برگزاری جشن خرمن در ساری

جشن خرمن  (شکر گزاری) با حضور رضایی راد بخشدار بخش مرکزی و کارشناسان اداره کشاورزی در روستای سمسکنده علیای شهرستان ساری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ،  بسیاری از آداب و رسوم ها که در قالب جشن برگزار می شد و داشت فراموش می شد در چند سال اخیر در حال احیا است.

جشن خرمن (شکر گزاری) یکی از این آداب و رسوم ها است که در مازندرن به ویژه روستا ها در سال های اخیر احیا و برگزار می شود.

روستای سمسکنده علیای شهرستان ساری یکی از روستاهای استان مازندران است که شورای اسلامی ، دهیاری با همکاری  اهالی آن چند سال اخیر  در تلاش هستند تا آداب و رسوم هایی مانند جشن خرمن (شکر گزاری) جشن مردگان که  داشت فراموش می شد را دوباره احیا و به نسل های آینده منتقل کنند.

برگزاری جشن خرمن در ساری

برگزاری جشن خرمن در ساری

 

شورای اسلامی ، دهیاری و اهالی روستای سمسکنده این جشن را در جوار امامزاده ابراهیم این روستا چند سالی برگزار می کنند.

به دلیل اینکه این امامزاده در کنار کمربندی شمالی ساری قرار گرفته است. مسافران و گردشگران فراوانی از سراسر کشور  نیز هر سال در این جشن شرکت می کنند.

در بسیاری از روستا های مازندران پس از برداشت محصول برنح از زمین های کشاورزی برای شکر گزاری به درگاه خداوند جشنی با نام جشن خرمن برگزار می کردند.

برگزاری جشن خرمن در ساری

برگزاری جشن خرمن در ساری

به دلیل اینکه در گذشته خرمن کوبی به صورت سنتی و با اسب انجام می شد در این جشن نیز اسبی را به صورت نمادین بر روی دسته های شالی حرکت می دهند تا دانه های شلتوک از ساقه های آن جدا شود و سپس به وسیله لفا که به صورت چنگگ دو شاخه است و فیه که وسیله چوبی دست بلند دیگر است دانه های شلتوک را از کاه ها جدا می کنند و یک جا جمع می کنند.

برنامه شکر گزاری با پیمانه کردن آغاز می شود که نام پیمانه کیله است.

پیمانه اول را با نام خدا پر می کنند، پیمانه دوم را می گویند برکت داده خدا پیمانه سوم نام محمد (ص) پیمانه چهارم صلوات بر محمد و آل محمد می فرستند پیمانه پنجم  با نام پنج تن آل عبا شش و هفت و هشت نه مشت ، ده برکت داده خدا مراسم به پایان می سد.

رژه عدوات کشاورزی,به عنوان ماشین آلات جدید کشاورزی و قدر دانی از کشاورزان برتر و نیز  اجرای موسیقی های محلی ، پذیرایی از مهمانان که امسال تعدادشان  به ۳ هزار نفر رسیده بود  با آش و نان محلی  و به ویژه برپایی بازارچه محصولات کشاورزی  و فراورده های آن ، صنایع دستی و گل و گیاه توسط بانوان این روستا موجب جذب بیشتر گردشگران شده بود.

حسین تند رو رییس شورای اسلامی روستای سمسکنده علیای ساری ، هدف از برگزاری این جشن را آشنایی بیشتر جوانان و نوجوانان این روستا با آداب و رسوم گذشتگان و ادامه این  رسم و رسوم ها توسط آنها بیان کرد و افزود: امسال با دعوت از شورا های اسلامی روستاهای هم جوار  آنها را نیز تشویق به برگزاری این جشن ها کرده ایم.

برگزاری جشن خرمن در ساری

در پایان این مراسم رضایی راد بخشدار بخش مرکزی ساری گفت: به فعالان بخش صنایع دستی تسهیلات کم بهره پرداخت می شود.

 خوشبختانه اهالی این روستا ، روستا های مجاور ،مردم استان ، مسافران و گردشگران از سر اسر کشور به ویژه جوانان و نوجوانان از این جشن ها استقبال خوبی  می کنند.

روستای سمسکنده علیای بخش مرکزی شهرستان ساری در حال حاضر بیش از هزار خانوار و ۴ هزار نفر جمعیت دارد.

برگزاری جشن خرمن در ساری

انتهای پیام/آ

برگزاری جشن خرمن در ساری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار