غروی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

قطعنامه‌های شورای امنیت در پی به زانو در آوردن کره‌شمالی است

یک کارشناس روابط بین الملل گفت: شدت تحریم‌ها علیه کره شمالی افزایش یافته اما باید منتظر اقدامات چین در برابر فشارهای بین‌المللی علیه پیونگ یانگ ماند.

قطعنامه‌های شورای امنیت در پی به زانو در آوردن کره‌شمالی استعلاءالدین‌‎وحید غروی کارشناس سیاست خارجی و روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون قطعنامه اخیر شورای امنیت علیه کره شمالی اظهار داشت: مهم‌ترین اقدام سازمان ملل صدور قطعنامه است؛ اما باید دید این قطعنامه‌هایی که به اتفاق آرا تصویب می‌شود در چه زمینه ای کارایی دارد، چرا که گاهی اوقات قطعنامه‌های صادر شده از سوی شورای امنیت در خصوص برخی کشورها به ویژه در منطقه خاورمیانه و افغانستان، اجازه مداخله گری را به کشورهای عضو سازمان ملل یا ناتو  می‌دهد.

 وی در ادامه افزود:‌ قطعنامه فعلی، شدیدترین قطعنامه‌ای است که تا به حال صادر شده، چرا که تحریم‌های اقتصادی بسیار سختی را علیه کره شمالی به اجرا می‌گذارد. در موارد قبلی شاهد واکنش «چین» بزرگترین شریک تجاری و حامی کره‌شمالی بودیم اما هم اکنون 15عضو دائم و غیردائم شورای امنیت این تحریم‌ها را به اتفاق آرا تصویب کرده‌اند.

وی با بیان اینکه کشورهای عضو شورای امنیت اقدامات احتیاطی را برای پیشگیری از بحران و به خطر افتادن صلح و امنیت بین المللی انجام می‌دهند، تصریح کرد: اگر آمریکا بخواهد آغازگر حمله نظامی باشد احتمالا چین به حمایت از کره شمالی به میدان می‌آید، هر چند چین و آمریکا به عنوان دو قدرت بزرگ اقتصادی دنیا به هیچ وجه خواستار جنگ با یکدیگر نیستند، چرا که نظام اقتصاد بین‌الملل به هم می‌ریزد و آتشی بر پا می‌شود که هیچ چیز نمی‌تواند آن را خاموش کند.

غروی تصریح کرد: در قطعنامه جدید شدت تحریم‌ها افزایش یافته و تا حد زیادی می‌تواند کره شمالی را به زانو دربیاورد، در این بین باید به این نکته مهم و کلیدی توجه کنیم که بیش از 80 درصد صادرات و واردات کره شمالی با چین صورت می‌گیرد، بنابراین اگر فشارهای بین المللی، شورای امنیت و آمریکا به جایی برسد که چین نتواند مقاومت کند، در آن هنگام این کشور دست به اقداماتی می زند که حکام کره شمالی را مجاب کند تا دست از بازی با سلاح‌های هسته‌ای بردارند و آن را کنار بگذارند.

کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل افزود: هم اکنون وضعیت سوء تغذیه، گرسنگی و فشار بر روی مردم کره شمالی بسیار سنگین و اسفناک است، هرچند تحریم‌ها به رهبر آن کشور و نظامیان حاکم لطمه ای نمی‌زند و این مردم عادی هستند که در این بین آسیب می‌بینند.

وی گفت: در حال حاضر چین، روسیه و آمریکا به عنوان سه قدرت بزرگ و عضو دائم شورای امنیت توافق کرده اند که گلوی کره شمالی را فشار دهند، حتی قرار بود این تحریم‌ها افزایش یابد و آمریکا در پیش نویس قطعنامه پیشنهاد داده بود که حساب شخصی رهبر کره شمالی را نیز مسدود کنند، اما چین و روسیه مخالفت کردند و به همین دلیل به قطع نامه بسنده کردند. در این میان، رایزنیهای محرمانه ای میان چین و آمریکا صورت گرفت تا قطعنامه بسیار شدید نباشد و جایی برای مذاکرات احتمالیآینده باقی بماند.

غروی گفت: هم اکنون ما باید منتظر باشیم تا ببینیم این قطعنامه شدید الحن7 چه پیامدی دارد و تأثیر آن چه خواهد بودو چین در این باره چه کاری انجام خواهد داد.

کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل افزود: در قضیه کره شمالی چند بازیگر مهم وجود دارند , قدرت های جهانی مانند فدراسیون روسیه، چین و آمریکا در این باره نقش کلیدی دارند ، البته به این نکته باید توجه نمود که نقش چین در دهه های اخیر بسیار افزایش یافته و موثر تر شده است. اگر به سابقه جنگ کره هم نگاه کنیم نقش شوروی سابق و آمریکا را آنجا خواهیم دید، در دهه 50 اتفاقاتی رخ داد که منجر به حاکمیت یک دولت کمونیستی در شبه جزیره کره شد اما هم اکنون قدرتهای بزرگ نمی‌خواهند جنگ و درگیری در این متطقه پیش آید و فقط می‌خواهند قضیه کره شمالی به نحوی حل شود.

وی تصریح کرد: البته احتمال دارد دولت چین فشارهایش را افزایش داده و رهبر کره شمالی را متقاعد کند که از این کارها دست بردارد و به جامعه جهانی بپیوندد؛ شاید هم پس از آن که این اقدامات انجام شد بتوان سناریوی وحدت دو کره را با همکاری سه بازیگر اصلی یعنی آمریکا، روسیه و چین کلید زد.

انتهای پیام/

برچسب ها: امریکا ، کره شمالی ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار