رئیس حوزه هنری اصفهان اعلام کرد:

امیدوارم فرهنگ توجه به سینما فرهنگ عمومی تری شود

رئیس حوزه هنری استان اصفهان گفت: امیدوارم فرهنگ توجه به سینما فرهنگ عمومی تری شود و این فرهنگ از سوی اهالی سینما و مسئولین مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مهدی احمدی فر در دیدار با فیلمسازان جوان به مناسبت روز ملی سینما با اشاره به واقعه غدیر و اهمیت آن افزود: یکی از سوژه های اصلی که بر روی آن کمترکار شده است واقعه مهم غدیرخم است که جا دارد در تمامی رشته ها در این خصوص کار شود.

وی ادامه داد: موضوع سینما در همه جای دنیا یکی از موضوعات اصلی و مهم است که نیازی به توضیح ندارد که این هنر چقدر می تواند در فرهنگ و رشد اجتماعی جامعه موثر باشد.

رئیس حوزه هنری استان اصفهان تصریح کرد: امیدوارم فرهنگ توجه به سینما فرهنگ عمومی تری شود و این فرهنگ از سوی اهالی سینما و مسئولین مورد توجه قرار گیرد.

وی تأکید کرد: سینما در سال ۱۸۹۵ تأسیس شد و پنج سال بعد وارد ایران شد ولی ما در سینما ۵ سال از دنیا عقب نیستیم و این فاصله بیشتر است، ۱۱۷ سال از ورود سینما به ایران می گذرد اما ما به اندازه ۱۱۷ سال در این هنر رشد نکرده ایم که این امر بخشی به متخصصان سینما و بخشی به مسئولین فرهنگی و سینمایی بازمی گردد و توجهی که باید به سینما می شده است در ایران انجام نشده است.

احمدی فر با اشاره به ساخت سریال های تأثیر گذار در کره جنوبی که سبب انتقال فرهنگ آنان به دیگر جوامع می شود، گفت: ما با پشتوانه تمدنی چند هزارساله و دارابودن فرهنگ غنی ادبیات در تمامی دوران تاریخی چنان غنای فرهنگی داریم که سراسر دنیا می تواند از مفاهیم ما استفاده کند، اما خود نتوانسته ایم این فرهنگ را از طریق سینما به دیگر کشورها منتقل کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه تولیدات و آثار سینمایی ما یا مبتنی بر داستان های غربی است یا از آثار غربی الهام گرفته شده است و یا چنان محتوای با ارزشی نداشته اند. و اگر مردم و بدنه جامعه وارد این عرصه (سینما) شوند رشد ما در زمینه ساخت فیلم هایی با محتوا بسیار بهتر خواهد شد و شاهد تولید آثاری مردمی تر خواهیم بود.

رئیس حوزه هنری اصفهان همچنین تاکید کرد: در حوزه هنری رویکرد ما این است که استان اصفهان توانایی ساخت فیلم های ارزشمند و انجام کارهای پرقدرت را دارد. البته ما در حد بضاعت خود کاری که انجام داده ایم این است که یک حرکت کوچک را آغاز کنیم و از ساخت فیلم های کوتاه حمایت کنیم و امیدواریم که در سال ۹۷ بتوانیم با همسو کردن جریانات موازی در اصفهان یک حرکت پرقدرت را ایجاد کنیم و در سال آینده نیز حرکت خوبی را در زمینه ساخت فیلم با موضوع کودک داشته باشیم.

وی ادامه داد: دیدگاه حوزه هنری به هنرهای تصویری مثبت است و امیدواریم اصحاب سینما نظرات خود را به ما منتقل نمایند، تا بتوانیم با آغاز این حرکت (ساخت فیلم های کوتاه با موضوع سبک زندگی ایرانی و اسلامی) و با دنبال کردن همبستگی جمعی میان مدیران استان اصفهان این راه را ادامه دهیم.

احمدی فر با اشاره به اینکه هنر چیزی به غیر از ارزش نیست تأکید کرد: ما می خواهیم فاخرترین تولیدات را در زمینه هنرهای تصویری داشته باشیم و در مدیریت فرهنگی ما باید به این موضوع توجه کنیم که در تولید کالای فرهنگی هدف کالای فرهنگی نیست بلکه هدف مصرف کننده است.

رئیس حوزه هنری استان اصفهان افزود: فیلم کوتاه باید منشاء اندیشه و اثر در جامعه باشد و هنر یک ابزار با ارزش و الهی است که در راستای بهبود ناهنجاری ها و ایجاد هنجارها در جامعه به فعالیت می پردازد.

وی تاکید کرد: از سال ۸۹ سینما یک حرکت رو به رشد داشته است و فیلم هایی که درسال ۹۵ اکران شده اند مورد استقبال خانواده ها قرارگرفته اند و اگر نگاه هنرمندان به نیاز خانواده ها باشد منجر به تولید آثاری می شود که در سبد خانواده ها قرارگیرد.

مدیر هنرهای تصویری حوزه هنری استان اصفهان در نشست صمیمانه فیلمسازان جوان اصفهان گفت: ساخت فیلم های کوتاه سبک زندگی ایرانی و اسلامی بر اساس اصول آکادمیک انجام خواهد شد.

فرزان معظم افزود: با اینکه فراخوان فیلمنامه کوتاه سبک زندگی ایرانی و اسلامی در مدت زمان محدود و به صورت منتخب برای فیلمنامه نویسان و فیلمسازان اصفهان ارسال شد ما تعداد ۹۰ فیلمنامه دریافت کردیم که از آن میان ۱۰ فیلمنامه برتر را برای ساخت فیلم کوتاه در حوزه هنری انتخاب کردیم.

وی ادامه داد: هفت فیلمنامه از این فیلمنامه ها را هر سه بازخوان فیلمنامه بر آن نظر داشتند و سه فیلمنامه دیگر با دو رأی انتخاب شد و البته ۴ فیلمنامه را نیز به عنوان فیلمنامه های جایگزین انتخاب کردیم که اگر در روند ساخت مشکلی پیش آمد جایگزین فیلمنامه های منتخب کنیم.

مدیر هنرهای تصویری حوزه هنری استان اصفهان اضافه کرد: این فیلمنامه ها کوتاه هستند اما برخی امکان این را دارند که با یک کنش و واکنش و پردازش حتی به فیلم های بلند تبدیل شوند.

وی با اشاره به در پیش بودن جشنواره های متعدد از جمله جشنواره فیلم کوتاه حسنات و جشنواره تولیدات مراکز استانی حوزه هنری تصریح کرد: تمامی روند ساخت این پروژه ها بر اساس اصول آکادمیک صورت خواهد گرفت و زمان پیش بینی شده برای برخی از این فیلمنامه ها یک ماه است که امیدواریم کارگردانان بتوانند این فیلمنامه ها را در این مدت مشخص به سرانجام برسانند.

احمدی فر در پایان به معرفی فیلمنامه های منتخب پرداخت و گفت: فیلمنامه مادر عروسک نوشته ابوذر مسایلی، فیلمنامه یک گوشه پر نور نوشته مجتبی اسپنانی، فیلمنامه سال نو مبارک نوشته روزبه شعرا، فیلمنامه تهوع، نوشته بهروز یزدانی، فیلمنامه من خودم و او نوشته امین قشقائیان، فیلمنامه مادر نوشته زیورحجتی، فیلمنامه چادری در باد، نوشته مریم محمدی (کارگردان محمد پوستین دوز)، فیلمنامه سید، نوشته مسعود اسماعیلی (کارگردان یاشا دولت خواه)، فیلمنامه مسیر، نوشته آناهیتا معظم (کار گردان حامد امیری )، فیلمنامه دور اول، نوشته مهران شفیعی نیا ده فیلمنامه ای است که برای ساخت انتخاب شده اند.

سپس یکی از اعضای شورای بازخوانی فیلمنامه ها گفت: جایگاه فیلم کوتاه ، جایگاه تعیین کننده ای است که بر یک چرخه استوار است که شامل آموزش، تولید و عرضه می شود و سالهاست که در عرضه این نوع فیلم دچار مشکل هستیم.

وی عدم استقلال مالی فیلم های کوتاه را در این زمینه موثر خواند و افزود: بخشی از عرضه نامناسب فیلم های کوتاه به فیلمسازان بازمی گردد، گرچه باید برای عرضه این نوع از فیلم ها به بازارهای جهانی نیز توجه کنیم.

مجید صدیقی با اشاره به وجود ابزار به روز و سخت افزار مورد نیاز ساخت فیلم در اصفهان خاطرنشان کرد:  بخش سخت افزاری سینمای اصفهان مهیا است و فاصله کمی با جهان دارد اما در بخش نرم افزاری که به سینماگران باز می گردد دچار مشکل هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در بخش نرم افزاری ما نیاز به ایده درخشان و ناب داریم که به یک فیلمنامه منسجم تبدیل شود و در همین راستا برای تولید فیلم کوتاه نیاز به یک کارگردانی خلاق هم داریم.

عضو شورای بازخوانی فیلمنامه ها ایجاد باکس مدون در صدا و سیما برای پخش فیلم های کوتاه ، ایجاد سانس های ویژه اکران فیلم های کوتاه در سینماها و شکل گیری کمپانی پخش فیلم های کوتاه در عرصه جهانی را در ترویج فیلم کوتاه موثر دانست و افزود: تا چنین عواملی شکل نگرفته است حمایت های دولتی تنها روش زنده بودن فیلم کوتاه است و در همین راستا فیلمسازان اصفهانی نیازمند نگاه و حمایت حوزه هنری هستند.

در پایان این نشست فیلمنامه نویسان منتخب به توضیح کوتاه در خصوص فیلمنامه های خود پرداختند.

 

انتهای پیام/م

 

ساخت فیلم کوتاه در اصفهان مورد حمایت حوزه هنری قرار می گیرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.