مرندی خبر داد:

مرگ و میر 45 درصدی نوزادان در روز نخست تولد‌/ سقط‌ جنین‌های زیرزمینی‌ عامل ناباروری‌ همیشگی‌ برای مادران

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: سقط‌ جنین در مراکز غیرمجاز‌ خطر ناباروری‌ دائمی برای مادران را به دنبال دارد.

مرگ و میر 45 درصدی نوزادان در روز نخست تولد‌/ سقط‌ جنین‌های زیرزمینی‌ عامل ناباروری‌ همیشگی‌ برای مادرانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا مر‌ندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در حاشیه افتتاح دهمین‌ کنگره سراسری انجمن خون و سرطان‌ کودکان ایران "همو‌تولوژی نوز‌ادان" که امروز در کانون پرورشی فکری کودکان برگزار شد با بیان اینکه مرگ و میر نوزادان در سال 2015 به 19 درصد رسیده است، گفت: در سال 1990 حدود 51 میلیون نوزاد بر اثر بیماری‌های نوزادان جان خود را از دست می‌دادند که این آمار در سال 2015 به 2.7 کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به آمار مرگ و میر نوزادان‌، گفت: در کشورهای‌ پیشرفته از هر یک هزار  نوزاد یک نفر فوت می‌کند، در ایران از هر یک هزار نوزاد 10 نفر جان خود را از دست می‌دهند و در دنیا، پاکستان‌‌ با 46 نفر برترین آمار مرگ و میر نوزادان را به خود اختصاص داده است.

مرندی‌ عنوان کرد: 45 درصد مرگ و میر نوزادان در روز نخست تولد‌ و 87 درصد در هفته اول رخ می‌دهد؛ مهم ترین علل مرگ و میر نوزادان ناشی از عوارض نارس‌ بودن، سایر اختلالات در نوزادان، عفونت‌های دستگاه تنفسی تحتانی‌ و ناهنجاری‌های ناشی از تولد زودرس‌ است.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، تصریح کرد: شاخصه سلامت در ایران قبل از انقلاب اسف‌‌بار بود، اما خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب با تشکیل وزارت بهداشت و تربیت پزشکان و متخصصان دسترسی مردم به خدمات بهداشتی – درمانی افزایش پیدا کرد و بر خلاف دوران قبل از انقلاب که در مناطق محروم حتی پزشک عمومی نداشتیم‌ اکنون در تمام استان‌ها پزشک عمومی، متخصص و فوق‌تخصص در تمام رشته‌ها وجود دارد.

80 درصد مرگ و میر در دنیا مربوط به بیماری‌های غیرواگیر‌

مرندی‌ با بیان اینکه 80 درصد مرگ و میر در دنیا مربوط به بیماری‌های غیرواگیر‌ است، گفت: در ایران نیز بالاترین‌ علت مرگ و میر را بیماری‌های غیر‌واگیر به خود اختصاص می‌دهد؛ بیماری‌های قلبی – عروقی، دیابت و سرطان جزو شایع‌ترین علل مرگ و میر در بیماری‌های غیر‌واگیر محسوب می‌شوند.

وی افزود: 40 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است و با سبک زندگی سالم فعالیت بدنی کافی‌، مصرف نکردن سیگار، دخانیات، الکل و مشروبات الکلی‌ می‌توان از بروز سرطان جلوگیری کرد، همچنین دولت باید دسترسی مردم به رژیم غذایی سالم را فراهم کند.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه دقت لازم برای پیشگیری از سرطان و غربالگری‌ در کشور ما وجود ندارد، گفت: بیشتر سرطان‌ها در ایران در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شود اما با غربالگری این امکان وجود دارد که سرطان در مراحل اولیه تشخیص و به موقع درمان شود.

مرندی‌ با اشاره به سقط‌های جنین در دوران بارداری، گفت: بسیاری از سقط‌ها پیش از 20 هفتگی‌ با تشکیل کمیسیون و عللی‌ چون به خطر افتادن جان مادر، نقص عضو در جنین‌ و موارد این چنینی‌ با مجوز رخ می‌دهد اما برخی سقط‌ها درمانی نیستند و سقط غیرمجاز‌ محسوب می‌شوند.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه بیشتر سقط‌های غیرمجاز به دلیل حاملگی‌های ناخواسته‌ است، گفت: متأسفانه‌ بسیاری از خانم‌ها به دلیل حاملگی‌ ناخواسته دست به سقط جنین غیرمجاز می‌زنند و این کار در مراکز‌ غیرمجاز به دست افراد غیرماهر‌ انجام می‌شود که برای جان مادر مخاطره‌آمیز است و عفونت‌های رحمی‌ و نازایی‌ برای همه عمر را به دنبال دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.