واشنگتن پست: دعوت ترامپ از نخست‌وزیر مالزی یک ایده وحشتناک است

روزنامه واشنگتن پست دعوت کاخ سفید از «نجیب تون رزاق» را در بحبوحه انتخابات سراسری در این کشور یک هدیه ارزشمند برای وی توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌المللل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از واشنگتن پست، وزارت دادگستری آمریکا کمتر از یکسال پیش "شرکت توسعه مالزی واحد" را که توسط "نجیب تون رزاق" نخست وزیر مالزی، تاسیس شده و مدیریت آن را در اختیار دارد، در معرض اتهام مالی قرار داد.

بازپرسان آمریکا ادعا می‌کنند که نخست وزیر مالزی و اعضای این شرکت، چهار میلیارد و 500 میلیون دلار را به صورت نامناسب هزینه کرده‌اند.

این شرکت مدعی است هرگز پول خود را به نخست وزیر نداده و نخست وزیر نیز به صورت مکرر دریافت پول از شرکت توسعه مالزی واحد و یا هر شرکت دولتی را انکار می‌کند.

وی پیشتر در خصوص مبلغ یک میلیارد دلاری که از این شرکت به حساب شخصی‌اش منتقل شده، گفته بود، این پول از طرف یکی از اعضای خانواده سلطنتی عربستان به وی داده شده، ادعایی که عربستان نیز آن را مورد تایید قرار داد.

واشنگتن پست در ادامه نوشت: در چنین شرایطی سفر نجیب تون رزاق به کاخ سفید با توجه به اینکه وزارت دادگستری آمریکا ماه پیش اعلام کرد تحقیقات پیرامون این پرونده همچنان ادامه دارد، از نظر زمانی سئوال برانگیز است.

 به نظر می‌رسد که مشخص‌تر شدن موضع آمریکا در قبال این پرونده فساد مالی و همچنین مباحث دیگری از جمله موضوع کره شمالی و افزایش نفوذ چین از جمله محور‌های گفتگوی دوجانبه نجیب با دونالد ترامپ خواهد بود.

از سوی دیگر این سفر که در ابتدای دولت ترامپ انجام می‌شود، می‌تواند موفقیت قابل توجهی برای مالزی محسوب شود.

 این سفر به دلیل اینکه سیاستگذاران مالزیایی، همچون دیگر همتایان منطقه‌ای خود در مورد تبعات آنچه سیاست «نخست آمریکا» ترامپ خوانده می‌شود، نگران هستند، پیش بینی اولیه‌ای برای روابط رو به رشد مالزی و آمریکا در دوران دونالد ترامپ است.

به نظر می‌رسد که این سیاست، با خروج آمریکا از پیمان تجاری ترنس-پسیفیک، انتشار فهرست کشور‌های تجاری که آمریکا معتقد است رفتار تجاری مناسبی نداشته اند، تردید در مورد سیاست‌های چین و ممنوعیت مسافرتی ترامپ، در ارتباط باشد.

آخرین باری که یکی از سران دولت مالزی موفق به دیدار از کاخ سفید شد به سال 2004 و زمان "عبدالله احمد بداوی" برمی گردد و این برای نخستین بار است که نجیب پس از حدود یک دهه راهی کاخ سفید می‌شود.

 انتهای پیام/

انتقاد واشنگتن پست از دعوت نخست‌وزیر مالزی به آمریکا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار