با حضور روبرت صافاریان؛

کتاب سینمای عباس کیارستمی در یزد نقد و برسی شد

نشست نقد و بررسی کتاب سینمای عباس کیارستمی نوشته روبرت صافاریان در یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ نشست نقد و بررسی کتاب سینمای عباس کیارستمی نوشته روبرت صافاریان در یزد برگزار شد.

این نشست ادبی از برنامه های جنبی نخستین جشنواره فیلم کوتاه امید است که با حضور جمعی از مسئولان و اعضای شورای اسلامی شهر یزد، نجفی معاون سیمای صدا و سیمای مرکز یزد و جمعی از هنرمندان ، پنجشنبه 23 شهریورماه در کتابسرای ملک یزد برگزار شد.

کتاب «سینمای عباس کیارستمی» نوشته‌ی روبرت صافاریان، منتقد سینما است. او در این اثر که در سه بخش تدوین شده به بررسی نزدیک چهار دهه فعالیت فیلمسازی عباس کیارستمی پرداخته است.

نشست نقد و بررسی این کتاب با سخنرانی روبرت صافاریان نویسنده کتاب آغاز شد، وی گفت: عباس کیارستمی مهم‌ترین فیلم‌ساز ایرانی در سطح بین‌المللی است، کسی ‌که فیلم‌شناسان بسیار معتبری می‌گویند، سبک و زبان سینمایی خاص خود را به‌وجود آورده، به همین دلیل برای نگارش کتابی از آثار سینمایی عباس کیارستمی اقدام کردم.

روبرت صافاریان موفقیت عباس کیارستمی در عرصه سینما را تلاش و پشتکارش دانست و افزود: برای نمونه فیلم «خانه دوست کجاست» که نخستین فیلم بلند کیارستمی پس از انقلاب به حساب می آید، نقطۀ عطفی برای کوشش های اصیل و نوآورانۀ کیارستمی است و علاوه براینکه جریان خون تازه ای به سینمای ایران تزریق کرد، پنجره ای از ایران و سینمایش را به سوی جهان گشود.

صافاریان خاطرنشان کرد وقتی انسان با دل و جان و انرژی فراوان فیلمی را بسازد، طرفداران زیادی به خود جذب می کند؛ بدون شک آثارکیارستمی را باید به عنوان یک متن بزرگ در نظر گرفت.

وی در ادامه سخنانش به پست مدرن بودن عباس کیارستمی اشاره کرد و افزود: کیارستمی در فیلم «کلوزآپ» پست مدرنی را شروع کرده بود ، فیلمی که نمونه کامل بهره گیری از واقع نمایی در خلق شخصیت است.

روبرت صافارین در پاسخ به سوال یکی از منتقدان در خصوص واقعیت ترس از مرگ عباس کیارستمی ، گفت به تازگی دفترچه ای با مضمون یادداشت های کیارستمی منتشر شده که دغدغه اصلی این کارگردان را مرگ وترس از پیری بیان می کند و روحیه غالب در نوشته های او برعکس طعم فیلم هایش است.

این منتقد سینما، به فیلم « باد ماها را خواهد برد » کیارستمی اشاره کرد و افزود: عباس کیارستمی در این فیلم، به زندگی در دنیا با وجود دردهای فراوان و دیدن زیبایی های دنیا توصیه می کند.


روبرت صافاریان در پایان سخنانش، تالیف کتابهایی از فیلم ها و فیلم سازان کشورمان را ضروری خواند و گفت : ماباید فیلم ها و مجموعه آثار سینمایی را بررسی و آنها از حالت اسطوره ای خارج کنیم.

گفتنی است روبرت صافاریان در کتاب «سینمای عباس کیارستمی» سه دوره پیش از انقلاب، از انقلاب تا اوایل دهه هشتاد و دهه هشتاد تا امروز، از سینمای کیارستمی را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.

این کتاب در سال 1395 از سوی انتشارات روزنه به بازار کتاب آمد.

انتهای پیام/ص

برنامه جنبی نخستین جشنواره فیلم کوتاه امید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار