رضایت‌ مطرح کرد؛

تولید ۱۰۰محصول شناسنامه‌دار در حوزه نانو پزشکی/ نادیده گرفتن بودجه پژوهش در ایران

عضو گروه علوم پایه پزشکی فرهنگستان گفت: از ۳۶۰محصول شناسنامه‌دار حوزه نانو ۱۰۰محصول در بخش نانو پزشکی تولید شده است.

تولید حدود ۱۰۰ محصول شناسنامه‌دار در حوزه نانو پزشکی / نادیده گرفتن بودجه پژوهش در ایرانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سید مهدی رضایت‌ عضو گروه‌ علوم پایه پزشکی فرهنگستان‌ و مدیر کارگروه‌ توسعه نیروی انسانی‌ ستاد فناوری نا‌نو در مراسم تقدیر از دانشجویان رتبه اول امتحانات پیش کارورزی‌ پزشکی و امتحانات‌ جامع علوم پایه پزشکی، دندانپزشکی‌ و داروسازی‌ شهریور و اسفند ماه 95 که امروز در فرهنگستان علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه فناوری نانو‌ ما سند 10 ساله داریم‌ و امیدوار هستیم که بتوانیم‌ حاصل زحمات‌ همکاران در این حوزه را در زندگی مردم و تولید ثروت‌ شاهد باشیم‌.

وی بیان کرد: ما در تولید علم در ابتدای دوره 10 ساله جایگاه 57 در دنیا را داشتیم ولی اکنون در سال 2016 میلادی با بیش از هشت هزار و 300 مقاله ISI رتبه ششم را کسب کردیم‌ و در سال جاری 2017 میلادی‌ تا ماه آگوست‌ با بیش از پنج هزار و 800 مقاله ISI تاکنون رتبه پنجم را به دست آوردیم؛  پیش‌بینی می‌شود که بتوانیم رتبه چهارم را کسب کنیم‌.

مدیر کارگروه‌ توسعه نیروی انسانی‌ ستاد فناوری نا‌نو، افزود: در بخش تحصیلات تکمیلی فناوری نانو‌ حدود 34 هزار نفر نیروی انسانی‌ داریم‌ و 65 دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد‌ و بیش از 24 دانشگاه‌ در مقطع دکترای‌ تخصصی در حوزه فناوری نانو‌ دانشجو تربیت می‌کنند.

رضایت‌ تاکید کرد: از 350 تا 360 محصول شناسنامه‌دار در حوزه فناوری نانو‌ نزدیک به 100 محصول در حوزه پزشکی‌ تولید شده است، به طوری که امروزه افراد می‌توانند نانودارویی‌ که در گذشته با قیمت یک میلیون و 300 هزار تومان به فروش می‌رسید‌ و در برخی موارد در دسترس‌ نبود با قیمت 70 هزار تومان تهیه کنند. همچنین ما اکنون می‌توانیم‌ نانودارو‌ها را در سایر حوزه‌های پزشکی نیز‌ تولید کنیم‌.

وی تصریح کرد: بیش از 250 مراکز رشد‌ و استارت‌آپ در حوزه فناوری نانو‌ داریم‌ و بیش از سه هزار محصول تولید می‌کنیم، همچنین دارای بیش از 157 شرکت بزرگ‌ در حوزه نانو‌ هستیم.

مدیر کارگروه‌ توسعه نیروی انسانی‌ ستاد فناوری نا‌نو، گفت: اکنون محصول‌های نانو‌ را به بیش از 20 کشور دنیا صادر می‌کنیم‌؛ در سال 94 بازار ریالی‌ حوزه فناوری‌ نانو‌‌ حدود سه هزار میلیارد ریال بود که پیش‌بینی می‌شود در سال 96-95 از مرز‌ 10 هزار میلیارد ریال‌ عبور کنیم. از 100 محصول نانو‌ پزشکی‌ 62 محصول مجوز وزارت بهداشت را گرفته‌اند و بقیه نیز وارد بازار تحقیق و توسعه شده‌اند.

 رتبه ایران از نظر تولید مقاله در دنیا

در ادامه مراسم شاهین آخوندزاده‌ عضو گروه علوم پایه پزشکی فرهنگستان، اظهار کرد: ما در سال 2016 میلادی‌ از نظر تعداد مقالات رتبه 16 و از نظر استنادات‌ رتبه 18 را کسب کردیم‌.

وی بیان کرد: در آغاز دولت یازدهم‌ در علوم پزشکی هشت دانشمند‌ در یک درصد برتر‌ با استناد جهانی بر اساس نظام رتبه‌بندی ESI داشتیم‌ که در نوامبر‌ 2016 به 41 نفر رسیدیم‌.

آخوندزاده‌ تأکید کرد: ما در توسعه‌ زیرساخت‌های فناوری هم در کشور رشد چشمگیری‌ داشتیم‌. ایران 0.1 درصد بودجه پژوهشی‌ ترکیه را دارد‌ حدود 10 تا 20 درصد از مقالات ما در دنیا به علت‌ مسائل سیاسی‌ رد می‌شود، نیروی انسانی ما کار اصلی را انجام می‌دهند.

میانگین‌ سرقت علمی در کشور

همچنین در ادامه محمدباقر‌ رکنی‌ عضو گروه علوم پایه پزشکی فرهنگستان‌ و استاد انگل‌شناسی‌، اظهار کرد: ما در بحث علوم پزشکی‌ بین سال‌های 1996 تا 2016 میلادی‌ از رتبه بیست و پنجم در دنیا‌ به رتبه‌ هجدهم رسیدیم‌.

وی بیان کرد: در مورد میزان استناد به هر مقاله رتبه 14 را داشتیم‌ و بخش زیادی از مقالات ما حتی یک استناد هم نداشتند. در ایران به از‌ای هر 74 مقاله‌ یک PATENT داریم‌؛ شاخص‌ H INDEX ما 234 است.

رکنی‌ یادآور شد: 56.1 درصد از نویسندگان مقالات، نویسندگان افتخاری هستند و میانگین‌ سرقت علمی در کشور 25.5 درصد است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار