فتحعلی‌بیگی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مسخره‌بازی در تئاتر فرد را کمدین نمی‌کند/ برخی هنرمندان دستور زبان کمدی را نمی‌شناسند

یک کارگردان تئاتر گفت: برخی هنرمندان دستور زبان کمدی و قواعد درام را نمی‌شناسند؛ آنها نه کمدی‌نویس هستند، نه درام‌نویس!

مسخره‌بازی در تئاتر فرد را کمدین نمی‌کند/ شعور مخاطب زیر چرخ دنده‌های شوخی رکیکداوود فتحعلی‌بیگی بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص بی‌محتوایی بعضی از آثار که بیشتر در سالن‌های خصوصی اجرا می‌شوند، تصریح کرد: من صد در صد با بی‌اخلاقی، بی‌توجهی به ارزش‌های جامعه و باورها و اعتقادات مردم مخالفم. من معتقدم اثر نمایشی باید عاری از هرگونه بی‌حرمتی و بی‌ادبی باشد. اگر بعضی از نمایش‌ها دچار نقص هستند و به اصطلاح «به جاده خاکی می‌زنند»، علت این است که تولیدکنندگان آنها دستور زبان کمدی و قواعد درام را نمی‌شناسند. آنها نه کمدی نویس هستند، نه درام‌نویس و نه کمدین! آیا یکی از عناصر کمدی، شوخی‌های رکیک است؟! شما یکی از آثار چارلی چاپلین را نمی‌توانید ببینید که بخواهد مخاطب را با شوخی های رکیک بخنداند. در نمایش‌های شادی‌آور ایرانی، بیش از 50 عنصر شادی‌آور هست که من خودم آن‌ها را پیدا کردم. هنرمندان باید بروند و یاد بگیرند. هرکه مسخره بازی در آورد کمدین نمی‌شود! خنداندن مخاطب با توسل به هر روشی، یعنی بی احترامی به شعور مخاطب!

وی درباره هجدهمین جشنواره تئاتر آیینی و سنتی در مقایسه با سال‌های قبل گفت: ما سعی کردیم نسبت به دوره گذشته از لحاظ کمی و کیفی، رشد قابل توجهی داشته باشیم. یکی از اتفاقات ویژه در این دوره، این بود که ما بخش «جوانه‌های نمایش ایرانی» را برپا کردیم و استقبال چشمگیری را هم شاهد بودیم. هنرمندان کودک و نوجوان برای ما هنرنمایی کردند که این بسیار حائز اهمیت بود. کیفیت کارها نسبت به دوره‌های گذشته کم کم عوض می‌شود و هنرمندان جوان مطالعه می‌کنند، تجربه می‌کنند و ما از نظر کمی و کیفی با رشد رو‌به‌رو می‌شویم. من فکر می‌کنم که بعد از دو یا سه دوره نه تنها در تهران، بلکه در شهرستان‌ها هم این جشنواره به طور همزمان برگزار می‌شود.

دبیر این جشنواره، درباره اهدای مجوز اجرای عمومی به آثار پذیرفته شده در جشنواره تئاتر آیینی اظهار کرد: آثاری که برای حضور در این جشنواره تولید شده بود، قطعاً مجوز اجرای عمومی می‌گیرند ولی آثاری که قبلاً اجرا شده بودند و در بخش مرور جشنواره حضور داشتند، به اختیار خودشان است مجوز بگیرند یا نه!

فتحعلی بیگی در پایان درباره چشم‌انداز نوزدهمین جشنواره تئاتر آیینی و سنتی گفت: ما طبیعتاً در پایان هر دوره، برای دوره‌های بعد سیاست‌گذاری می‌کنیم. یکی از سیاست‌هایی که قرار است در دوره بعد جشنواره بنا به گفته مهدی شفیعی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی به اجرا برسانیم، این است که بخش پژوهش و انتشارات را توسعه دهیم. ما به سمتی می رویم که بتوانیم آثار نمایشی قابل توجهی را از نویسندگان و هنرمندان آماده و چاپ کنیم. در کنار این‌ها، قرار است کارگاه‌های آموزشی برگزار کنیم تا خلأ آموزش برطرف شود.

 
انتهای پیام/

 

نظر یک کارگردان پیشکسوت تئاتر درباره بی‌محتوایی برخی نمایش‌ها

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.