زرافشان مطرح کرد:

جذب 50 هزار معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گفت: از 300 هزار معلم فقط 50 هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب شده که نیازمند توجه بیشتری در این حوزه هستیم .

جذب 50 هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان/ آزمون های ورودی مدارس روح دانش آموزان را آزرده کرده به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی زرافشان در برنامه پرسشگر در مورد وضعیت نظام آموزشی در کشور عنوان کرد: آموزش و پرورش همواره با جامعه در تعامل بوده و باید از ایستایی پرهیز شود و نمی توان به طور مطلق شرایط آموزش و پرورش را نامناسب تلقی کرد.

وی افزود: در آموزش و پرورش توفیقاتی داشتیم اما در مواردی باید در حوزه کیفیت بخشی به فعالیت‌ها، تحولاتی را داشته باشیم.

معاون آموزش متوسطه وزیر تصریح کرد: استلزامات خوبی برای آموزش و پرورش در برنامه ششم ایجاد شده و با توجه به نگاه مثبت مجلس وزیر آموزش و پرورش شرایط مناسبی برای سال تحصیلی جدید خواهیم داشت و نباید کمبودهای موجود ما را ناامید کند.

زرافشان با اشاره به تعبیر رئیس جمهوری درباره مدرسه آینده عنوان کرد: معلم محوری، سواد رسانه ای، تفکر انتقادی، شاداب سازی مدارس و توجه به مهارت آموزی در چنین مدرسه ای در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین متقن ترین سند در نظام آموزش و پرورش محسوب می شود گفت: اجرای آن نیازمند زیرنظام هایی است که از جمله آن می توان به زیرنظام فضا و تجهیزات اشاره کرد که شاداب سازی مدارس بدون داشتن فضای مناسب محقق نخواهد شد.

زرافشان افزود: از 300 هزار معلم فقط 50 هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب شده که نیازمند توجه بیشتری در این حوزه هستیم و باید به حقوق و منزلت معلم بیشتر اهمیت داده شود.

معاون آموزش متوسطه اظهار کرد: از دیگر مواردی که باید در نظام آموزش و پرورش لحاظ شود اصلاح نگاه کارمندی نسبت به معلمان بوده بر همین اساس درخواست تغییر زمان آزمون استخدامی معلمی را داشتیم که موافقت نشد.

زرافشان در مورد مسئله کنکورمحوری در مدارس کشور تصریح کرد: این آزمون برای دانش آموزان اثرات مخربی دارد اما فارغ از آن برگزاری آزمون های ورودی مدارس نیز روح دانش آموزان را آزرده کرده است و این امر در حالی اتفاق می افتد که سند تحول بنیادین به عدم جداسازی و گسترش آموزش فراگیر تاکید دارد.

معاون آموزش متوسطه بیان کرد: تنوع در مدارس باید کاهش یابد و با انتظارات جامعه هماهنگی داشته باشد و در حال حاضر از 140 هزار دانش آموز استثنایی 70 هزار نفر در مدارس خاص تحصیل می کنند.

تصویب زیرنظام فضا و تجهیزات در شورای عالی آموزش و پرورش

مهدی نویدادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در مورد چالش ها در نظام آموزش و پرورش بیان کرد: با توجه به ضعفهای موجود دستاوردهای خوبی داشتیم.

وی افزود: در آستانه آغاز سال تحصیلی چنین تعبیرهایی برای آموزش و پرورش مناسب نیست چرا که معلمان زحمات بسیاری را متقبل می شوند علاوه بر این مسئله وزرای مختلف آموزش و پرورش تلاش های بسیاری برای توفیق این وزارتخانه داشتند اما مشکلات بیرونی بر مشکلات درونی سایه انداخته و این وزارتخانه را زمین گیر کرده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: حدود 720 منطقه آموزش و پرورش داریم و هر اداره کارکنانی دارد و در برخی مناطق تعداد دانش آموزان نیز یک نفر است. بنابراین باید چنین مسائلی با بهره‌گیری از دستگاه‌های بیرونی مورد ارزیابی قرار بگیرند. البته حدود 270 هزار نفر نیروی انسانی در آموزش و پرورش جذب شدند که شایستگی های لازم را برای کار معلمی نداشتند.

نوید ادهم، کوچک انگاری آموزش و پرورش را یکی از خطاهای استراتژیک مدیریت کشور دانست و گفت: علیرغم اهمیت آموزش و پرورش اما در عمل توجه چندانی به آن نمی شود و باید اصلاح نظام کشور را از این نهاد شروع کنیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: 43 هزار مدرسه با جمعیت دانش آموزی کمتر از 50 نفر داریم که بر این اساس از دولت و خیرین می خواهیم تا مدارس و فضاهای آموزشی بزرگتری را درکشور ایجاد کنند که در این مسیر می توانند چندین خیر برای ساخت یک مدرسه با هم وارد عمل شوند.

وی در مورد وضعیت دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: در این دانشگاه مشکل هیات علمی برخی از اساتید وجود دارد که نیازمند کمک وزارت علوم برای رفع مشکل این افراد هستیم و اگر این همکاری انجام شود می توان نیروهای توانمندتری را در حوزه تربیت معلم به کار گرفت.

نوید ادهم در مورد شرایط کنکور در مدارس کشور گفت: تا زمانی که کنکور با چنین وضعیتی در کشور حکمفرماست سند تحول نمی تواند اجرایی شود. چرا که هنوز بسیاری از خانواده ها موفقیت در کنکور را ضروری می دانند.

کسری 15 هزار میلیارد تومانی اعتبارات عمرانی در دانشگاه فرهنگیان

محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در خصوص روند تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان گفت: نیازمند توجه بیشتری در حوزه تربیت معلم هستیم چرا که برای ارتقای تعلیم و تربیت کشور نیازمند سرمایه گذاری بوده که با تربیت معلم محقق خواهد شد.

وی افزود: تربیت معلم کلید تحول در نظام آموزش و پرورش کشور است و دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش با توجه به ارتباط نزدیکی که با هم دارند برای تحقق اهداف باید تلاش کنند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه گاهی اوقات تکالیفی بر عهده ما قرار می گیرد اما با توجه به محدودیت منابع در آموزش و پرورش لوازم کافی را در اختیار نداریم عنوان کرد: تامین بودجه با تاخیر زیادی انجام می شود؛ برنامه های تحولی نیازمند همکاری عوامل انسانی بوده و مسئله کارورزی یکی از دغدغه های جدی ما محسوب می شود.

مهرمحمدی تصریح کرد: این دانشگاه بر اساس برنامه های راهبردی پیش می رود و قرار است برای تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش هر ساله حدود 30 تا 35 هزار نفر آموزش های حرفه ای را کسب کنند که بر این اساس دوره های چهارساله و دوره یکساله مهارت آموزی در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: برای تحول در آموزش و پرورش بسیاری از بسترها را نداریم و نمی توان انتظار عملکرد ناگهانی را داشت. بر همین اساس دانشگاه فرهنگیان به دنبال ایجاد خروجی هایی تاثیرگذار در اجرای تعهدات آموزش و پرورش است و تا کنون غریب به 50 هزار نفر را تربیت کرده اما هنوز به طور سیستماتیک نتایج ارزیابی ها را به دست نیاورد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان به مسئله بودجه در دانشگاه اشاره کرد و گفت: بودجه هزینه امسال 220 میلیارد تومان برآورد شده که با توجه به بودجه درآمد اقتصادی و بودجه تامین و تجهیز در مجموع 350 میلیارد تومان را برای دانشگاه ایجاد کرده است. اما فضای پردیس ها بسیار فرسوده بوده و تخریبی محسوب می شوند که نیازمند اعتبارات عمرانی برای رفع آن هستیم. اما 15 هزار میلیارد اعتبار عمرانی را نداریم.

توجه کافی به معلمان ابتدایی نمی شود

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در مورد مشکلات آموزش و پرورش عنوان کرد: نمی توان مطلقا آموزش و پرورش را ناموفق تلقی کرد و در این زمینه وزیر آموزش و پرورش تعبیر جالبی داشت به این معنا که آنچه دانش آموزان در مدارس می آموزند با نیازهایشان فاصله دارد و با حذف برنامه های استرس زا در مدارس می توان فضای آن را برای دانش آموزان دلپذیر کرد.

وی افزود: تا حدی توجه به آموزش و پرورش بهبود یافته و توسعه و رایگان شدن پیش دبستانی در مناطق محروم یکی از اقدامات قابل قبول محسوب می شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که نیازمند تحولاتی در حوزه عدالت آموزشی و کیفیت بخشی هستیم گفت: نیازمند تغییر نگاه به نقش معلم هستیم چرا که این حرفه جایگاه رفیعی دارد و با کارمندی متفاوت است اما در تصمیم گیری ها نقش محوری معلمی در نظر گرفته نشده و به عنوان مثال سد راه برای ادامه تحصیلی آنها می شود.

حکیم زاده تصریح کرد: اکنون برای رفع مشکل کمبود نیروی انسانی با آموزشهای یکساله توجه می کنیم در حالیکه این آموزشها کافی نیست و معلمان باید با خلاقیت و انگیزه بیشتری وارد نظام آموزشی شوند.

وی با بیان اینکه تدریس در دوره ابتدایی سخت ترین کار است اظهار کرد: معمولا سختی کار معلمی در این دوره دیده نشده و نیازمند تغییر نگاه در این حوزه هستیم.

حکیم زاده در مورد مشکل کنکور در کشور تصریح کرد: فقط کنکور را نمی توان آزمونی مشکل دار نامید چرا که آزمون های ورودی مدارس مختلف طی دوران تحصیل دانش آموزان باعث آزار آنها می شود همچنین باعث شده فرصت تربیت گرفته شود و این مسئله در حالی است که سند تحول بنیادین به آموزش یکپارچه اشاره داشته اما برخی مدارس حتی در مقطع ابتدایی با شرایطی عجیب آزمون های ورودی برای کودکان در نظر می گیرند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کاوه
۰۵:۱۰ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
تجمع اول تا سوم مهر دراصفهان. خوزستان،چهارمحال،لرستان ،تهران،یزد،ساری.

شاغلین،آزاد،...بعداز چندماه
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۸:۴۸ ۲۵ شهريور ۱۳۹۶
این حرفها نون شب برای معلم نمیشه!!خواهشن شعار ندید. الان سال تحصیلی جدید داره شروع میشه ولی هنوز نزدیک پنج ماه و نیم اضافه کار فرهنگیان پرداخت نشده و هر روز وعده می دهید!!!
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۸:۴۸ ۲۵ شهريور ۱۳۹۶
این حرفها نون شب برای معلم نمیشه!!خواهشن شعار ندید. الان سال تحصیلی جدید داره شروع میشه ولی هنوز نزدیک پنج ماه و نیم اضافه کار فرهنگیان پرداخت نشده و هر روز وعده می دهید!!!
آخرین اخبار