پیش بینی کشت 4هزار هکتار کلزا در کرمانشاه

مدیرجهادکشاورزی شهرستان کرمانشاه گفت: پیش بینی می شود در سال زراعی 97-96 سطح زیر کشت کلزا به بیش از 4هزار هکتار برسد.

در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه  نوربخش حاتمی مدیر جهادکشاورزی شهرستان کرمانشاه گفت: سطح زير كشت محصول كلزا در سال زراعی گذشته در اين شهرستان 980 هكتار بوده كه از اين سطح2550 تن دانه روغنی كلزا برداشت شده است .

وی  با بیان اینکه کاشت، داشت و برداشت این محصول در شهرستان به صورت مکانیزه انجام می‌شود و یک سوم مزارع نیز به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز هستند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان کرمانشاه افزود: به دلیل تلاش وفعالیت هرچه بیشتر کشاورزان وترویج ونظارت کارشناسان فنی مراکز جهادکشاورزی تابعه این مدیریت در جهت توسعه کشت ولزوم فراگیری آن در تناوب زراعی کیفیت سطح زیر کشت این محصول نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که پیش بینی می شود در سال زراعی 97-96 سطح زیر کشت این محصول به بیش از 4000 هکتار برسد.


به گفته  حاتمی، تأمین دستگاه‌های کاشت و برداشت، توزیع نهاده های کشاورزی لازم، بکارگیری کارشناسان ناظر و نظارت آن ها بر عملیات کاشت و داشت از جمله خدمات مهم ارائه شده به کشاورزان  این شهرستان است.


مدیرجهادکشاورزی شهرستان کرمانشاه در خصوص دانه روغنی کلزا افزود: کلزا به عنوان یک گیاه مناسب روغنی برای کشت در شرایط آب و هوایی استان مورد توجه قرار گرفته و با توجه به شرایط دما و رطوبت، کاشت پاییزه این گیاه دراین شهرستان به راحتی امکان‌پذیر است و این محصول با داشتن ریشه‌های عمیق قادر به شکستن لایه‌های نفوذ ناپذیر خاک بوده و سبب افزایش عمق خاک زراعی می‌شود و نقش مهمی در تناوب زراعی، کنترل علف‌های هرز سخت جان و افزایش عملکرد محصول گندم در کشت بعدی زمین خواهد شد .

حاتمی  گفت: در کشور ما توسعه پایدار کشاورزی که زیر بنای تولید و اشتغال محسوب می گردد بسیار حائز اهمیت است و در این راستا یکی از موضوعات اساسی و مهم تغییر الگوی کشت با توجه به شرایط منطقه و معرفی گونه های جدید به کشاورزان جهت استفاده بهینه از منابع خدادادی علی الخصوص آب و افزایش درآمد و ارتقاء سطح زندگی روستائیان  است با توجه به مطالعات صورت پذیرفته توسعه کلزا به منظور تناوب و پایداری کشت گندم و خود کفائی در تامین روغن خوراکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و طی سالیان اخیر فعالیت های قابل توجهی در این زمینه صورت پذیرفته است.

 

انتهای پیام/ز

امسال کشت کلزا در کرمانشاه افزایش یافته است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار