آغاز سال تحصیلی با حضور 230 هزار دانش‌آموز/ افزایش 3 هزار نفری دانش‌آموزان دوره ابتدایی

سال تحصیلی جدید در استان اردبیل در حالی آغاز می شود که تا به اکنون 203 هزار دانش آموز در مدارس این استان ثبت نام کرده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، بوی ماه مهر فضای شهرها را پر می‌کند، خانواده‌ها برای فراهم کردن لوازم و اسباب تحصیل فرزندانشان به تکاپو می‌افتند. دختران و پسران در هر گوشه و کناری در شهر شور و اشتیاق به تن کردن لباس تازه مدرسه و به دست گرفتن کیف و کتاب نو را دارند و بالاخره ماه مهر و روز بازگشایی مدارس فرا می‌رسد.

امسال نیز همانند سالهای گذشته و به رسم همیشه از اواسط تابستان تا انتهای این فصل گرم بازار فروش اقلام پاییزه و لوازم و اسباب نیاز دانش‌آموزان گرم بود اما اکنون که چیزی از نفسهای گرم تابستان و چیزی به موعد بازگشایی مدارس نمانده روزشمار دانش آموزان اردبیلی نیز آغاز شده است.

بنا به گفته مسئولان امسال نیز استان اردبیل پذیرش حداکثری را در مدارس سطح استان داشته به طوری که تا به امروز 203 هزار و 505 دانش‌آموز در مدارس استان ثبت نام کرده اند که  این میزان ثبت‌نامی ظرفیت افزایش به 230 هزار نفر در سطح استان را نیز دارد چرا که تا آخر شهریور ماه مدارس پذیرای دانش‌آموزان جهت ثبت‌نام خواهند بود.

فعالیت 14 مدرسه با سیستم تک دانش‌آموزی در اردبیل

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل درخصوص تعداد مدارس فعال با سیستم تک دانش‌آموزی در سطح استان گفت: در حال‌حاضر 14 مدرسه با سیستم تک‌ دانش‌آموزی و یا دو دانش‌آموزی در مناطق مختلف استان به ویژه در روستاهای محروم فعال هستند.

احمد ناصری با اشاره به اینکه بیشتر این روستاها به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر روستایی و یا راههای ارتباطی آن با روستاهای همسایه از سیستم تک دانش‌آموزی برخوردارند، افزود: از سالتحصیلی گذشته تا به امسال ما سعی کردیم تا با تدارک اتاقکهای سیار و تحویل تعدادی کانکس به دهیاران روستاهای دورافتاده استان از افزایش بی‌سوادی و بازماندن از تحصیل دانش‌آموزان و نوآموزان جلوگیری کنیم که این طرح تا حدودی موفق بود.

وی ادامه داد: از طرحهای شاخص اداره کل برای کاهش بیسوادی در سطح استان می‌توان به اجرای طرحهای روستا مرکزی و همچنین فراهم کردن زیرساختها و امکانات برای اسکان دانش‌آموزان در مدارس شبانه‌روزی و همچنین افزایش تعداد این مدارس اشاره داشت.

این مسئول با اشاره به استقبال خانواده‌ها از طرح روستامرکزی در استان اردبیل اظهار کرد: در این طرح به دلیل تجمیعی روستاها در کنار هم در مناطق مختلف استان اردبیل سعی بر این بوده تا یک روستا از میان روستاهای همجوار که به مدارس در مقاطع و پایه‌های مختلف مجهز است انتخاب شده و دانش‌آموزان روستاهای همسایه با در اختیار داشتن سرویس مدارس به صورت رایگان برای تحصیل به این روستا انتقال یابند.

بهزاد نریمان خواه، کودک 10 ساله روستای دارکندی اردبیل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: روستای ما یکی از روستاهایی است که مدرسه ندارد و با اینکه من باید الان پایه چهارم بودم اما هنوز به مدرسه نرفتم.

وی با درخواست از مسئولان به منظور اهتمام ویژه برای راه‌اندازی مدرسه ابتدایی در روستای خودشان گفت: از مدیران می‌خواهیم تا هرچه زودتر نسبت به احداث یک باب مدرسه در مقطع ابتدایی اقدام کنند تا من و دوستانم بتوانیم حداقل خواندن و نوشتن را بیاموزیم.

مادر این کودک محروم مانده از تحصیل نیز با اشاره به آرزوهای دور و دراز فرزندش افزود: بهزاد پسری با استعداد است و نقاشیهای زیادی از آمال و آرزوهای خود ترسیم می‌کند و او دوست دارد در آینده معلمی مهربان شود.

بانو نسا رستمی از تمامی مسئولان استانی و منطقه‌ای خواست تا نسبت به تحصیل دانش‌آموزان و کودکان روستایی اهتمامی جدی نشان دهند تا این کودکان نیز بتوانند همچون سایر فرزندان این مرزوبوم از حق تحصیل که حق مسلم آنان است برخوردار شوند.

افزایش 3000 نفری ثبت نام دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: تعداد دانشآموزان دوران ابتدایی در سطح استان اردبیل نسبت به سالتحصیلی96-95 سه هزار نفر افزایش را نشان می‌دهد.

ناصری با اشاره به تحویل کتاب درسی در مقاطع مختلف در سطح استان اردبیل گفت: در دوره پیش دانشگاهی با تحویل 100 درصدی کتب درسی را داشتیم که بنا به دستورات متعاقب آموزش و پرورش در بین دانش‌آموزان توزیع می‌شود اما در مقطع ابتدایی نیز 95 درصد کتاب درسی در سطح استان توزیع شده است.

وی تصریح کرد: در بحث استخدام نیروهای جدید در حوزه تدریس و تکمیل کادر آموزشی سازمان ما سال گذشته در استان 84 نفر را به شکل پیمانی پذیرش کردیم که این تعداد از دبیران از امسال فعالیت خود را به صورت رسمی در مدارس سطح استان آغاز خواهند کرد.

علی ورودی، معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل با بیان اینکه در پایه دهم مجموعا ما 12 هزار و 436 مورد ثبت‌نامی داشتیم تصریح کرد: تا به امروز که چند روزی از مهلت ثبت نام دانش‌آموزان در مدارس باقی مانده است 27 درصد در رشته علوم انسانی، 33 درصد علوم تجربی، 5 درصد ریاضی، 17 درصد فنی، 16 درصد کارو دانش و 4دهم درصد نیز در رشته علوم دینی و معارف ثبت‌نامی داشتیم.

وی در تشریح وضعیت ثبت نام دانش‌آموزان در استان اردبیل نیز گفت: تا به این لحظه 118 هزار و 243 نفر دانش‌آموز از طریق سایت سناد در مدارس سطح استان ثبت نامی داشتیم که از این تعداد 48 هزار و 792 نفر در مقطع دوره اول متوسطه و 30 هزار و 743 نفر در مقطع دوره دوم متوسطه در 2 ناحیه و 17 منطقه از طریق سایت سناد ثبت نام کرده‌اند.

3هزار دانش‌آموز اردبیلی نیازمند سبد تحصیلی هستند

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل گفت: پنج هزار نفر دانش‌آموز در استان تحت پوشش این نهاد بوده که از این تعداد سه هزار دانش‌آموز به طور ویژه نیازمند سبد تحصیلی برای شروع سال تحصیلی جدید هستند.

حسین دشتی ادامه داد: در حال حاضر 5 هزار دانش‌آموز در استان تحت پوشش کمیته امداد استان هستند که تنها با کمک خیرین به آنها کمک‌رسانی می‌شود و از این تعداد دو هزار نفر یتیم هستند و حامیان اکرام دارند و برای این تعداد دغدغه تامین سبد تحصیلی نداریم.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل افزود: در واقع مشکل ما برای تامین سبد تحصیلی برای سه هزار دانش‌آموز است که خوشبختانه به همکاری بسیج برای یک هزار و 700 نفر سبد تحصیلی ارائه شده و برای مابقی نیز نیازمند کمک‌های مردمی و خیرین هستیم تا بتوانیم شرمنده این دانش‌آموزان نشویم.

