موگرینی: اروپایی‌ها همیشه برای باز کردن کانال مذاکره به تحریم روی می‌آورند

مسئول اتحادیه اروپا بر استفاده ابزاری اتحادیه اروپا از تحریم کشورها در راستای باز کردن کانال مذاکره تاکید کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، فدریکا موگرینی – مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا – اعلام کرد اروپایی‌ها همیشه برای باز کردن کانال مذاکرات «معنی‌دار و سودمند» به تحریم روی می‌آورند و امید است که تحریم کره شمالی هم به نتیجه مشابهی بیانجامد.

بر این اساس، موگرینی که امروز در پارلمان این اتحادیه حاضر شده بود، در خصوص بحران هسته‌ای موجود در کره شمالی و همسایگانش سخنرانی کرد.

موگرینی در ابتدا بدون نام بردن از آمریکا، به تلاش‌های این کشور برای تسلیم کره شمالی با تهدید نظامی اشاره کرد و گفت: خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی فقط از طریق دیپلماتیک و سیاسی مقدور خواهد بود. هیچ راه‌حل نظامی برای این بحران وجود ندارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تبعات حمله احتمالی هر کشوری به کره شمالی هم اشاره کرد و افزود: حمله نظامی بی‌فایده و مضر خواهد بود. اقدام نظامی می‌تواند به راحتی بالا بگیرد و به یک درگیری بزرگ منجر شود. تبعات این کار، به هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی نیست.

موگرینی تصریح کرد حمله به کره شمالی، فقط شبه‌جزیره کره یا شرق آسیا را درگیر بحران نمی‌کند. تبعات حمله نظامی به کره شمالی، برای مردم این کشور، برای مردم منطقه و به احتمال قوی، برای مردم تمامی جهان، چشمگیر خواهد بود.

دیپلمات ارشد اروپایی سپس به تصمیم اتحادیه اروپا به اعمال تحریم‌هایی افزون بر تحریم‌های مصوب شورای امنیت بر کره شمالی اشاره کرد و در توجیه توسل به ابزار تحریم گفت: تحریم هدف نهایی ما نیست ولی ابزاری برای باز کردن مسیر به سمت روند سیاسی برای حل بحران است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد بامداد امروز (به وقت تهران) جلسه‌ای با محوریت آزمایش اتمی جدید کره شمالی برگزار و تحریم‌های جدیدی علیه این کشور اعمال کرد.

با شروع اجرای تحریم‌های جدید، کلیه صادرات منسوجات کره شمالی تحت تحریم قرار می‌گیرد اما واردات نفت خام کره شمالی به همین میزانی که اکنون هست حفظ می‌شود.

موگرینی به سابقه اعمال تحریم‌های اقتصادی از جانب اروپایی‌ها بر دیگر ملل و نتیجه دلخواه آنان از این اقدام هم پرداخت و گفت: فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی اروپا همیشه با هدف باز کردن کانال مذاکرات معتبر، معنی‌دار و مثمر ثمر اعمال می‌شود.

انتهای پیام/

تحریم کره شمالی برای باز کردن کانال مذاکره

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار