال کشور را فدای آزادی کنیم اما قطعا دولت از حقوق واقع مردم در دسترسی به این فضاها دفاع می‌کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر رئیس سازمان محیط زیست و اینکه گفته می‌شود اظهارات وی موجب ناراحتی رئیس جمهور شده و تذکری هم به آقای کلانتری داده شده، بیان کرد: وی فردی باهوش و محترم است و بنده از مدت‌ها قبل او را می‌شناسم، صراحت لهجه دارد با وی مدارا کنید، بنده هم نشنیدم که تذکری رئیس جمهور به آقای کلانتری داده باشد.

احتمال معرفی کلانتری به عنوان وزیر نیرو بعید است

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره معرفی عیسی کلانتری به عنوان وزیر نیرو به دلیل تخصصش در بحث آب گفت: بنده این مسئله را از شما می‌شنوم وی به تازگی مسئولیت سازمان محیط زیست را بر عهده گرفته است و بسیار بعید می‌دانم این مسئله رخ دهد هرچند که در شایستگی وی برای وزارت نیرو تردیدی وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر این که نقض عهدهای مکرر آمریکا در برجام به هیئت نظارت بر برجام ارجاع داده می‌شود، چه زمانی شاهد خروجی این هیئت خواهیم بود، گفت: این هیئت از دولت خارج است و همه ارکان اصلی نظام در آن موثرند اعتماد داشته باشید کارشان را به درستی انجام می‌دهند.

دولت فقط آن میز بیضی شکلی که کابینه دور آن جمع می‌شود، نیست

وی در پاسخ به سوالی درباره وعده رئیس جمهور مبنی بر به کارگیری زنان در کابینه اضافه کرد: آقای رئیس جمهور به وزرای خود اعلام کرده‌اند که معاونان و مدیران را از زنان و جوانان انتخاب کنند و این کار در حال انجام است، بنده در سازمان برنامه و بودجه از ظرفیت بانوان و جوانان استفاده کرده‌ام. بدانید دولت فقط آن میز بیضی شکلی که کابینه دور آن جمع می‌شود، نیست.

سخنگوی دولت درباره حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت گفت: حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت فرصتی را ایجاد می‌کند تا او از سیاست‌های دولت مطلع شود و مسائل و مشکلات حوزه کاری‌اش را مطرح کند. بدون شک با این حضور می‌توانیم خدمات بهتر و بیشتری به مردم ارائه کنیم.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره حذف ارز مسافرتی و اینکه آیا این مهم نخستین گام در جهت تک نرخی کردن ارز است تصریح کرد: این ارز برای یک بار و آن هم در حد 300 دلار داده می‌شد و آنچنان اتفاق ویژه اقتصادی که تأثیرگذار باشد، نیست؛ این ارز برای زائران اربعین در حد 200 دلار همچنان اجرا خواهد شد و شاید بشود این را به عنوان گامی در جهت یکسان‌سازی تلقی کرد.

وی تاکید کرد: یکسان‌سازی به این معنا نیست که ما نرخ بازار غیر رسمی امروز را به عنوان نرخ مبنا بپذیریم قطعا تغییراتی باید صورت بگیرد و ما در تلاش هستیم.

نوبخت تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم با هر قیمتی برای ارز، شاهد تضعیف پول ملی شویم؛ می‌خواهیم یکسان‌سازی انجام دهیم که فرع کار است و اصل کار مسئله تقویت پول ملی است به همین جهت سال گذشته با وجود اینکه بانک مرکزی آماده بود این کار را انجام دهد، رئیس جمهور با این موضوع موافقت نکرد و معتقد بود که باید اول ثباتی در بازار ایجاد شود.

وزارت کار یارانه بگیران دهک‌های بالا را شناسایی می‌کند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره حذف یارانه دهک‌های بالا گفت: وزارت کار مرتبا در حال شناسایی و اقدامات لازم در این زمینه انجام می‌شود.

نوبخت درباره پیشنهاد رئیس کمیته امداد مبنی بر اینکه دولت پرداخت یارانه‌ها را به نهادهایی همچون کمیته امداد واگذار می‌کند گفت: آقای فتاح این مسئله را به بنده هم منعکس کرده‌اند، ما هم آمادگی انجام این کار را داریم، پیشنهاد خود ما هم این است که آنچه مربوط به مددجویان است به خود این نهادها بدهیم و توزیع را انجام بدهند.

وی در مورد گلایه‌های جهانگیری مبنی بر محدود شدن اختیارات ستاد اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: فلسفه وجودی ستاد اقتصاد مقاومتی برای شکل‌گیری انسجام بوده است، محدوده فعالیت‌های اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فقط قوه مجریه نیست بلکه سایر قوا هم هستند، انتظار ستاد این است که از اختیاراتی استفاده کند که فراتر از قوه مجریه نافذیت داشته باشد.

سخنگوی دولت درباره سفر رئیس جمهور به نیویورک عنوان کرد: برنامه ریزی‌هایی در این مورد صورت گرفته، اما اجازه بدهید در زمان خودش صحبت کنیم چرا که ممکن است در لحظات آخر اتفاقاتی بیافتد و سفر انجام نشود و یا مسائل دیگری رخ دهد. دفتر رئیس جمهور در این باره اطلاع رسانی لازم را انجام می‌دهد ما امیدواریم این مأموریت همچون سال‌های گذشته با موفقیت انجام شود چرا که حذف تحریم‌ها و شکل‌گیری همین برجام حاصل همین سفرهاست.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره حاشیه های بازی ایران و سوریه و عدم حضور زنان ایران در استادیوم آزادی بیان کرد: می‌دانید که در گذشته هم اقداماتی انجام شد و این مسیر باید آهسته طی شود، آقای رئیس جمهور بر اجرای حقوق شهروندی تأکید می کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر صالحی و اینکه آیا این مسائل نظر دولت است یا خیر اظهار کرد: آقای صالحی یکی از افراد با تجربه و مطلع در این زمینه هستند مطالبی که بیان می‌کنند حتی اگر به نیابت از دولت هم بیان نکنند بسیار دقیق است، اگر بنا بر اعلام رسمی مطلبی از سوی دولت باشد معمولا سخنگوی دولت یا سخنگوی وزارت خارجه آن را اعلام می‌کنند. آقای صالحی دارای اطلاعات و مسئولیت هستند و نکات سنجیده را بیان می‌کنند.

سخنگوی دولت درباره حذف برچست موادغذایی گفت: این قانون شامل همه کالا‌ها نمی‌شود و عمدتا کالاهای بهداشتی هستند اما از آقای شریعتمداری می‌خواهم توضیحاتی را در این زمینه ارائه کنند.

اعلام جرم علیه آمریکا برای مصادره 2 میلیارد دلار از اموال ایران

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره پیگیر‌ی‌های مصادره 2 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران توسط آمریکا گفت: کمیته ویژه‌ای از حقوقدانان برای اعلام جرم علیه آمریکایی‌ها تشکیل شده که حتی اعلام جرم هم صورت گرفته است بنابراین این مهم در حال پیگیری است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۲۸ شهريور ۱۳۹۶
تنها باید تابع ولی فقیه و فرامبن ایشان بود و لاغیر.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۷:۲۸ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
مرگ بر غرب امریکاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۰ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
مرگگگگگگگگگگ بر امریکای کثیف
Iran (Islamic Republic of)
Mehdi
۰۱:۲۹ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا واسرائیل وداعش
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۲ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
ترامپ وامریکا هیچ غلطی نمیتوانند بکند ایران همیشه در همه عرصه ها پیروز وپاینده است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
اعلام جرم علیه آمریکا برای مصادره 2 میلیارد دلار از اموال ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
ترامپ خل

مرک بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
خواب دیدی خیر باشه
ما سیمان ریختیم > ما دانشمندامونا بیرون کردیم > ما غنی سازی را متوقف کردیم >
ما سایت های هسته ای مونا لو دادیم>ما . ما. ما همه جیز هسته ایبمون به فنا رفت
مرگبر غرب گرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
بازنده اونهايي هستند كه فرامين رهبر را نشنيده گرفتند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
خدا یا خودت کمک کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
ایران همیشه پیروز و پاینده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
ترامپ نادون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
خدا کمک کنه
-
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
به داد مسلملنان میانمار برسید
آخرین اخبار