دشتی بیان کرد: جشن عاطفه‌ها همزمان با سراسر کشور 23 شهریورماه در 250 پایگاه استان و 100 مسجد فعال برگزار می‌شود و این جشن روز جمعه نیز بعد از نماز جمعه در مصلاهای استان تدارک دیده شده که سال گذشته در مجموع بیش از یک میلیارد و 394 میلیون تومان در قالب این جشن کمک‌های نقدی جمع‌آوری شده است.

این مسئول اظهار کرد: بنا به تاکید مقام معظم رهبری رفع مشکل نیازمندان و مستضعفان باید دستور کار تمامی نهادهای کشور قرار گیرد که خوشبختانه امسال برای نخستین بار مستمری خانواده‌های تحت پوشش حدود 20 درصد افزایش یافت و در حال حاضر خانواده یک نفره 156 هزار تومان و خانواده پنج نفره 465 هزار تومان مستمری دریافت می‌کنند.

پایش مراکز فروش لوازم و اقلام پاییزه در سطح استان

نجف‌زاده، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اردبیل در رابطه با پایش مراکز فروش لوازم التحریر و اقلام پاییزه در سطح استان اردبیل گفت: طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس همزمان با فرارسیدن آغاز سال تحصیلی جدید در استان اردبیل اجرا می‌شود تا از برخی تخلفات در حوزه فروش لوازم و وسایل مدرسه جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح نظارتی از 15 شهریورماه در استان آغاز شده، بیان کرد: تا پنجم مهرماه اجرای این طرح ادامه دارد و شرایطی فراهم شده تا خانواده‌ها در این زمینه دغدغه و نگرانی نداشته باشند و بتوانند لوازم مورد نیاز فرزندان خود را با قیمت مناسب خریداری کنند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اردبیل از همکاری نیروی انتظامی، صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف استان در این طرح خبر داد و گفت:‌ تمامی فروشندگان لوازم‌التحریر و کیف و کفش ملزم به ارائه فاکتور فروش به خریداران و نیز ارائه فاکتورهای رسمی خرید به بازرسان هستند و انتظار می‌رود در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

نجف‌زاده تصریح کرد: حداکثر سود قانونی خرده‌فروشی که در نظر گرفته شده برای کیف و کفش 20 درصد و برای لوازم‌التحریر 15 درصد بوده و نباید فروشندگان این کالاها را با سود بالاتر از میزان تعیین‌ شده به فروش برسانند.

وی افزود:‌ هر گونه تبلیغ خلاف واقع تحت عناوینی همچون عرضه به قیمت تعاونی یا فروش به نرخ دولتی از سوی فروشندگان تخلف محسوب می‌شود و باید فروشندگان از چنین تبلیغات خلاف واقع خودداری کنند چرا که براساس قوانین و مقررات صنفی با این افراد برخورد می‌شود.

آرین قاسمی یکی از دانش آموزانی که به همراه مادر خود برای خرید لوازم التحریر به یکی از فروشگاههای سطح شهر آمده بود در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با توصیف شور و اشتیاق خود برای بازگشایی هرچه زودتر مدارس بیان کرد: در تابستان اوقات فراغت خود را با رفتن سر کلاس زبان انگلیسی پر کردم و الان فقط منتظربازگشایی مدرسه هستم.

این دانش آموز پایه ششم ابتدایی در پاسخ به سوال ما درخصوص مقبولیت طرحهای روی دفاتر عرضه شده در بازار گفت: بیشتر طرحهای روی جلد دفترهای مدرسه از شخصیتهای کارتونی هستند که من دوستشان دارم و در این راستا کمتر از شخصیتهای کارتونی ایرانی استفاده می‌شود اما در هر حال بسیار جالب و گیرا هستند.

 

انتهای پیام/ح

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.