مدیر کل استاندارد کرمانشاه

کرمانشاه دروازه صادراتی ایران با کشور عراق است

مدیر کل استاندارد کرمانشاه گفت: یکی از راهکارهای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی کنترل کیفیت کالاهای صادراتی توسط استاندارد است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه محمودرضا نیازی مدیر کل استاندارد استان  کرمانشاه با اشاره به اینکه استان کرمانشاه با داشتن بیش از 370 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، به عنوان دروازه صادراتی ایران با این کشور شناخته می شود  گفت: نیمی از کل صادرات صورت گرفته به عراق از طریق مرزها و بازارچه های کرمانشاه صورت می گیرد .

وی ادامه داد: حفظ این موقعیت ، لزوم توجه ویژه به استانداردسازی کالاهای صادراتی و وارداتی را دوچندان نموده است، به طوریکه صدور کالاهای بی‌کیفیت و غیراستاندارد به بازار هدف می تواند لطمه جبران ناپذيری به اعتبار توليدات صادراتی جمهوری اسلامی وارد نمايد.


نیازی گفت: با توجه به  فعالیت دو مرز رسمی خسروی و پرویزخان و همچنین بازارچه های سومار، شیخ صله و شوشمی   کارشناسان این اداره کل در نمایندگی های استاندارد در مرز پاوه، پایانه خسروی، پایانه پرویزخان و همچنین سومار بر صادرات و واردات کالاهای تحت پوشش استاندارد نظارت مستقیم دارند.

و ی ادامه داد: علاوه بر اين به صورت روزانه بررسی اسنادی كليه محموله‌های صادراتی دارای مجوز استاندارد و همچنین نمونه‌برداری راندومی از اين كالاها جهت تطبيق با استانداردهای ملی مربوطه را در دستور كار قرار می دهند.


مدیر کل استاندارد استان کرمانشاه در ادامه با اشاره نامگذاری سال به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال بیان داشت: رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران درسیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ، مدیریت واردات و صادرات محصولات با کیفیت را مورد تاکید قرار داده اند که در این راستا سازمان ملی استاندارد نیز ۲ راهبرد پرداختن به مدیریت واردات و کیفی سازی صادرات را مهم ترین اولویت کاری خود قرار داده است.


محمودرضا نیازی ادامه داد: در 5 ماهه نخست سال جاری قریب دو میلیون تن انواع کالا از طریق مرزهای استان کرمانشاه به خارج از کشور صادر شده است که به طور میانگین یک میلیون تن از این کالاها، مشمول قوانین استاندارد اجباری بوده که با نظارت و صدور مجوز واحدهای اجرایی این اداره کل در ستاد و در مرزهای قصرشیرین، سومار و پاوه صورت گرفته است.


وی  افزود: صادرات کالا به عراق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ضروری است برای افزایش سطح صادرات و رفع موانع موجود بر رعایت استاندارد محصولات و خدمات توجه شود كه در اين راستا، طی 18 ‌ماهه اخیر، تعداد 2820 مورد بازرسی از کالاهای صادرتی، 492 مورد کنترل اسنادی محموله ها، 452 مورد استعلام پروانه کاربرد علامت استاندارد و 688 مورد نمونه برداری و آزمون از کالاهای صادراتی به منظور تطبیق با استانداردهای ملی مربوطه و جلوگیری از خروج کالاهای بی کیفیت، با هزینه داخلی این اداره کل صورت گرفت.


نیازی ادامه داد: عمده کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری از مرزهای قصرشیرین سومار و پاوه شامل صنایع ساختمانی (سیمان، کاشی، سرامیک و آجر)، صنایع غذایی(انواع فرآورده های لبنی، آرد، کیک و بسکویت، ویفر، شکلات و ...)، صنایع مکانیک و فلزشناسی (آهن آلات و ورق فلزی، )، صنایع الکتریکی (کولر)، صنایع شیمیایی (پودر رختشویی، مایع ظرفشویی و ...) می باشد.


وی گفت:یکی از راهکارهای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی توجه ویژه به حوزه صادرات است و از آنجائیکه بیشترین حجم صادرات به کشور عراق از مبادی رسمی استان انجام می‌پذیرد، لذا در جهت صیانت از کالاهای توليد داخل، کمک به زیرساخت های دستگاه های نظارتی در امر صادرات، ضروری است تا فرآیند کنترل کیفیت محصولات صادراتی و وارداتی منطقه در کمترین زمان و با بالاترین سطح اطمینان انجام پذیرد.

انتهای پیام/ز

انجام حدو 3هزار بازرسی از کالاهای صادراتی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار