معاون سازمان صنعت، معدن تجارت لرستان:

پرداخت تسهیلات رونق تولید به واحد‌های سنگ‌بری لرستان

معاون سازمان صنعت، معدن تجارت لرستان گفت: تسهیلاتی تا سقف ۳ میلیارد تومان به واحد‌های سنگ‌بری استان لرستان پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛  جمال مومیوند در رابطه با وضعیت تولید سنگ‌بری‌های  لرستان گفت: در سه ماهه نخست امسال در حوزه تولید و استخراج معادن مقداری رشد داشته‌ایم.

وی افزود: در حوزه سنگبری‌ها وضع رو به بهبود است و احتملاً امسال حدود شش درصد به تولیدات سنگ استان استان اضافه شود از طرفی اگر مشکل سرمایه در گردش واحد‌های سنگ‌بری برطرف شود مقداری رونق به سنگ‌بری‌ها بر می‌گردد و می‌توانند تولیدات بیشتری داشته باشند.

معاون معدن و صنایع معدنی صنعت معدن تجارت لرستان سنگ گوهره لرستان را سنگ مناسب و کاربردی دانست و عنوان کرد: وضعیت ساخت و ساز و قیمت مقداری در حال تغییر است که این خود محرکی برای افزایش قیمت و افزایش تولید در بازار سنگ استان است و این سیگنال خود را نشان می‌دهد که شاید از رکود خارج و به رونق برسیم.

وی به وجود ۴۰۰ واحد سنگبری در استان لرستان اشاره کرد و گفت: حدود ۳۲۰ واحد سنگبری استان فعال و مابقی به دلیل اینکه تکنولوژی فرسوده و مستهلکی دارند امیدی به برگشت آن‌ها نیست.

مومیوند گفت: این ۳۲۰ واحد سنگ‌بری تا اندازه‌ای توانسته‌اند دستگاه‌های خود را بهبود دهند چرا که قبلا بین ۲۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت تولید می‌کردند، اما اکنون شاید این میزان به ۳۰ درصد رسیده باشد یعنی کارگاه‌های ما به طور متوسط بین ۳۰ تا ۴۰ درصد تولید دارند.

وی به رشد ۵ تا ۱۰ درصدی تولیدات سنگ‌بری‌های لرستان اشاره کرد و اظهارداشت: از ۳۲۰ سنگ‌بری ممکن است ۲۰۰ تا واحد همان تکنولوژی قدمی را داشته باشند، اما حدود ۱۰۰ واحد تولیدی که تکنولوژی‌ها آن‌ها به روز است بین ۱۰ تا ۱۵ درصد به تولیدشان اضافه می‌کنند.

معاون معدن و صنایع معدنی صنعت معدن تجارت لرستان در رابطه با پرداخت تسهیلات به واحد‌های سنگ‌بری استان نیز افزود: متقاضیان می‌توانند در سامانه بهین یاب در خواست خود را ثبت کنند این سامانه برای تسهیلات سرمایه در گردش و رونق تولید سامانه باز است و افرادی که مشکل وثیقه نداشته باشند به راحتی می‌توانند تسهیلات را دریافت کنند.

وی عنوان کرد: دولت نیز پنج درصد این واحد‌های تولیدی یارانه می‌دهد و از آنجا که دوره تنفس به تسهیلات این واحد‌ها داده می‌شود می‌توانند واقعا تولید داشته باشند.

مومیوند بیان کرد: سقف پرداخت تسهیلات سه میلیارد تومان است برای دریافت بیش از این مبلغ نیز خارج از سامانه می‌توانند درخواست کتبی ارائه دهند تا پیگیری شود.

وی با بیان اینکه آینده خوبی در انتظار سنگ استان است، گفت: نواحی معندی جدیدی در مناطق دیگری از استان کشف می‌شود و امیدواریم معاون سنگ استان به روند شکوفایی خود باز گردند.

معاون معدن و صنایع معدنی صنعت معدن تجارت لرستان افزود: بسیاری از مشکلات واحد‌های سنگ بری به خارج از استان بر می‌گردد و بخشی متاثر از رونق تولید، ساخت و ساز کشور و صادرات است.

وی اظهارداشت: بیشتر فشاری که بر رکود سنگ‌بری‌ها موثر است مربوط به خارج از استان و اتفاقات اقتصادی ملی است، اما امیدواریم در سال ۹۷ آینده خوبی برای سنگ استان داشته باشیم.

مومیوند در رابطه با را‌ه‌اندازی پایانه سنگ استان نیز افزود: این پایانه که بنا است در منطقه کمربندی خرم‌آباد راه‌اندازی شود حدود ۱۰ ماه پیش مجوز آن اخذ شده است، کار‌های حوزه صنعت معدن آن انجام شده، اما متأسفانه برخی از دستگاه‌ها در بروکراسی اداری سایر مجوز‌ها را با تأخیر می‌دهند.

وی در ادامه گفت: هر زمان با استعلام‌ها موافقت شود بهره‌بردار آمادگی انجام کار را دارد و می‌تواند ظرف چند ماه این پایانه را به بهره‌برداری برساند.

انتهای پیام/ د

تسهیلات رونق تولید به واحد‌های سنگ‌بری استان لرستان پرداخت می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار