آغاز برداشت پسته در شهرستان سرایان/نوسانات دمایی عامل کاهش تولید پسته

مدیر جهاد کشاورزی سرایان از آغاز برداشت پسته در این شهرستان خبر داد.

سلیمانی،مدیر جهاد کشاورزی سرایان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ گفت: با آغاز برداشت پسته از اوایل شهریورماه تا پایان مهرماه امسال 1هزار و 624 تن پسته خشک از 1 هزار و 600هکتار درختان بارور شهرستان سرایان برداشت خواهد شد .

وی افزود: به علت نوسانات دمایی و سرمای بهاره در سال جاری عملکرد به 1 هزار و 624 تن تقلیل پیدا کرده است و کاهش 30 درصدی عملکرد را در تولید پسته داشته ایم .

سلیمانی گفت: 5 واحد ترمینال فرآوری پسته به ظرفیت فراوری 1 هزار و 500 تن پسته در شهرستان سرایان فعال است و همچنین امسال قیمت پسته تازه در فصل برداشت به کیفیت محصول از 65 هزار ریال تا 85 هزار ریال خریداری می شود که نسبت به سال گذشته درصد کمی افزایش داشته است.

 مدیر جهاد کشاورزی افزود: امسال حوادث طبیعی به ویژه سرمای بهاره و نوسانات دمایی باعث کاهش عملیات گرده افشانی و در نهایت عدم تلقیح و بالا رفتن درصد پوکی در پسته شده است و همچنین آفاتی مانند پسیل نیز به درختان پسته خسارت وارد کرده است و باعث کاهش عملکرد شده است.

وی با بیان اینکه به پسته کاران نباید یک ماه قبل از برداشت پسته از سموم شیمیایی جهت دفع آفات استفاده نکنند ،گفت: برای جلوگیری از افزایش سم افلاتوکسین در پسته، بلافاصله پس از برداشت، محصول را تحویل ترمینال های ضبط پسته دهند و یا اقدام به پوست گیری و خشک کردن پسته کنند فرآوری در حداقل زمان ممکن صورت گیرد و از برداشت دیرهنگام پرهیز شود .

انتهای پیام/ب


کاهش ۳۰ درصدی تولید پسته در شهرستان سرایان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.