در جمع مردم ولایت پکتیا:

اشرف غنی بار دیگر مخالفان حکومت را به صلح و مذاکره دعوت کرد

غنی، صبح دیروز به منظور ارزیابی وضعیت عمومی امنیتی ولایات جنوب شرقی افغانستان به پکتیا سفر کرد.

اشرف غنی بار دیگر مخالفان حکومت را به صلح و مذاکره دعوت کردبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس جمهورغنی ابتدا به قول اردوی ۲۰۳ تندر رفت و پس از معاینۀ قطعۀ تشریفات، در جلسۀ امنیتی اشتراک کرد.

سخنرانان، مشکلات موجود در بخش البسه را با رئیس جمهور شریک ساختند و خواستار تخصیص بورسیه های تحصیلی به منظور کسب دانش نظامی در خارج از کشور شدند.

رئیس جمهورغنی، پس از شنیدن معلومات و پیشنهادات سربازان، بریدملان و افسران قول اردوی ۲۰۳ تندر گفت: از قربانی ها و تلاش های بی دریغ شما و نیز خانواده های تان تشکر می کنم که چنین فرزندان صادق و خدمتگار را تربیه و در خدمت وطن قرار دادند.

رئیس جمهور کشور خاطرنشان کرد: ایالات متحدۀ امریکا در دو هفتۀ آینده شش بال هلیکوپتر را به نیروهای امنیتی و دفاعی اعطا خواهد کرد. وی اضافه کرد که صلاحیت های قول اردوهای کشور نیز افزایش یافته است.

رئیس جمهور تصریح کرد که قول اردوی ۲۰۳ تندر از جملۀ قول اردوهای نمونه در سطح کشور است که از برکت تلاش شما دشمن در میدان های جنگ به شکست مواجه شده است.

متعاقباً، رئیس جمهور کشور در مراسمی که در تالار قول اردوی۲۰۳ تندر با حضور مقامات بلند پایۀ دولتی، مسوولین ملکی و نظامی ولایات جنوب شرق، بزرگان پکتیا، نمایندگان شورای ولایتی و اعضای جامعه مدنی برگزار گردیده بود، اشتراک و سخنرانی کرد.

شمیم کتوازی ولی پکتیا ضمن خوش آمدید به رئیس جمهور و هیئت معیتی اش، از تلاش های نیروهای امنیتی و دفاعی بخاطر شکست دشمن، قدردانی کرد.

وی اضافه نمود که بزرگان پکتیا در زمان بروز مشکل، همواره از نظام و حکومت خود حمایت نموده اند، اما در هنگام امتیازات و بازسازی، توجه جدی به این ولایت صورت نگرفته است.

والی پکتیا اظهارداشت: ۷۰ درصد مکاتب در این ولایت فاقد تعمیر می باشد، سرک ها و شاهراه ها خراب و تعهداتی که با مردم پکتیا شده بود، عملی نشده است. وی افزود که باید زون جنوب شرق به عنوان مرکز، همانند زون های دیگر درنظر گرفته شود.

در ادامه، داکتر الامیر بهرام زوی رئیس شورای ولایتی پکتیا به نمایندگی از مردم آن ولایت صحبت کرد و از برنامه های ملی، اقتصادی و اجتماعی رئیس جمهور کشور به نمایندگی از مردم اعلام حمایت همه جانبه نمود.

موصوف پیشنهاداتی را جهت ارتقای ولایت پکتیا به درجه اول، ترمیم سرک ها و احداث سرک حلقوی، تبدیل شدن دند پتان به عنوان مرکز رسمی ترانزیت، ایجاد تأسیسات اساسی گمرک و افزایش در تشکیلات، افزایش در بودجه معارف این ولایت و تشکیل پوهنځیهای شرعیات، کمیپوتر ساینس و ژورنالیزم مطرح ساخت.

رئیس شورای ولایتی پکتیا گفت: برای حل مشکلات و نیازمندی های مردم، حکومت باید در بخش ایجاد پارک های صنعتی، تأمین انرژی برق، آبرسانی، توسعه زراعت و مالداری، اعمار تعمیر کدری شفاخانه، ارتقای کلینیک ها به شفاخانه ها و حل مشکلات داکتران زن، توجه جدی نماید.

رئیس جمهور غنی در صحبتی، از حوصله مندی مردم ولایت پکتیا تشکر کرده گفت: وظیفۀ اولی من این بود که بقای افغانستان را تأمین نمایم و در جریان دونیم سال گذشته این کار انجام شد. در صورتیکه جامعه جهانی را قناعت نمیدادم، مشکلات ۴۰ سال ما حل نمی گردید.

رئیس جمهور کشور از تلاش ها، مبارزه و قربانی نیروهای امنیتی و دفاعی کشور قدردانی نمود و خطاب به سربازان قول اردوی ۲۰۳تندر گفت: شما نشان دادید که سریع عمل می نمایید و هیچکس مانع حرکت شما شده نمی تواند.

رئیس جمهور، از خانواده های نیروهای امنیتی و دفاعی کشور تشکر کرده گفت که ازبرکت تربیۀ سالم و وطندوستی خانواده ها و نیز مبارزه نیروهای امنیتی و دفاعی ما، امسال در سراسر کشور مردم جشن عید قربان را تجلیل کردند، زیرا شما در سنگرهای برحق، شب و روز بیدارید.

محمداشرف غنی از رهبری و هماهنگی مسئولین قول اردوی ۲۰۳تندر تشکر کرد و از همکاری مردم زون جنوب شرق از نیروهای امنیتی و دفاعی قدردانی نمود. وی اضافه کرد که از برکت حمایت و هماهنگی خوب، در هیچ زون دیگر پولیس محلی به این اندازه موفق نبوده است.

رئیس جمهور گفت که وضعیت استراتیژیک افغانستان به شکل بنیادی تغییر کرده و پیام ما به دشمن این است که در جنگ موفق نخواهیدشد، پس باید راه صلح را برگزینید.

وی خاطرنشان کرد که این وطن جرگه هاست و باید از همین طریق به صلح پایدار دست یابیم، زیرا افغانها دیگر در اندوه زندگی نمی توانند و خواهان صلح باعزت و همیشگی هستند.

رئیس جمهور غنی با تأکید گفت: در میدان سیاست باید همان را به دست آوریم که در میدان نظامی به دست آورده ایم و این بار بخاطری در میدان سیاست موفق خواهیم شد که مردم به شکل اساسی برای تأمین صلح اجماع دارند.

رئیس جمهور از بزرگان ولایت پکتیا خواست که برای تأمین صلح،جرگه ها را شکل دهند و آن را در مناطق دیگر گسترش بخشند. وی تأکید ورزید که دشمن نمی تواند که از طریق نفاق، ما را به قوم تقسیم کند.

رئیس جمهور کشور خاطرنشان کرد: آنانی که فکر می کنند با مسدود ساختن شاهراه ها بالای ما فشار وارد میشود در اشتباه هستند، زیرا افغانستان فقط به یک مسیر محدود نبوده و مسیر های مختلفی را دنبال می کند.

محمداشرف غنی افزود که میخواهم در مورد بودجه در هر زون کشور بحث شود تا همه مردم ما در این آئینه شامل گردند. وی گفت که در مشوره با بزرگان پکتیا در مورد توسعه زراعت، معادن و معارف این ولایت به نتیجۀ اساسی دست خواهیم یافت.

رئیس جمهور تصریح داشت که طرح موثری را برای شهر گردیز آماده نمایید و زمین های که غصب شده اند، ملکیت شخصی کس نبوده بلکه ملکیت افغانستان است و با اجرای قانون دراین زمینه، زمین ها دوباره مسترد خواهد شد.

رئیس جمهور غنی به بزرگان پکتیا گفت که برای عملی نمودن خواست ها و پیشنهادات شما و جستجوی راه های حل، با وزارت خانه ها بحث خواهیم و امکانات را دراین خصوص سنجش می نماییم.

رئیس جمهور کشور خطاب به نیروهای امنیتی و دفاعی گفت: شجاعت و دلیری شما این فرصت را میدهد تا جامعه جهانی را قانع سازم که افغانستان مردم بیدار دارد و خود شان آیندۀ کشور خویش را می سازند.

سپس، قوماندان قول اردوی ۲۰۳ تندر یکبار دیگر از حمایت و توجه رئیس جمهور نسبت به نیروهای امنیتی و دفاعی قدردانی نموده افزود: هدایات و رهنمودهای شما را اخذ نمودیم و در راستای تأمین امنیت مردم و کشور خود از هیچ نوع تلاش و قربانی دریغ نمیورزیم.

دراین مراسم، بزرگان ولایت پکتیا به رئیس جمهور کشور دستار عزت اعطا نمودند و نیز نیروهای امنیتی و دفاعی کشور با اهدای تندیس به رئیس جمهور، از حمایت های شان قدردانی به عمل آوردند.

درجریان این سفر، رئیس جمهور به شفاخانۀ ۱۰۰ بستر قول اردوی۲۰۳ تندر رفت و از مجروحین داخل بستر عیادت نمود. همچنان به داکتران و مسئولین مربوط بخاطر تداوی به موقع مجروحین، هدایایی را اعطا کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.