نگرانی ناتو از رزمایش نظامی روسیه در مرز لیتوانی

رزمایش نظامی روسیه در امتداد مرزهای غربی این کشور، سبب ایجاد نگرانی در میان کشورهای همسایه و ناتو شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سایت سی‌ان‌بی‌سی؛ رزمایش نظامی روسیه با نام  «زاپاد-۲۰۱۷» از ۱۴ تا ۲۰ سپتامبر به مدت  یک هفته در امتداد مرز این کشور با لیتوانی و لهستان برگزار می‌شود.  

نگرانی ناتو از رزمایش نظامی روسیه در مرز لیتوانی

هدف اصلی زاپاد، شبیه سازی دفاع و ضد حمله در صورت جنگ با کشورهای عضو ناتو است. به گفته "اوتیلدا دهاند" کارشناس مسائل امنیتی، این رزمایش از سال ۱۹۹۹ هر سال تقریبا به طور منظم انجام شده‌است.

اعضای ناتو درباره احتمال حمله روسیه به لیتوانی یا لهستان و یا ساخت پایگاه‌های نظامی در نزدیکی مرزهای این کشورها ابراز نگرانی کرده‌اند.

گفتنی است «والری گراسیموف» رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه اوایل ماه سپتامبر در یکی از معدود دیدارهایش با «پتر پاول» رئیس کمیته نظامی ناتو در باکو اعلام کرد این رزمایش نظامی از مدت‌ها پیش طرح‌ریزی شده و علیه هیچ کشور خاصی نیست.

ارتش روسیه هر سال در این دوره رزمایشی گسترده در یک منطقه متفاوت در روسیه برگزار می‌کند. امسال، این رزمایش در بلاروس، منطقه کالینینگراد و چند منطقه شمال غربی روسیه برگزار می‌شود؛ یعنی نزدیک لهستان و کشور‌های حوزه دریای بالتیک که از زمان الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴ و آغاز مناقشه در شرق اوکراین، روسیه را تهدیدی بالقوه برای حاکمیت خود تلقی می‌کنند.

رزمایش نظامی روسیه سبب افزایش نگرانی در مرزهای اروپا شده است

برخی کشورها از جمله لیتوانی و استونی در مورد آماری که مسکو برای این تمرین‌های نظامی اعلام کرده است، ابراز تردید کرده و مدعی شده‌اند که بیش از صد هزار نظامی روسی در این رزمایش شرکت کرده‌اند.

مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس روز یکشنبه اعلام کرد: رزمایش «زاپاد-۲۰۱۷» برای تحریک ما و آزمودن توانمندی‌های دفاعی ما برنامه‌ریزی شده است و به همین علت ما باید قوی باشیم. وی همچنین در مورد روسیه‌ای «بیش از پیش تهاجمی» ابراز نگرانی کرد. 

وزرای دفاع آلمان و فرانسه نیز روز پنجشنبه گذشته، مانور نظامی زاپاد روسیه را محکوم کردند. پاریس معتقد است این مانور از «راهبرد ارعاب» مسکو حکایت دارد.

این وزرا تاکید کردند: هر کسی در این موضوع تردید دارد فقط می تواند شمار بالای نیروهای شرکت کننده در رزمایش زاپاد را در نظر بگیرد که به بیش از 100 هزار نفر می رسد.

از سوی دیگر، روسیه نیز تاکنون بارها تمرین‌های نظامی ناتو در مرزهای خود را محکوم کرده است. ناتو بیش از چهار هزار نظامی در کشور‌های حوزه دریای بالتیک و لهستان مستقر کرده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از اواخر سال ۲۰۱۴، دکترین نظامی جدیدی را تأیید کرد که ناتو را به عنوان «تهدیدی بنیادی» تعریف می‌کند.

انتهای پیام/

برگزاری مانور نظامی روسیه در مرز بالتیک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار