اسپوتنیک گزارش داد؛

پس از پایان جنگ خونین سوریه، چه خواهد شد؟

اسپوتنیک در گفتگو با سفیر پیشین انگلیس در سوریه، نظر او را درباره آینده دمشق پس از پایان جنگ داخلی 6 ساله جویا شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اسپوتنیک در مطلبی نوشت: اکنون که ناقوس مرگ برای گروه‌های شورشی و عناصر تروریستی داعش به صدا درآمده است، به نظر می‌رسد جنگ داخلی سوریه پس از 6 سال و نیم درگیری‌های خونین به پایان خود نزدیک می‌شود.

رادیو اسپوتنیک با «پیتر فورد» که در سال‌های 2003 تا 2006 به عنوان سفیر انگلیس در سوریه فعالیت می‌کرده است، گفتگو کرد. فورد که حامی بشار اسد – رئیس جمهور سوریه -- است و بارها از حمایت انگلیس از گروه‌های شورشی مخالف اسد انتقاد کرده است، درباره آینده گروه‌های درگیر در این جنگی که مراحل پایانی خود را می‌گذراند اظهار نظر کرد.

سفیر پیشین انگلیس در سوریه نخست به داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه اشاره کرد. فورد خاطر نشان کرد «بسیاری از عناصر تروریستی، خارجی بوده اند. بسیاری از آن‌ها کشته شده اند، بسیاری دیگر از مرزها به سوری عراق و اردن گریخته اند و اکنون به طور تخمینی ده هزار عنصر تروریستی در سوریه باقی مانده اند. بسیاری از آن‌ها نیز نمی‌توانند بار دیگر به جامعه سوریه بازگردند. با این‌حال، گروه‌های دیگری مانند جبهه النصره، گروه هم‌پیمان القاعده که به نظر می‌رسد به اندازه داعش قدرتمند باشد، وجود دارند. این گروه تروریستی استان ادلب واقع در شمال غربی سوریه را اشغال کرده است. آن‌ها عمدتا سوری هستند و رسیدگی به آن‌ها دشوارتر خواهد بود. آن‌ها نابود خواهند شد، اما این مسئله نیازمند صرف انرژی بیشتری است.»

حال، حتی اگر عمر داعش و وابستگانش به سر رسیده باشد، این گروه‌ها تنها مشکلات بر سر راه دولت سوریه نیستند. در چند ماه گذشته، آتش‌بسی میان حامیان اسد و اقلیت کُرد سوریه اعلام شد. فورد گفت: «بعید به نظر می‌رسد دولت سوریه علیه پیشمرگه‌های کُرد اقدام کند؛ اما در شرق سوریه در حال مشاهده بروز یک بحران هستیم. در شرق سوریه که نیروهای کُرد سوری و نیروهای دولتی این کشور به جلو پیشروی کرده و بقایای گروه داعش را پاکسازی می‌کنند، احتمال بروز درگیری وجود دارد. نزدیک به 23 درصد خاک سوریه، کُردنشین است. امکان ندارد دولت سوریه اجازه دهد این قسمت از خاک خود جدا شود». وی افزود: «در واقع، کُردهای سوری می‌خواهند بخشی از یک دولت واحد در سوریه باشند. اما تصور می‌کنم کردهای سوریه تا سطحی محدود از خودمختاری برسند. کردها قصد جدایی ندارند.»

فورد در ادامه اظهاراتش گفت: «تصور می‌کنم این درست است که کردها برای آزادسازی رقه از چنگ داعش شرکت می‌کنند تا پس از پایان درگیری‌ها در میز مذاکره برگ برنده‌ای دست دست داشته باشند. همچنین فکر می‌کنم دولت سوریه نیز امتیازهایی به اقلیت‌های کُرد مانند آموزش زبان کُردی در مدارس این مناطق، صدور اسناد هویت و مطالباتی از این دست اعطا کند». 

اکثریت جمعیت سوریه سنی هستند و این امر موجب شده است ادعاهایی مطرح شود که پس از پایان جنگ، برخی از این افراد با پیگرد قانونی روبرو شوند. با این‌حال، فورد این ادعاها را رد کرد و گفت: «باید به یاد داشته باشیم که نزدیک به نیمی از ارتش دولت سوریه را اهل تسنن تشکیل می‌دهند و جمعیت سنی در تمام این کشور پراکنده شده است. به این ترتیب، بازگرداندن اهل تسنن به جامعه سوریه بدیهی است».

 

انتهای پیام/

چشم‌انداز آینده سوریه پس از شکست تروریست‌ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۴ شهريور ۱۳۹۶
برخلاف پیش بینی پلید امریکائی های جنایتکار و اشغالگر و متجاوز ، به بحران کشاندن کشورهای عراق و سوریه و تخریب این کشور های سبب شد ، مردم سوریه با مبارزه با عوامل استعمار (داعش آمریکائی ) و صهیونیزم بین الملل ، علت وجودی خود را پیدا کرده و به بقای کشور واحد مستقل و متمدن سوریه ایمان بیاورند و از حکومت مردمی خود حمایت و برا استقلال آن خون داده و فدا کاری کنند . بدیهی است پایان مناقشه ساختگی آمریکائی (کلینتونی و اوبامی ) ملت سوریه برای ساخت سوریه ای به مراتب بهتر از گذشته اقدام خواهند کرد .
آخرین اخبار