کاهش وابستگی به واردات روغن خوراکی با کشت کلزا

تولید روغن کلزا در کشور باعث کاهش وابستگی به واردات روغن خوراکی می شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ سلیمانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرایان در نشست برنامه ریزی برای کشت کلزا گفت : کلزا یکی از محصولات استراتژیک در کشور می باشد و با توجه به سیاستهای اقتصاد مقاومتی و نیاز کشور به تولید روغن و نقش و جایگاه کلزا در چرخه تناوب با گندم و جو ، کاشت کلزا در دستور کار قرار گرفته است .


وی افزود : بهترین زمان کاشت کلزا در شهرستان سرایان از اواخر شهریور ماه تا حداکثر هفته اول مهر ماه می باشد. و رقم بذر مناسب با شرایط اقلیمی منطقه سرایان رقم اکاپی و هایولا و آگامکس می باشد .


سلیمانی گفت : با برنامه ریزی های انجام شده در سال زراعی جاری بیش از 200 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان سرایان زیر کشت کلزا خواهد رفت که این میزان نسبت به سال زراعی گذشته افزایش 3 برابری داشته است .


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرایان افزود : در کشت پاییزه کلزا تاریخ کاشت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید طوری انتخاب شود که قبل از فرارسیدن یخبندان زمستانه به مرحله 6 تا 8 برگی رسیده باشد چون در این مرحله گیاه دارای حداکثر مقاومت به سرما می باشد .


وی خاطر نشان کرد : خسارت کشاورزان کلزا کار که محصول تحت کشت آنان سال زراعی گذشته دچار سرمازدگی شده است نیز از محل صندوق بیمه پرداخت خواهد شد .


سلیمانی اعطای تسهیلات قرض الحسنه به ازای هر 3 هکتار 50 میلیون ریال ، اعطای دستگاه کارنده کلزا به صورت یارانه ای به ازای هر دستگاه 50 میلیون ریال کمک بلاعوض دولتی ، بذر یارانه ای ، خرید تضمینی کلزا ، سموم و علف کش های یارانه ای و اعطای تسهیلات سرمایه در گردش با کارمزد 15 درصد و بازپرداخت یک ساله از جمله حمایت های دولت در راستای کشت کلزا می باشد .


توصیه می گردد کشاورزان در انتخاب رقم بذر ، تهیه بستر بذر ، عمق کاشت ، میزان بذر مصرفی ، فاصله خطوط کاشت ، زمان کاشت بذر و بذرافشانی ، کوددهی و آبیاری نکات ارائه شده از سوی کارشناسان جهادکشاورزی را رعایت نمایند .
انتهای پیام/ک


افزایش 3 برابری کشت کلزا در سرایان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.