گزارش‌های ضدونقیض از فساد در آموزش و پرورش افغانستان

مرکز خبرنگاری تحقیقی «پیک» در افغانستان مدعی است در وزارت آموزش و پرورش افغانستان حیف‌ومیل شده اما یک عضو هیئت تعیین‌شده دولتی افغانستان گفت که پیک در گزارش خود غلو کرده است.

گزارش‌های ضدونقیض از فساد در آموزش و پرورش افغانستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که یک مرکز خبرنگاری تحقیقی «پیک» در افغانستان مدعی است که در گزارش یک هیئت دولتی آمده است که در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ میلیون‌ها دلار در وزارت آموزش و پرورش افغانستان حیف‌ومیل شده است اما  عضو هیئت تعیین‌شده دولتی  افغانستان برای تهیه این گزارش گفت که  پیک در گزارش خود  غلو کرده است.

مرکز خبرنگاری تحقیقی «پیک»  ادعا می‌کند به گزارشی دست یافته که نشان می‌دهد در این سال‌ها میلیون‌ها دلار خرج پرداخت حقوق بیش از ۴۰ هزار معلم، ساخت بیش از ۱۰۰۰  مدرسه  و اجرای حدود ۴۰۰ طرح ساختمانی غیرواقعی شده است.

در رسانه‌های افغانستان از این معم‌ها، مدارس و طرح‌های ساختمانی به عنوان پدیده‌های «خیالی» نام برده می‌شود، چرا که در واقع وجود خارجی ندارند با وجود این یک عضو هیئت تعیین‌شده دولتی برای تهیه این گزارش به بی‌بی‌سی گفت که  پیک  در گزارش خود  غلو کرده است.

براساس اطلاعات مرکز خبرنگاری تحقیقی پیک، محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان  در ۱۰ سرطان/تیر سال گذشته هیئتی را به ریاست نادر کتوازی، عضو مجلس نمایندگان افغانستان تعیین کرد. این هیئت برای تهیه این گزارش ماه‌ها مشغول کار بود.

 کتوازی  گفت که در ترکیب این هیئت پنج عضو پارلمان، یک کارمند اداره امنیت ملی، یک کارمند دادستانی کل و دو فعال مدنی حضور داشتند و وی از «عبدالقادر بالاکرزی»، «عبدالقادر قلاتوال» و «حمیرا ایوبی» در ترکیب این هیئت نام برد.

قلاتوال  گفت که این هئیت با دو ماه کار هزاران سند به دست آورد، با مراجع گوناگون صحبت کرد و در نهایت گزارشی ۲۸ صفحه‌ای را تهیه کرد و وی گفت که در گزارش هیچ آماری درباره فساد در نهادهای آموزشی داده نشده است  و مرکز خبرنگاری تحقیقی پیک در مورد موضوع فساد در این گزارش  غلو کرده است.

اما روح‌الله آرمان، از مسئولان این مرکز گفت که نسخه‌ای از این گزارش را به دست دارد و آن را از مرجعی معتبر  به دست آورده و شماری از نویسندگان آن هم در مصاحبه با این مرکز محتوای آن را تایید کردند.

مرکز خبرنگاری تحقیقی پیک نوشته که در گزارش آمده که ۴۰ هزار و ۴۸۰ معلم و هزار و ۳۳ مدرسه اصلا وجود ندارند، اما به نام آنها بودجه مصرف شده است. به نوشته مرکز پیک، در اجرای هزار و ۴۰۰ طرح ساختمانی حدود ۲۰ میلیون دلار  ختلاس  و در قرارداد چاپ کتاب‌های درسی نیز میلیون‌ها دلار حیف‌و‌میل شده است.

مرکز پیک در گزارش تحقیقی خود نوشته که شماری از مقام‌های ارشد پیشین وزارت معارف در تبانی با مسئولان محلی این وزارت در ولایت‌ها، در حیف‌ومیل این پول‌ها دست داشتند.

اما شاه حسین مرتضوی، یافته‌های هیئت حقیقت‌یاب را  بخشی از یافته‌  درباره فساد در نظام آموزش و پرورش افغانستان خواند و گفت که این یافته‌ها با تحقیقات دیگری تکمیل می‌شود و به‌زودی منتشر خواهد شد.

مرتضوی درباره اینکه با گذشت حدود ۲ سال پس از دریافت این گزارش، دولت افغانستان چه اقدامی کرده، پاسخ  نداد، اما تاکید کرد دولت به هیچ وجه آن را فراموش نکرده است.

به نوشته فارس، پیش از این در رسانه‌های افغانستان  و برخی گزارش‌های تحقیقی از وجود فساد در نهادهای آموزشی سخن گفته شده است. در یک مورد اداره بازرس کل آمریکا برای بازسازی افغانستان از وجود  معلمان خیالی  خبر داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار